Ako bezbolestne dostať žiaka do školy: Pripravte sa aj na slzy, hovorí odborníčka

  • Pripravenosť dieťaťa na školský režim by mala byť postupná a podporujúca
  • Dôležité je tiež pripraviť dieťa na to, že ako školák nesie istú zodpovednosť
Na snímke žiaci ZŠ Dr. Jozefa Dérera v Malackách počas slávnostného otvorena nového školského roka
Ilustračný obrázok TASR/Pavel Neubauer
  • Pripravenosť dieťaťa na školský režim by mala byť postupná a podporujúca
  • Dôležité je tiež pripraviť dieťa na to, že ako školák nesie istú zodpovednosť

Správna príprava dieťaťa na školský rok hrá dôležitú úlohu pri rýchlejšej adaptácii na nový režim a osvojenie si povinností. Po letných prázdninách to totiž môže byť pre deti náročné. TASR o tom informoval odbor komunikácie Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR.

Pripravenosť dieťaťa na školský režim by mala byť postupná a podporujúca, zdôrazňuje zástupkyňa hlavného hygienika SR so zameraním na hygienu detí a mládeže, Jana Hamade. Rodičia by podľa nej mali využívať spoločné rozhovory, aby dieťa pochopilo, čo ho v škole čaká. Dôležité je tiež pripraviť dieťa na to, že ako školák nesie zodpovednosť a je povinné do školy chodiť.

Okrem toho pri príprave na školu je potrebné venovať pozornosť aj zdraviu detí. Ak zaznamenajú rodičia akékoľvek zmeny týkajúce sa zraku, ako napríklad žmúrenie, problémy so zaostrením či iné problémy s videním, mali by absolvovať prehliadku u očného lekára.

„V prípade, že dieťa trpí dioptrickou chybou, neliečenou tupozrakosťou alebo škúlením, je to pre neho hendikep. Čím skôr lekár chybu zraku zistí, tým je vyššia šanca na úspešné liečenie. Dieťa s očnou chybou musí vynaložiť veľa úsilia na to, aby vôbec videlo, rýchlejšie sa unaví, môže trpieť bolesťami hlavy a nedokáže sa sústrediť,“ uviedla Hamade.

Aby sa dieťa čo najlepšie prispôsobilo novému školskému režimu, dôležitý je aj pravidelný režim a dobre organizovaný prístup k školským povinnostiam. Hamade odporúča vytvárať u dieťaťa zvyky vrátane pravidelného vstávania a spánku. Rodičia by mali tiež stanoviť čas na učenie, ideálne po jedno- až dvojhodinovom oddychu po návrate zo školy.

Ako dodala, príprava na školu by mala zahŕňať nielen plnenie školských úloh, ale aj rozvoj samostatnosti. Je dôležité naučiť deti organizovať veci súvisiace so školou, ako napríklad upratanie v taške, kontrola ostrosti farbičiek a ceruziek či príprava na ďalší deň.

„Zo začiatku by malo ísť o spoločné činnosti, ktorých cieľom je dieťa naučiť, aby svoje povinnosti časom zvládalo samo,“ priblížila Hamade.

Úzkosť spojená s vyhrážkami

Negatívne vyhrážky, týkajúce sa školy, môžu u prvákov spôsobiť úzkosť. Vstup do školy je pre nich významným krokom a predstavuje prvý kontakt s učením, ktoré ich bude sprevádzať počas nasledujúcich rokov. Pre TASR to uviedla detská psychologička Mária Tóthová Šimčáková s tým, že je potrebné, aby rodičia vytvorili pozitívne očakávania a predstavili školu ako príležitosť na nové kamarátstva či nadobúdanie vedomostí.

„Je dôležité nehovoriť dieťaťu o tom, že to bude ťažké, pretože vtedy dieťa môže byť nastavené negatívne, prípadne až bojazlivo, že ho tam čaká niečo zložité a ťažké,“ vysvetlila psychologička.

Poukázala tiež na to, že pre deti, ktoré sú úzkostnejšie, môžu byť prvé dni fyzicky aj emocionálne náročné. „Rodičia by mali byť pripravení na plač alebo zhoršenú náladu, pretože naozaj tá škola znamená záťaž,“ doplnila.

V úvodných dňoch psychologička odporúča, aby rodičia prvákom stanovili jednoduché úlohy, napríklad naučiť sa meno ich učiteľky alebo nadviazať priateľstvo s novými spolužiakmi.

„Prvé dni by sa malo dieťa každý deň s niekým porozprávať a naučiť sa mená nových spolužiakov, aby si našlo niekoho na hru a zábavu,“ zdôraznila. Taktiež je však podľa jej slov dôležité vytvoriť systém zvládania školských povinností. Už od začiatku by deti mali pochopiť, čo sú ich úlohy a ako sa s nimi vyrovnať.

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Trendové videá