Ako nakúpiť rýchlo a efektívne? Slováci v ankete prekvapili, tento spôsob im vyhovuje najviac
- Približne polovica nakupujúcich platí za nákup na samoobslužných pokladniach
- Slováci majú pri platení radšej rýchlosť, ale aj diskrétnosť
- Ľudia si pochvaľujú aj funkciu, vďaka ktorej majú svoje výdavky pod kontrolou
- Približne polovica nakupujúcich platí za nákup na samoobslužných pokladniach
- Slováci majú pri platení radšej rýchlosť, ale aj diskrétnosť
- Ľudia si pochvaľujú aj funkciu, vďaka ktorej majú svoje výdavky pod kontrolou
Samoobslužné pokladne sa stali bežnou súčasťou každodenného života Slovákov – trendom sú najmä vo veľkých obchodných reťazcoch, ale na trh s nimi prichádzajú aj tie menšie.
Ich hlavnou výhodou je, že zákazníkovi šetria čas najmä pri menšom nákupe, ale poskytujú aj väčší komfort a menej stresu pre zákazníka.
Zhodli sa na tom aj hlasujúci v ankete na Startitup, do ktorej sa zapojilo približne 2 500 ľudí. Z ankety vyplynulo, že až 71 % zákazníkov najradšej za nákup platí v samoobslužných pokladniach.
V reťazci Tesco, ktoré ako prvé zaviedlo samoobslužné pokladne na Slovensku, sa približne polovica transakcií zákazníkov uskutoční práve na nich. Slováci čím ďalej, tým viac využívajú aj službu Scan&Shop – inovatívne ručné skenery, vďaka ktorým je možné ručne skenovať produkty počas nakupovania.
V Startitup sme sa pozreli na to, ktorý z troch spôsobov nakupovania (samoobslužné pokladne, klasické pokladne alebo Scan&Shop) je najrýchlejší.
Naši traja „súťažiaci“ si vybrali rôzne spôsoby nakupovania a platby – samoobslužnú pokladňu, klasickú pokladňu a nakupovanie cez službu Scan&Shop.
Výsledky hovoria jasnou rečou: najdlhšie trvalo nakupovanie s platbou na klasickej pokladni – celkovo 20 minút. Pri použití samoobslužnej pokladne trval nákup aj so zaplatením 13 minút.
Úplným víťazom sa stalo nakupovanie so službou Scan&Shop, kedy nákup aj so zaplatením na samoobslužnej pokladni trval bezmála 9 minút.
Viac sa dozvieš vo videu:
U ľudí zavážilo šetrenie času, ale aj diskrétnosť pri nákupe
V ankete na Startitup sme sa pýtali, aké sú podľa ľudí výhody samoobslužných pokladní. Väčšina sa zhodla na tom, že najväčšou výhodou je ušetrený čas pri platbe za nákup.
Veľmi častou a prekvapivou odpoveďou bola aj diskrétnosť pri nákupe a minimálny kontakt s ľuďmi. Okrem toho ľuďom vyhovuje aj to, že tovar nemusia rýchlo hádzať do košíka, ale majú vlastné tempo a nikto im netrpezlivo nestojí za chrbtom.
Z približne 2 500 hlasujúcich až 59 % zákazníkov využíva samoobslužné pokladne pri každom nákupe a ďalších 39 % v nich platí, keď majú menší nákup. Až 68 % ľudí v ankete uviedlo, že je pre nich podstatné to, či sa dá v obchode platiť samoobslužne.
Z ankety na Startitup vyplynulo, že samoobslužné pokladne sú inováciou, ktorú obľubuje väčšina Slovákov. Ich výhodou je najmä to, že ľudia nemusia čakať v rade, aby zaplatili za nákup.
Najväčšie výhody samoobslužných pokladní podľa hlasujúcich:
- šetrenie času,
- diskrétnosť,
- minimálny kontakt s ľuďmi,
- vlastné tempo balenia tovaru.
