Ako sa na Slovensku zrodila jedna z najznámejších vodiek na svete
- Jedinečná receptúra, zaujímavý dizajn fľaše, americký investor a slovenský výrobca. Aj takto by sa dala definovať Double Cross vodka, ktorá robí dobré meno Slovensku najmä na americkom trhu. Dokonca sa objavila aj vo viacerých svetových klipoch či filmoch!
- Jedinečná receptúra, zaujímavý dizajn fľaše, americký investor a slovenský výrobca. Aj takto by sa dala definovať Double Cross vodka, ktorá robí dobré meno Slovensku najmä na americkom trhu. Dokonca sa objavila aj vo viacerých svetových klipoch či filmoch!
Ako a kedy sa začal písať príbeh Double Cross vodky? Prečo takýto názov, má niečo ľuďom evokovať?
Malcolm Lloyd, americký investor, vyštudovaný chirurg, navštívil Slovensko v roku 2004. Jeho cieľom bolo priniesť na svetový trh novú značku luxusnej vodky. Predstavili mi ho naši spoloční známi z New Yorku a začali sme hľadať potenciálneho výrobcu v regióne strednej a východnej Európy. Vyhrala spoločnosť Gas Familia zo Starej Ľubovne. Značka Double Cross uzrela svetlo sveta v roku 2007 a od septembra 2008 vstúpila na americký trh. Názov má viac významov – okrem doslovného prekladu dvojkríž znamená aj zradiť, prekabátiť… Je to taká hra so slovami. Mottom značky sa stala veta: „Zraď to bežné“.
zdroj: archív Juraja Drobu
Juraj, o vás možno ľudia ani netušia, že ste spojený s týmto výnimočným projektom. Môžete nám povedať ako konkrétne? Máte v podniku podiel?
Neviem posúdiť do akej miery ľudia vedia/nevedia, že som spojený s týmto projektom. Ja mám pocit, že to vedia všetci okolo mňa. :) Som spolumajiteľom značky Double Cross Vodka a jedným zo štyroch ľudí, ktorí stáli pri jej vzniku.
Vodka bola určená pre americký trh. Neobávali ste sa na začiatku, že sa vám v silnej konkurencii nepodarí presadiť? Aké boli začiatky?
Vodka vznikla za účelom presadiť sa na americkom trhu, a to sa aj podarilo. Prvý rok sa dokonca na Slovensku ani nepredávala a dodnes je pre nás prioritou Amerika. Dnes sa už predáva takmer vo všetkých amerických štátoch. Začiatky boli celkom dobré, produkt zaujal investorov, ale i zákazníkov. Vodka sa začala predávať a ponúkať v newyorských baroch na Manhattane, získala množstvo ocenení za dizajn fľaše a kvalitu vodky,… Pre nás bolo skôr dôležitejšie obhájiť stabilné miesto v tomto segmente. Z New Yorku sa postupne dostávala do ďalších amerických štátov. Nechceli sme z Double Cross Vodky urobiť produkt, ktorý príde, očarí, zaujme a zhasne.
zdroj: archív Juraja Drobu
V čom vidíte najväčšie rozdiely medzi americkým a európskym trhom?
Americký trh je väčší, zákazníci preferujú skôr kvalitné miešané drinky a každý štát je iný. Pre nás sú okrem New Yorku silné štáty Florida, Texas, Nevada a tak ďalej, kde sa vodke dobre darí. Väčšinu ľudí prekvapí informácia, že vodka je v USA najkonzumovanejším tvrdým alkoholom. Výrazne predbieha whisky aj tequilu.
Kto je pre vás cieľový zákazník, na ktorého sa orientujete?
