Slovensko je pozadu. Ako krajina sa ochudobňujeme o šikovných ľudí, musíme zabrať pri podpore startupov, tvrdí Matej Ftáčnik (ROZHOVOR)
- Matej Ftáčnik je pozoruhodnou osobnosťou Slovenska. Spoluzakladateľ a od roku 2021 aj CEO slovenskej softvérovej spoločnosti Vacuumlabs pôsobiacej v oblasti fintechu a EY Technologický podnikateľ roka 2019 na Slovensku
- Stojí za zrodom coworkingu The Spot aj za platformou Fintech Hub, ktorá na Slovensku združuje inovatívne spoločnosti z oblasti digitalizácie finančných služieb
- Podporuje diverznú spoločnosť a otvorene bojuje za práva znevýhodnených skupín. Dnes je nominovaný na cenu Krištáľové krídlo v kategórii Inovácie a startupy
- Matej Ftáčnik je pozoruhodnou osobnosťou Slovenska. Spoluzakladateľ a od roku 2021 aj CEO slovenskej softvérovej spoločnosti Vacuumlabs pôsobiacej v oblasti fintechu a EY Technologický podnikateľ roka 2019 na Slovensku
- Stojí za zrodom coworkingu The Spot aj za platformou Fintech Hub, ktorá na Slovensku združuje inovatívne spoločnosti z oblasti digitalizácie finančných služieb
- Podporuje diverznú spoločnosť a otvorene bojuje za práva znevýhodnených skupín. Dnes je nominovaný na cenu Krištáľové krídlo v kategórii Inovácie a startupy
Stojí na čele firmy s vyše 400 developermi, dátovými analytikmi a produktovými dizajnérmi, ktorá svojimi projektami chce zmeniť svet k lepšiemu.
Vo svete financií však nie je žiadny nováčik. Matej Ftáčnik už vyše desať rokov so spoločnosťou Vacuumlabs poskytuje riešenia v oblasti fintechu pre startupy, scaleupy a nadnárodné korporácie od Tokia až po San Francisco.
V súčasnosti je nominovaný na prestížnu cenu Krištáľové krídlo v kategórii Inovácie a startupy. Jej jubilejný 25. ročník nás čaká 20. marca.
- Česko, Poľsko či Rakúsko má startupy s miliardovou hodnotou. Prečo unicorny zatiaľ na Slovensku nevznikli?
- Vacuumlabs sa prioritne zameranie na fintechové technológie. Ako sa mu darí firmám uľahčovať život?
- Matej Ftáčnik stojí za prvou digitálnou platformou v USA pre LGBT komunity. V čom je táto platforma iná oproti bežným bankovým platformám?
- Ako podľa Mateja Slováci vnímajú LGBT komunitu? O čo sa ochudobňujeme?
Na startupovej scéne nie ste žiaden nováčik. Odlišuje sa slovenské startupové prostredie od toho zahraničného?
Ekosystém podpory pre startupy je na Slovensku v porovnaní zo zahraničím slabší. Preto, bohužiaľ, mnohé firmy odchádzajú do zahraničia, kde tieto podmienky majú. Slovensko preto prichádza o tzv. unicorns – startupy s miliardovou hodnotou.
Hlavný problém spočíva v množstve investorov, talentovaných ľudí či tých, ktorí si tým všetkým už prešli. Je ich omnoho viac v zahraničí.
Mladí ľudia totiž vždy idú tam, kde majú lepšie podmienky. Množstvo úspešných Slovákov máme či už v Prahe, Londýne alebo v Sillicon Valley alebo u nás doma.
Je teda Slovensko oproti zahraničiu pozadu?
Záleží na tom, kam v zahraničí sa pozeráme. Na startupovej scéne som vyše 10 rokov. Za tú dobu v Čechách, Maďarsku, Rakúsku či Poľsku vzniklo množstvo unicornov, na Slovensku na ten prvý stále čakáme. Aj v Estónsku, ktoré je menšie ako Slovensko, je až 7 unicornov.
Prečo u nás unicorny zatiaľ nevznikli môže byť spôsobené napríklad tým, že prvá generácia technologických podnikateľov mala tendenciu svoje firmy zveľaďovať a nie predávať či brať externý kapitál.
Mám však pocit, že už o dva roky môže byť situácia úplne iná a z Bratislavy sa môže stať veľmi zaujímavá lokalita pre startupy s obrovským kapitálom. Je však veľmi dôležité pretvoriť startupové prostredie tak, aby tu spoločnosti ostávali – a na tom spolu s Vacuumlabs neustále pracujeme.
Dnes však stojíte na čele spoločnosti Vacuumlabs, ktorá poskytuje komplexné poradenstvo v oblasti digitálneho bankovníctva a finančných služieb. Čo vás viedlo k založeniu tejto firmy?