Nákup na 3 spôsoby
Podľa výsledkov ankety si ľudia vyberajú obchody aj podľa toho, ako v nich môžu zaplatiť a nakupovať. Napríklad v predajniach Tesco môžu zákazníci nakupovať troma spôsobmi: Scan&Shop, na samoobslužnej pokladni a na bežnej pokladni.
- Scan&Shop – využívajú ju najmä mladí a digitálne zdatní ľudia, ale aj rodiny s deťmi, ktoré idú na veľké nákupy. Zákazníci tovar naskenujú a zabalia do svojej alebo Tesco tašky priamo v nákupnom vozíku. Ceny jednotlivých produktov a aj celková cena sa zobrazuje počas celého nákupu,
- Samoobslužné pokladne – využívajú ich ľudia s menšími nákupmi. Šetria čas, ktorý by zákazníci strávili v rade pri bežnej pokladni.
- Bežné pokladne – využívajú ich najmä seniori, ktorí sú na ne zvyknutí. Ich výhodou je, že ovocie, zeleninu či druh pečiva rozpozná a vyhľadá pokladníčka.
Ako nakupovať so službou Scan&Shop?
- pri vstupe do predajne sa nachádzajú špeciálne ručné skenery čiarových kódov,
- skenerom sa skenuje tovar, ktorý môže byť rovno vložený do tašky v košíku,
- v prípade omylu sa dá tovar jednoducho odstrániť,
- ak tovar nemá na sebe čiarový kód, použije sa EAN kód pri cenovke tovaru alebo pri nalepovacej cenovke odváženého tovaru (napr. pri pečive, ovocí či zelenine),
- pri samoobslužnej pokladni stačí naskenovať kód z monitora a za tovar zaplatiť.
Ručný skener je pokročilé inteligentné zariadenie, ktoré komunikuje s nakupujúcim. Vďaka tomu si zákazník vie naskenovať aj prepravku od nápojov či započítať zálohované fľaše.
Alternatívou k ručnému skeneru je aplikácia Scan&Shop Mobile, ktorá funguje na operačných systémoch iOS a Android. Aplikácia nahrádza ručný skener na predajni. Zákazník pred nákupom naskenuje jeden QR kód pri vstupe do predajne.
Na konci nákupu potom vygeneruje kód nákupu, ktorý zákazník už len naskenuje ručným skenerom pri pokladni a zaplatí.
Líder v inováciách
Služby Scan&Shop a Scan&Shop Mobile, ktoré majú už blízko k samoobslužným obchodom, zaviedlo Tesco na Slovensku v roku 2016. Spoločnosť bola priekopníkom aj v zavádzaní samoobslužných pokladní – odvtedy sa približne polovica transakcií uskutoční na práve na nich.
„Zákazníci môžu tovar naskenovať a zabaliť priamo do svojej tašky v nákupnom vozíku. Ušetria tak čas venovaný vykladaniu tovaru pri pokladniach a opätovné balenie tovaru do tašiek. Službu Scan&Shop si zákazníci obľúbili najmä pre jej komfort a rýchlosť platby, samotná platba trvá v priemere 35 sekúnd a to aj pri veľkých nákupoch,“ vysvetľuje Mária Zerzanová, hovorkyňa Tesca na Slovensku.
Navyše Slováci radi nakupujú pomocou služby Scan&Shop aj preto, že majú svoje výdavky pod väčšou kontrolou, keďže počas celého nákupu sledujú jeho výslednú cenu.
Môže sa však stať, že nákup je vybraný na kontrolu služby, čo znamená, že systém náhodne vyberá nákup, ktorý sa pri platení kontroluje a opäť skenuje.
Stať sa môže aj to, že nakupujúci môže byť vyzvaný k preskenovaniu tovaru, ak napríklad počas nákupu dochádza často k odoberaniu či zmene počtu položiek.
