Ako sa z TikToku stala aplikácia desaťročia a bezpečnostná hrozba pre celý svet
- Stala sa jednou z najúspešnejších aplikácii desaťročia
- Čínska aplikácia, ktorá dobila svet a má stovky miliónov užívateľov
- Predstavuje bezpečnostné riziko pre USA a ďalšie krajiny?
- Od videí tínedžerov po geopolitiku
- Stala sa jednou z najúspešnejších aplikácii desaťročia
- Čínska aplikácia, ktorá dobila svet a má stovky miliónov užívateľov
- Predstavuje bezpečnostné riziko pre USA a ďalšie krajiny?
- Od videí tínedžerov po geopolitiku
Videá sú v kurze. Alebo „toč videá, to teraz letí,“ ako mi odporúčal úspešný influencer či dokonca prednášajúci na marketingovom seminári. Nie každému sa chce na internete čítať články, popisy či návody, zatiaľ čo pozrieť si video, na ktorom vám to sami povedia a ukážu, je podstatne jednoduchšie.
Mnohí si na internet prídu len tak oddýchnúť, teda nevenovať sa niečomu zložitejšiemu. Niečo skočiť mrknúť v tejto unáhlenej dobe. A často sa len trochu zabaviť, odreagovať.
Trend kratších videí si zrejme dobre uvedomili aj v Číne, odkiaľ dnes už svetovo známa aplikácia TikTok pochádza. Hoci pôvodne vraj mala byť zameraná na edukačné, teda vzdelávacie, videá. Obľúbenosť si vypracovala skôr cestou zábavy, tanečnými, speváckymi a vtipnými videami od ľudí, rôznymi virálmi a výzvami.
Viac ako 1,5 miliardy stiahnutí, stovky miliónov užívateľov nahráva či iba tak sleduje krátke videá iných ľudí z celého sveta. Či už ste jeho fanúšikom alebo nie, TikTok valcuje a to najmä medzi mladými. Počtom užívateľov i stiahnutí, ktorými prekonáva aj iné zvučné a staršie aplikácie, je jednoznačne považovaný za jednu z najúspešnejších aplikácii dekády.
Za čínskym múrom. A na Kajmanoch
Ak si si myslel, že táto cool apka pre mladých pochádza odniekiaľ z USA, si na omyle. Jej príbeh začína za čínskym múrom, kde v roku 2016 vznikla. Dodnes patrí pekingskej, súkromnej spoločnosti ByteDance, založenej Zhang Yimingom.
Hoci hovoríme o čínskej spoločnosti, ktorá v Pekingu naozaj sídli, oficiálne registrovaná je na Kajmanských ostrovoch. No aj tak je súkromná spoločnosť ByteDance zaradená do takzvanej veľkej päťky internetových spoločností Číny – ktorej súčasťou je ešte Alibaba Group, Tencent, Baidu a NetEase. Hodnota ByteDance, bez pochýb zásluhou TikToku, sa tento rok prehupla cez hranicu 100 miliárd dolárov.
No vráťme sa ešte k začiatkom. Prvé mesiace svojej existencie to nebol žiadny „TikTok.“ V Číne sa táto apka doposiaľ volá Douyin. Názov TikTok sa zaviedol v podstate až v roku 2017, keď aplikácia expandovala, opúšťala hranice Číny a postupne si podmaňovala svet. Doposiaľ akoby existujú dve čiastočne spojené siamské dvojčatá – Douyin pre Čínu a TikToku pre vonkajší svet. Nezdieľajú rovnaký obsah, teda videá, čo nájdete na TikToku, nemusíte na čínskom Douyine a naopak.
Veľká kúpa. Cesta z Pekingu do celého sveta
Kľúčovým sa taktiež stala kúpa inej čínskej aplikácie, pôvodom zo Šanghaja – Musical.ly. Taktiež išlo o aplikáciu/sociálnu sieť, ktorá bola zameraná na krátke videá, ktoré ste mohli zrýchliť, spomaliť, pridať filtre, k videu dať nejaký hagshtag či obľúbenú pesničku – to, čo dnes poznáme aj na TikToku.