Vacuumlabs sme založili s ideou spájať rôzne svety – zaujímavé produkty s prvotriednymi podnikateľmi, startupistami alebo organizáciami po celom svete.
Zameriavame sa na náročnejší, inovatívnejší vývoj produktov. Veľakrát nás oslovia fintechy alebo banky, ktoré majú nápad na nový typ produktu, ale taktiež aj startupy či scaleupy, ktoré majú potrebu stavať kvalitnú technológiu. Často vieme pomôcť nielen so samotným vývojom, ale aj s komplexnejšími problémami.
Neustále pracujeme s naším skvelým talentom a poskytujeme nielen klientom, ale aj našim ľuďom možnosť postaviť banku či hocijaký iný produkt, na zelenej lúke.
Chceme naďalej vyvíjať produkty, ktoré pomáhajú ľuďom získať lepšie a rovnejšie financovanie, jednoduchšiu správu duševného vlastníctva a trademarkov či lacnejší a efektívnejší prístup k právnym službám. Aj preto sa vo Vacuumlabs zameriavame nielen na fintech, ale aj na legaltech, healthtech a krypto.
Prečo ste si vo Vacuumlabs vybrali zameranie na fintechové technológie?
Z jednoduchého dôvodu – veríme, že ak dokážeme zlepšiť prístup ľudí k peniazom a financovaniu, tak tým im zlepšíme ich životnú úroveň. Naša misia nie je robiť pekné aplikácie, ale zlepšovať a spríjemňovať ľuďom život, aby bol zdravší, spokojnejší a spravodlivejší.
Akú pridanú hodnotu prinesú ľuďom služby vo vašom portfóliu?
Od vzniku spoločnosti je naším cieľom robiť veci, ktoré majú zmysel a pridanú hodnotu pre ľudí. Nikdy sme nechceli a ani neplánujeme vyvíjať hry či multimédiá. Chceme vytvárať veci, ktoré majú možnosť zmeniť štandard obyvateľov, a to reprezentujú aj spoločnosti z nášho portfólia.
V týchto extrémne náročných časoch ľudia ocenia projekt z nášho portfólia ksebe, ktorý spája psychológov a ľudí, ktorí potrebujú terapie.
Ďalšou našou firmou je Rýchlotest-Covid, ktorá vznikla počas pandémie, prispôsobila sa dobe a dnes organizuje testovanie po celom Slovensku.
Následne je v našom portfóliu aj Trama, spoločnosť, ktorá sa zaoberá registráciou trademarkov a ochranou duševného vlastníctva, či spoločnosti Sparring a Verdikto, ktoré ponúkajú rôzne druhy právneho poradenstva.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Ako sa bude podľa vás fintech segment vyvíjať najbližších 5 rokov?
Päť rokov je vo svete fintechu a veľmi dlhá doba. Pred piatimi rokmi väčšina fintechov na Slovensku ešte ani neexistovala.
Hlavný trend, ktorý si všímam v zahraničí už dlho a prichádza k nám, je personalizované bankovníctvo. To znamená, že organizácie a firmy sa snažia vytvárať produkty, ktoré sú určené len pre malú komunitu ľudí.
Ďalším krokom do budúcna je zdemokratizovanie prístupu ľudí k peniazom, a to hneď, keď si na ne zarobia. Dnes platí vo veľkej väčšine sveta, že výplatu dostanete raz za mesiac, napríklad 15. deň v mesiaci.
Prečo by však človek tieto peniaze nemohol dostávať každý deň, alebo hneď vtedy keď ich potrebuje? Prečo by napríklad človek nemohol dostať pôžičku, za ktorú sa zaviaže jeho zamestnávateľ?
Bude aj Slovensko smerovať k týmto inováciám v najbližších rokoch?
Už roky tvrdím, že Slováci si neuvedomujú, aké skvelé bankové služby u nás máme. Okrem toho tu vznikajú desiatky aplikácií na uľahčenie práce, ktoré sú svetovej kvality.
Skúste si otvoriť bežný účet vo Švajčiarsku či Veľkej Británii – trvá to niekoľko týždňov, je to bolestivé a náročné. Navyše, bankové aplikácie tam vyzerajú ako z minulého storočia. Samozrejme, aj tam sa nájde výnimka, ale mnohé vyzerajú stále zastaralo.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
So spoločnosťou Vacuumlabs ste vytvorili aj prvú digitálnu bankovú platformu – Daylight v USA. V čom je táto platforma odlišná od klasických bankových platforiem?
Daylight je reakciou na finančné potreby viac ako 30 miliónov Američanov, ktorí sa k LGBT+ komunite hlásia. Vacuumlabs firmu historicky založil, dnes funguje ako samostatná entita a má vlastný tím. My sme už len v pozícii investorov.
Táto komunita má v USA v bankách skryté vyššie úrokové sadzby v rámci hypoték a často odlišné potreby financovania, napríklad potreba financovania náhradného materstva stojí 100- až 120-tisíc dolárov. S týmito vecami banky nevedia pracovať, ani ich financovať.
