Ako sa z bratislavského bistra stal absolútny lovebrand s názvom Fusakle. Príbeh, ktorého začiatky neboli vôbec jednoduché
- Ak niekto povie slovo fusakle, každému zídu na um farebné ponožky s kreatívnymi vzormi
- Začiatky tejto značky boli veľmi náročné, no zakladatelia sa nevzdali, a za svojím si išli na 100%
- Ak niekto povie slovo fusakle, každému zídu na um farebné ponožky s kreatívnymi vzormi
- Začiatky tejto značky boli veľmi náročné, no zakladatelia sa nevzdali, a za svojím si išli na 100%
Fusakle sú na slovenskej scéne od roku 2015 a pozná ich každý. Za touto slovenskou značkou stojí Janči Anguš. Ak by ti povedal o svojej minulosti, pravdepodobne by si mu neveril, že je zakladateľom značky s ponožkami.
Janči vyštudoval na strednej baníctvo a geológiu, na vysokej aplikovanú ekonomiku a programovanie, po škole sa venoval marketingu, a nakoniec si v Bratislave otvoril vlastné bistro.
„Po 6 rokoch v gastro biznise som zatúžil po zmene a keďže móda ma vždy bavila, začal som rozmýšľať, čo môžem nášmu trhu priniesť,“ povedal v rozhovore pre Startitup v roku 2016.
Založiť značku sa Janči rozhodol aj s kamarátom, s ktorým cestoval po svete. Z každej dovolenky si chalani priniesli nejaký suvenír – často to boli práve ponožky, ktoré sú praktické, milé a dostupné.
Podľa Jančiho slov bola ponuka ponožiek v tom čase na Slovensku veľmi obmedzená. Ich cieľom bolo teda vytvoriť domácu značku, ktorá by bola rozpoznateľná, konkurencieschopná, a pre našinca hlavne zaujímavá.
Nič pre chlapov
Prvé vyrobené modely boli prepadákom, kamaráti Jančiho vysmiali. Ten sa však nevzdával a vo svoje sny veril. Stačili nové návrhy a modely, a začala sa písať história značky Fusakle.
Už hneď na začiatku sa stretol s kritikou od pánov – tí sa bili do hrude, že farebné ponožky nosiť nebudú. Aj napriek odporu sa k nim však farebné ponožky dostali, a nosiť ich veru začali.
Potom prišlo niečo, čo pravdepodobne nečakali. Pochvaly a úsmevy. Už po niekoľkých mesiacoch sa chlapi firme ozývali sami, či pre nich nemajú niečo odvážnejšie.
Jančimu sa teda podarilo dosiahnuť presne to, o čo sa celý čas usiloval – uvoľniť a zabaviť ľudí. „Keď je človek ochotný pripustiť zmenu aj len v takej maličkosti, ako je zmena ponožiek, je ochotný počúvať a prijať aj iné názory,“ hovorí.
Práve úsmevy ľudí boli to, čo ho donútilo venovať sa projektu na 100 %.
Zaujímavé spolupráce
Dnes sa značka môže pochváliť viac ako 1 000 modelmi ponožiek. Customových modelov však bolo omnoho viac. Značka si získala srdcia Slovákov a aj slovenských firiem. Tak v spolupráci vznikli ďalšie modely a aj kolekcie.
Veľmi obľúbené ponožky sú z kolekcie 100. výročie založenia Československa či 30 rokov od Nežnej revolúcie, no obľúbencom sú aj ponožky z tatranskej kolekcie.
Z každého predaného páru odvedie Janči jednotlivým organizáciám finančný príspevok na podporu ich aktivít. Za spomenutie stojí jednoznačne spolupráca s Ligou proti rakovine, My sme les, Úsmev ako dar alebo Belasý motýľ.
Fusakle sa do sŕdc Slovákov zapísali veľmi rýchlo a spolupráce s firmou začali vyhľadávať aj veľké firmy ako TV Markíza alebo Lidl.
Fusakle sú tvorené tak, aby si medzi nimi našiel každý svojho favorita. Je jedno, či ide o kuchára, stavbára, študenta či influencera. Všetky ponožky sú podľa Jančiho slov určené pre ľudí, ktorí majú radi život, radi sa bavia, majú otvorenú myseľ, nenechávajú sa zväzovať konvenciami, radi objavujú, radi vyjadrujú svoj názor a náladu.
Medzi zákazníkmi sa nájdu aj známe osobnosti. Kupujú si ich herci, blogeri a aj politici.
Chytľavá reklama
Len pred necelým mesiacom prišla značka s prvom televíznou reklamou, za ktorou stojí reklamná agentúra Wiktor Leo Burnett. Agentúra zastrešuje viaceré známe značky ako Zlatý Bažant, Innogy, Lidl alebo Budiš, a aj v roku 2020 sa stala Agentúrou roka. Reklamná kampaň pracuje so sloganom „Česko-slovenský originál od hlavy po fusakle“.
„Keďže sme išli prvýkrát do nadlinkovej kampane, nechceli sme nič nechať na náhodu. Napriek tomu, že sme lokálna značka s výrobou na Slovensku a v Česku, a na trhu sme viac ako päť rokov, stále nás ešte nepozná mnoho ľudí. Preto sme ako hlavnú myšlienku kampane zvolili česko-slovenský originál. Tam zapasovala kolekcia československých večerníčkov, známych u nás aj v Čechách“ uvádza Ján Anguš pre Mediahub.sk.
Reklamu dopĺňa pieseň, ktorá perfektne zapadla nielen do témy, ale aj aktuálnej situácie. Cieľom reklamy je zaujať aj ľudí vo veku 30-50 rokov, ktorí si pamätajú večerníčky.
Rastúce tržby
Aj napriek veľkej konkurencii sa značke stále darí navyšovať svoje tržby. V roku 2019 vykázala spoločnosť Eric SK s.r.o., ktorá vlastní Fusakle, zisk 4 732 729€.
Cena páru ponožiek je priemerne 7,90€, no na e-shope nájdeš stále veľa zaujímavých zliav, ktoré môžeš využiť. Na webe Fusakle.sk nájdeš momentálne vysoké ponožky s rôznymi vzormi, členkové ponožky a po novom aj rúška.
Tie sú vyrobené z antibakteriálneho materiálu s iónmi striebra. Upravené sú revolučnou technológiou Sanitized, a vyrobené sú, samozrejme, na Slovensku.
Od čoho sa odvíja cena produktov, vysvetlil Janči v rozhovore pre Staritup v roku 2019. „V ponuke máme rôzne kategórie. Cena za ponožky sa pohybuje v rozpätí 6-9 eur, pričom sa odvíja od kvality materiálu. Napríklad 9 eurové ponožky sú oblekové, a na ich výrobu používame bambusové vlákno, ktoré je drahšie ako bavlna.“
„Cena našich produktov je teda vždy nejako odôvodnená, a je tak nastavená hlavne preto, že to je robené doma. Našim ľuďom sa snažíme platiť takú mzdu, aby boli stále ochotní pracovať. Nikomu, kto si naše ponožky kupuje, by sa nepáčilo, keby dostával minimálnu mzdu. Cena zahŕňa výrobné náklady, materiálové náklady a náklady na distribučnú sieť,“ dopĺňa.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Startitup, Mediahub.sk