Orientujeme sa na zákazníkov, ktorí si kupujú prémiové značky alkoholu. Z výskumov vychádza, že typický zákazník Double Cross v USA je biely muž medzi 25-50 s nadpriemerným príjmom, žijúci v meste a s aktívnym životným štýlom. Na Slovensku je Double Cross predovšetkým luxusným darčekom, na ktorý sú ľudia hrdí, že pochádza zo Slovenska. Umocňuje to ešte aj možnosť gravírovania uzáveru, čo fľašu personifikuje.
zdroj: facebook/Juraj Droba
Vodka sa môže zdať ako jednoduchý nápoj, ktorý chutí rovnako. Tá vaša však dokazuje, že to tak nie je. V čom je vaše “tajomstvo” chuti?
V receptúre. Naša vodka je úplne čistá, sedemkrát destilovaná a filtrovaná, z prvotriednych surovín a z kvalitnej tatranskej vody. Bez „dolaďovania“ cukrom, na rozdiel od väčšiny konkurencie. A Double Cross má výnimočne zaujímavý dizajn fľaše.
Vaša vodka je natoľko úspešná, že sa už objavila v rôznych klipoch svetoznámych spevákov, v seriáloch či filmoch. Ako sa vám podarilo dosiahnuť takýto úspech?
Môže za to dobrý marketing, ktorý pre značku nastavil Malcolm Lloyd. Ale žiadna svetová hviezda by sa nespájala s produktom len pre peniaze. Preto sme radi, že známi ľudia dokázali oceniť aj samotnú kvalitu vodky a nebránili sa spolupráci s našim produktom.
zdroj: archív Juraja Drobu
Samotná fľaša je veľmi netradičná a originálna – je zdobená slovenským štátnym znakom a veršami slovenských básnikov. Ako reagujú v zahraničí ľudia na takýto dizajn fľaše? Máte pocit, že práve takýmto spôsobom sa dokáže Slovensko zviditeľniť viac v zahraničí?
Určite áno. V amerických baroch sa pri prezentácii prémiového alkoholu takmer vždy spomína aj krajina pôvodu. Zákazníci sa pýtajú na dizajn fľaše a oceňujú kvalitu vodky a jej výnimočnosť. Som presvedčený, že Double Cross robí Slovensku dobré meno.
Vodka je síce výrobou zo Slovenska, avšak v bežných podnikoch by sme ju hľadali len ťažko. Kde na Slovensku si ľudia môžu vašu vodku vychutnať?
Na Slovensku sa predáva vo vybraných baroch a špecializovaných predajniach s alkoholom. A fungujeme aj na objednávky cez e-mail a telefonicky, s doručením zdarma.
Žijeme v dobe, kedy ten istý alebo podobný produkt ponúka hneď niekoľko výrobcov. Preto je dôležité sa odlišovať. Ako je to vo vašom odvetví? Je konkurencia silná?
Konkurencia v Ultra premium segmente s vodkou je obrovská. V USA súťažíme predovšetkým so značkami Grey Goose, Ketel One, Belvedere a Ciroc. Double Cross vyčnieva krajinou pôvodu, receptúrou a dizajnom fľaše.
Marketing zohráva v súčasnej dobe veľkú úlohu a často určuje, ktorý podnik bude úspešný. Aké marketingové aktivity na podporu predaja v súčasnosti využívate vy?
Využívame skoro všetky marketingové nástroje, platí to pre americký a aj slovenský trh. Najsilnejší je pre nás „word-of-mouth marketing“ a odporúčania, pretože prinášajú nových klientov a tí, ktorí ju ochutnajú, zväčša zostávajú Double Cross Vodke verní. Preto napríklad na prezentáciu používame testovanie vo forme VIP Baru, ktorý si môžu u nás zákazníci objednať, či už na oficiálne firemné akcie, alebo aj na súkromné párty.
Aké máte plány do budúcnosti?
Udržať si popredné miesta v rebríčku kvality prémiového alkoholu. Získavať nových zákazníkov a príkladne sa starať o tých súčasných. Zvyšovať podiel na trhu v USA a zefektívniť prevádzkové náklady.
Aký je váš obľúbený alkoholický drink?
Po ťažkom dni v práci si doma namiešam dirty vodkatini z Double Crossu. (0.6 cl Double Cross, 0.3 cl extra dry vermouth, 0.3 cl olivová šťava, well-shaken).