„Vďaka tomu vieme na našich prevádzkach zabezpečiť funkčnosť systému a jeho pohodlné používanie našimi zákazníkmi,“ dodáva Mária Zerzanová. Pozri si, ako môžeš šetriť čas pri nákupe →
Slováci sa v nakupovaní približujú k zahraničiu
Plne automatizované predajne môžeme nájsť aj u našich susedov: v Rakúsku a Česku fungujú od roku 2023, ale nájdeme ich aj v Nemecku či Lotyšsku a v mnohých ďalších krajinách.
Na Slovensku sú zatiaľ prvé lastovičky, no 100 % plne automatizovaná predajňa sa u nás zatiaľ nenachádza. Záujem Slovákov o samoobslužné nakupovanie však z roka na rok rastie.
„Služba Scan&Shop a Scan&Shop Mobile má už veľmi blízko k samoobslužnému obchodu. Väčšina zákazníkov si zároveň obľúbila samoobslužné pokladne a aktívne ich využívajú, keďže im šetria čas a nemusia čakať v rade. V súčasnosti máme samoobslužné pokladne vo väčšine obchodov na Slovensku. Približne polovica transakcií našich zákazníkov sa uskutoční prostredníctvom samoobslužných pokladní,“ hovorí Mária Zerzanová z Tesca.
Oproti západným krajinám síce Slováci samoobslužné pokladne využívajú menej, ale z roka na rok sa počet samoobslužne nakupujúcich zvyšuje. Tesco do budúcnosti plánuje aj rozšíriť technológie, ktoré pomôžu zlepšiť zákaznícky servis.
Tesco je na Slovensku takmer 30 rokov
Tesco vstúpilo na slovenský trh v roku 1996. V súčasnosti prevádzkuje 178 obchodov, službu Tesco online nákupy – donášku potravín – až ku dverám zákazníkov, operátora Tesco Mobile, módnu značku F&F a sieť čerpacích staníc.
Spoločnosť patrí k jedným z najväčších súkromných zamestnávateľov na Slovensku a má tri distribučné centrá: v Beckove, Gáni a Prešove.
„Spoločnosť Tesco pôsobí na Slovensku už 28 rokov, počas ktorých neustále potvrdzuje svoj dlhodobý záväzok voči Slovensku a slovenským zákazníkom: investuje do výstavby a modernizácie siete obchodov a distribučných centier, zlepšovania ponuky pre zákazníkov, množstva inovácií s cieľom prinášať stále lepší zážitok z nakupovania a tento záväzok budeme naďalej napĺňať,“ ozrejmuje hovorkyňa Tesca.
„Stále vidíme priestor na rozširovanie služby Tesco Online nákupov a jej dostupnosti v ďalších regiónoch, už v máji pribudne lokalita na východnom Slovensku v Michalovciach. V rámci tejto oblasti bude služba Tesco Online nákupy dostupná pre ďalších takmer 190-tisíc zákazníkov z Michaloviec, Trebišova, Humenného a blízkeho okolia. Službu donášky nákupov z Tesca môže už teraz využívať takmer 3,5 milióna obyvateľov Slovenska s pokrytím 65 percent územia krajiny,“ dodáva Zerzanová.
Služba za posledné obdobie prešla veľkými zmenami – spustila možnosť doručenia v deň objednania a doručovacie okná zúžila z dvoch hodín na jednu hodinu. Tak si môžu zákazníci ešte lepšie plánovať svoj čas a doručenie potravín v intervale, ktorý im najviac vyhovuje.
Nakupujúci majú na výber zo širokého sortimentu a môžu nakupovať aj s výraznými zľavami s vernostným programom Clubcard. Tesco sa snaží byť najväčším inovátorom v oblasti maloobchodu, o čom svedčí aj fakt, že medzi prvými zaviedli samoobslužné pokladne a vôbec prví službu Scan&Shop, ktorou sa dnes inšpirujú aj ďalšie reťazce.