Musical.ly bola o vyše 2 roky staršia aplikácia než Douyin/TikTok, ktorá si úspešne nazbierala cez 200-miliónov užívateľov. V roku 2017 ju však kúpila spoločnosť ByteDance a zlúčila ju aj s jej používateľmi pod svoj TikTok, ktorý tak výrazne nabral na sile.
Potom už išiel naozaj neuveriteľným tempom, nie len doma, ale i vo svete, kde ihneď oslovil prevažne mladých. Už v roku 2018 bol v 150 krajinách a preložený v 75 jazykoch. Dnes, len 4 roky od jeho vzniku, sa TikTok teší 1 a pol miliarde stiahnutí a stovkám miliónov aktívnych užívateľov. Zaradil sa tak na Olymp sociálnych sietí, ktoré vo veľkom ovládli svet.
Zábava a reklamná zbraň v jednom
Známi speváci, herci, športovci a iní. Na TikToku dnes dokážete nájsť azda každého. Napríklad tancujúci Bruce Willis, s ktorým si môžete dať tanečný duet? Nie je žiadny problém.
TikTok sa nestal len nástrojom zábavy, ale silnou reklamou zbraňou, ktorá vám – či už ako jednotlivcovi alebo firme – môže neuveriteľne pomôcť ku zisku. Nechýba v hľadáčiku žiadnej veľkej reklamnej spoločnosti či ako predmet, téma na marketingových prednáškach, o čom sme sa i sami presvedčili.
Nehovoriac o dnešných influenceroch, ktorým sa otvorili ďalšie dvere a tým nové možnosti Každý, kto má nad 1000 sledovateľov, môže svoju sledovanosť obracať na reálne peniaze. A čím úspešnejší človek je – niektorí majú na TikToku až desiatky miliónov sledovateľov – tým je zaujímavejší pre rôzne firmy, ktoré si takýchto tiktokérov radi vyhľadávajú a platia im za, trebárs, používanie ich značky vo videách.
Trumpov lov na TikTok
Tento rok si TikTok „užíva“ veľkej pozornosti aj iného druhu, o ktorú sa mu postarali USA a Donald Trump. Američania dali TikTok a jeho materskú spoločnosť ByteDance preveriť spravodajským službám a označili TikTok za bezpečnostné riziko.
USA sa nepáči, ako môže čínska spoločnosť narábať s osobnými údajmi jej občanov. Poukazujú na to, že podľa čínskeho zákona nemôže čínska spoločnosť odmietnuť zverejniť údaje čínskej vláde, ak o to požiada. Taktiež vytiahli list zakladateľa Zhang Yiminga z roku 2018, v ktorom tvrdí, že jeho spoločnosť bude ďalej prehlbovať spoluprácu s vládnucou komunistickou stranou. „Ak chcete dávať svoje súkromné informácie komunistom, ostaňte na TikToku,“ vyjadril sa minister zahraničných vecí USA Mike Pompeo.
Podobne začali o TikToku premýšľať aj iné krajiny, napríklad Austrália i Nový Zéland. USA si už takto predtým podalo čínsky Huawei či tentokrát okrem TikToku, ktorý má v USA vyše 100 miliónov používateľov, aj chatovaciu službu Wechat, ktorá patrí čínskej spoločnosti Tencent.
Prezident Donald Trump sa niekoľkokrát vyjadril, že TikTok z USA zmizne. Neskôr, v auguste tohto roku, dal podmienku, že pokiaľ TikTok do 45 dní neprejde do rúk amerického vlastníka/americkej firmy, svoju činnosť v krajine končí.
Pre zaujímavosť: TikTok len niekoľko dní predtým oznámil, že chce v USA vytvoriť 10-tisíc pracovných miest.
Stanoviskom Dunalda Trumpa sa akoby spustila hra, kto a či vôbec megaúspešnú aplikáciu získa. Americkému prezidentovi sa dokonca nepozdávali ani návrhy, že by nejaká americká firma získala iba podiel. Vraj keď kúpiť, tak najlepšie celé.