Karta, aplikácia a digitálne služby Daylight sú špeciálne prispôsobené pre členov LGBT+ komunity. Ponúkajú tak prístup k správnym finančným nástrojom, poznatkom a osvedčeným postupom expertov, ktorí rozumejú rôznym potrebám a záujmom tejto komunity.
Môže ísť ale aj o úplné maličkosti, ktoré ale pre daného človeka môžu veľa znamenať, ako napríklad mať na svojej platobnej karte také meno, aké užívateľ preferuje a nie meno z občianskeho preukazu.
Ako vníma slovenská spoločnosť LGBT komunitu z vášho pohľadu?
Slovensko sa svojím odmeraným prístupom k odlišnosti, a to môže byť odlišnosť rasová, etnická, náboženská či sexuálna, ochudobňuje o jednu kľúčovú vec potrebnú na inovácie, a to sú rozdielne pohľady na svet, rozdielne názory a rozdielny spôsob života.
Nové myšlienky a nápady vznikajú vždy na priesečníkoch zdanlivo nespojiteľných svetov, ktoré, keď sa ale prepoja, môžu vytvoriť podmienky pre niečo jedinečné a nevídané.
Je dôvod prečo startupy a inovačné huby (San Francisco, New York, Berlín, Londýn) korelujú s veľkou diverzitou a toleranciou.
Veľmi by som si prial, aby sme aj my na Slovensku skúsili byť viac akceptujúci a nebáli sa ľudí, ktorí sú možno trochu iní ako my.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Vráťme sa však k vašim začiatkom. S podnikaním ste začali už mladom veku. Aký bol váš prvý projekt, do ktorého ste sa pustili?
Podnikať som začal vo svojich osemnástich. Už počas strednej školy som sa venoval nahrávaniu audia, strihaniu videí či budovaniu webov.
Okolo roku 2009 som sa spoznal s Radom Grežom, ktorý založil startup campy, kde sa konali prvé stretnutia startupistov. Následne som mal tú česť ich spoluorganizovať, najskôr v Bratislave a potom aj v Piešťanoch, Žiline či Košiciach.
Na jedno zo stretnutí prišiel aj spoluzakladateľ Esetu, ktorý prišiel rozprávať o tom, ako sa podniká a ako sa robia technologické biznisy.
Vtedy som si uvedomil, že už je načase, aby sme v Bratislave mali vlastný fyzický priestor pre začínajúcich podnikateľov. Spolu s ďalšími pár nadšencami sme v roku 2011 založili prvý slovenský coworkingový priestor The Spot.
Vďaka týmto aktivitám som sa tiež dostal k organizovaniu startupových víkendov, hackathonov, z ktorých vzišli niektoré zaujímavé slovenské startupy ako napríklad Sli.do.
V tom čase sa vám tiež podarilo vyhrať prvú slovenskú startupovú súťaž Startup Awards a dostali ste sa až do Silicon Valley, kde ste tri mesiace pôsobili v startupovom akcelerátore. Ako si spomínate na váš pobyt Silicon Valley?
Bola to zaujímavá skúsenosť, ktorá ma veľa naučila. Silicon Valley mi otvorilo oči v tom, ako to na startupovej scéne funguje.
Zároveň ma to utvrdilo v tom, že ľudia, ktorí sa stretávajú v Bratislave, majú rovnaké kvality ako ľudia v Silicon Valley. Slovensko im len nedokáže dať rovnakú úroveň podpory.
Dostali ste nomináciu na prestížnu cenu Krištáľové krídlo v kategórii Inovácie a startupy. Čo to pre vás znamená?
Teším sa, že aj na Slovensku ľudia registrujú aktivity, ktoré u nás vo firme robíme. Je to tá najkrajšia odmena za našu snahu meniť svet k lepšiemu. Ľudia si naše úsilie vážia, a preto je veľmi dôležité, aby sme v tom pokračovali.
Akým spôsobom sa dá podľa vás podnikať so spoločenským rozmerom? Ako môžu podnikatelia zo súkromného sektora priniesť pozitívnu zmenu do spoločnosti?
Integrita a morálka. To sú vlastnosti, ktoré sú v slovenskom podnikaní zriedkavé. Niekedy to totiž znamená, že ak človek čestne podniká, vystavuje sa riziku pomalšieho rastu, lebo s niektorými partnermi do biznisu nevstúpi. Táto osoba však spáva s čistým svedomím, robí veci z presvedčenia a nie preto, že niekomu dlží láskavosť.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Pre mňa to je jediný spôsob podnikania, ktorý zároveň hovorí o tom, že nerobím biznis na rok, na tri či na rýchle zbohatnutie, ale preto, aby som aj 20 rokov vedel, že som pracoval morálne a eticky.