Ako sa vyhnúť podvodníkom na internete: 4 najčastejšie fígle, ktorými ťa chcú obrať o peniaze
- V roku 2022 narástol počet podvodov o 190 %
- K svojím údajom pristupuj zodpovedne
- Tieto 4 online podvody využívajú hekeri najčastejšie
- V roku 2022 narástol počet podvodov o 190 %
- K svojím údajom pristupuj zodpovedne
- Tieto 4 online podvody využívajú hekeri najčastejšie
Vianočný čas je obdobím radosti, šťastia a darčekov. No bohužiaľ, je aj obdobím zvýšenej aktivity podvodníkov, ktorí sa snažia využiť túto dobu vo svoj vlastný prospech. Slovenská sporiteľňa sa preto zaoberá témou „Šťastné a Bezpečné (Vianočné Nakupovanie)“. Vzdeláva klientov v oblasti bezpečnosti a prevencie online podvodov, snaží sa zvýšiť povedomie o rizikách a poskytnúť užitočné rady, ako sa chrániť pred podvodníkmi.
„Štatisticky to vychádza, že každý druhý klient sa stretol s podvodníkom. Ak podvodu naletí, v priemere príde o 2 700 eur. Najvyššia suma presahovala 65-tisíc eur,“ konštatuje Ján Adamovský, šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne.
4 najčastejšie formy podvodu
Investičné podvody – podvodníci často využívajú falošnú reklamu na sociálnych sieťach, kde používajú tváre známych osobností, firiem a politikov ako príklad rýchleho zbohatnutia. Ľudí presvedčia založiť si účty na pochybných stránkach a investovať svoje peniaze. Peniaze sa často prevedú cez kryptomeny, a tak je ťažké ich vystopovať.
Po nainštalovaní aplikácie, ktorú si klient stiahne za účelom investovania peňazí, vedia podvodníci ovládať smartfón používateľa a tak spreneveriť väčšie množstvo peňazí.
Online bazáre – sú ďalšou obľúbenou taktikou podvodníkov. Títo podvodníci sa snažia zabezpečiť falošnú dopravu tovaru a nútia ľudí kliknúť na link a zadať svoje osobné údaje vrátane čísla karty, ktoré následne zneužijú.
Falošní bankári – volajú ľuďom tvrdiac, že sú pracovníci banky a upozorňujú na podozrivé pohyby na účte alebo potrebu získania úveru. Tieto hovory môžu vyvolať u klientov úzkosť, ktorí následne konajú pod tlakom. Niektorí podvodníci dokážu presvedčiť klienta, aby šiel do banky a vybral si všetky svoje peniaze a vzal si maximálny úver. Následne nič netušiaci klient prevedie peniaze na účet podvodníka.
Phishing – je ďalšou bežnou formou podvodov, pri ktorej sa využívajú SMS správy na vylákanie osobných údajov. Podvodníci často tvrdia, že klienti nezaplatili colné poplatky, alebo majú zablokovanú kartu/účet. Týmto spôsobom sa vedia dostať k údajom o platobnej karte, PIN kódu a ďalším dôležitým údajom. V mene klienta potom vykonávajú transakcie.
Podvodníci začali využívať aj umelú inteligenciu
Podvodníci sa často uchyľujú k využívaniu umelej inteligencie na tvorbu dôveryhodných textov a podvodných hlasov, aby zneli autenticky. Ich cieľom je vytvoriť ilúziu dôveryhodnosti a prosperity.
Zuzana Juráneková, odborníčka na online podvody a duševné zdravie, zdôraznila, že každý môže byť obeťou podvodu. Podvodníci sa často maskujú za autority, ako sú bankári, a vytvárajú ilúziu, že sú spoľahlivé firmy. Poukázala aj na dôležitosť ochrany osobných údajov a varovala pred otváraním podozrivých formulárov.
Ako sa brániť pri online podvodoch
- Vždy si prever legitímnosť a zdroj reklamy
- Neinštaluj si do svojho zariadenia aplikáciu, ktorú nepoznáš
- Uisti sa, že máš prístup k svojim financiám
- Neposkytuj svoje bankové prihlasovacie údaje neznámym a neovereným osobám
- Nechaj si poradiť bankou alebo známymi
- Prever si zdroj výnosu
Slovenská sporiteľňa sa aktívne snaží chrániť svojich klientov pred podvodmi a poskytuje im nástroje a rady na bezpečné online nakupovanie. Aplikácia George, ktorú banka ponúka, je jedným z nástrojov na ochranu online nákupov.
Je zrejmé, že boj proti online podvodom je neustálym úsilím, a je dôležité, aby každý klient prevzal zodpovednosť za ochranu svojich osobných údajov a finančných prostriedkov. Slovenská sporiteľňa sa aktívne angažuje v tomto boji a bude pokračovať v poskytovaní informácií a nástrojov na bezpečné a šťastné vianočné nakupovanie.
Zdroje: Slovenská sporiteľňa, Slovenská sporiteľňa