Argumenty zástancov Tik Toku
Spoločnosť ByteDance samozrejme útoky poprela a kroky Donalda Trumpa označila za jasné vyhrážky a zahnanie do kúta. Číňanov sa akoby zastali dokonca aj niektorí americkí odborníci a média, ako napríklad New York Times, podľa ktorých CIA pri overení TikToku síce potvrdila, že by čínska spoločnosť teoreticky mohla poskytnúť osobné údaje Američanov svojej vláde, no nemá žiadny dôkaz, že tak niekedy spravila.
Zástancovia TikToku ďalej tvrdia, že množstvo údajov, ktoré táto aplikácia o ľuďoch zbiera, je porovnateľné napríklad s americkým Facebookom – ten v tomto TikTok ešte zjavne prekonáva.
„Zákaz aplikácií, ktoré milióny Američanov používajú na vzájomnú komunikáciu, je nebezpečenstvom slobodného prejavu a je technologicky nepraktický,“ vyjadrila sa z Americkej rady pre dohľad na kybernetickú bezpečnosť v občianskych slobodách Jennifer Granick.
Donald Trump taktiež pobúril vyjadrením, že za prípadný obchod, ktorý teda podľa jeho stanoveného ultimátum má prebehnúť medzi čínskou a americkou spoločnosťou, očakáva zisk za sprostredkovanie. Teda doslova donútiť niekoho niečo predať niekomu a za to, že som ho donútil, si ešte pýtať zisk, označili i americkí, akademickí odborníci za naozaj obchodne nevhodné.
Záujem Microsoftu a rekordná kúpa v IT biznise
Hneď sa začalo špekulovať kto a za koľko by mohol v USA TikTok kúpiť. O slovo a podiel sa ohlásil napríklad Twitter, no najviac skloňovanou spoločnosťou bol Microsoft, pre ktorého by to bol veľký vstup do obľúbeného sveta sociálnych sietí.
Nešlo len o kúpu aktivít v USA, ale aj zjednodušene povedané aj o TikTok v iných, čínsku firmu spochybňujúcich krajinách, ako Kanada, Austrália a Nový Zéland. Číňania stanovili cenu 50 miliárd dolárov. Microsoft údajne navrhoval niečo okolo 30 miliard dolárov.
Pre porovnanie: Facebook kúpil Instagram v roku 2012 za 715 miliónov dolárov a WhatsApp o dva roky neskôr za 19 miliárd dolárov. V prípade úspešného obchodu medzi Číňanmi a Microsoftom by išlo o najväčšiu kúpu v rámci IT biznisu.
No v hre sa potom objavil nový hráč – americká spoločnosť Oracle. A už čoskoro začali prenikať informácie, že dohoda s Microsoftom sa zjavne nepodarí, nie za tak krátky čas, a reálnejší kupec je práve Oracle.
Napokon, len pred pár dňami, sa čínska spoločnosť rozhodla: Svoje aktivity v týchto krajinách, hlavne v USA, nepredá ani Microsoftu, ani Oracle. Ale uzavrie „partnerstvo“ s Oracle, ktorý by mal technologickým partnerom Číňanov a bezpečne spravovať dáta amerických používateľov. Dokonca mu dá, aj ďalším americkým investorom, menšinový podiel, no väčšinu si stále ponechajú Číňania.
Donald Trump s tým krokom spokojný, podľa očakávaní, nie je. A otázne je, či do toho ešte nezasiahne i samotná Čína, ktorá práve vďaka TikToku nedávno zaviedla v krajine takzvanú reguláciu vývozu umelej inteligencie.
Kto napokon ustúpi a či v USA, ale i v Kanade a v Austrálii – v dosť kľúčových krajinách – TikTok bude, ukážu najbližšie dni a týždne. Čínska spoločnosť ByteDance si svoj obľúbený a úspešný produkt jednoducho pustiť nechce.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy