Ako si vypýtať vyšší plat: Profesionálny vyjednávač prezradil návod, ako pred šéfom uspeješ
- Vyjednávanie sprevádza celú históriu ľudstva
- Či už chceme vyšší plat alebo riešime akýkoľvek konflikt
- Expert radí, ako v živote jednať správne
- Vyjednávanie sprevádza celú históriu ľudstva
- Či už chceme vyšší plat alebo riešime akýkoľvek konflikt
- Expert radí, ako v živote jednať správne
Vyjednávaniu s ľuďmi sa nevyhneme, a to či už v rámci pracovného, alebo osobného života. Často počúvame, že práca s ľuďmi je najhoršia, pretože nevyhnúť sa nejakým prekážkam, nájsť kompromis či predísť konfliktom pre rôznorodosť názorov býva skutočne náročné.
Ovládať tak čaro vyjednávania je beh na dlhú trať. Aj v tomto odbore však existujú odborníci, ktorí tajomstvo vyjednávania odhalili. My sme si pre teba pripravili článok s vyjadreniami experta Viktora Kostického. Ten ti vysvetlí, ako bezproblémovo dosiahnuť svoj nastavený cieľ, a to či už v rámci riešenia zvýšenia platu, konfliktov a ďalších atribútov.
- V čom spočívajú výhody a nevýhody vo vyjednávaní
- Ktoré verbálne a neverbálne prejavy sú kľúčové
- Ako veľmi je gestikulácia dôležitá pri vyjednávaní
- Ktoré kľúčové techniky odporúča profesionálny vyjednávač
- Akými slovami si dokážeš vyjednať lepší plat v práci
- Aké chyby robíme pri jednaní so šéfom/nadriadeným
- 5 praktických rád vyjednávania v biznise
Žijeme v dobe, kde ľudia zjednávajú takmer v každej situácii. Ako veľmi dôležitú úlohu v našich životoch vyjednávanie zohráva?
Vyjednávanie poskytuje ľudom veľké výhody. Dokážu vyriešiť situácie, ktoré by pre nich mohli dopadnúť oveľa horšie. Ak niekto robí dlho v biznise, vyjednáva o financiách, je možné, že si myslí, že to vie robiť dobre. Pravdepodobne to tak však nie je. Drvivá väčšina ľudí robí vo vyjednávaní zásadné chyby a len si nahovárajú, že to vedia.
Pri bežných ľuďoch, ktorí vedia vyjednávať, dokážu ľahšie vyriešiť niektoré situácie. Základom je predchádzať tomu, aby riešená situácia eskalovala do konfliktu. Pri vyjednávaní sa deje to, že sa druhú stranu snažíme uviesť do pokojného stavu.
Akú najväčšiu chybu môžem pri vyjednávaní urobiť?
Zo všetkého má najväčší vplyv na finálny výsledok príprava, pretože bez toho si nevybuduješ stratégie. Pri vyjednávaní si stanovuješ mantinely a musíš vnímať aj alternatívy, ktoré bez prípravy nenájdeš. Dôležité je aj mentálne nastavenie. Mnoho ľudí sa vyjednávania jednoducho obáva a chcú sa týmto situáciám vyhnúť.
Chýb je, samozrejme, viac. Veľa ľudí si myslí, že vyjednávanie je o asertivite – prinútiť druhú stranu myslieť si náš názor, čo je nesprávne. Opak je pravdou. Druhú stranu upokojujeme, sme konštruktívni a postupujeme podľa stratégie. Rešpektujeme druhú stranu a vytvárame relatívne príjemné pocity, a to aj napriek tomu, že situácia má náboj konfliktu.
Tí, čo vyjednávajú búchaním po stole, ber alebo neber, si len myslia, že sú dobrí vyjednávači. Skutočnosť je iná.
Ako sa správne pripraviť na vyjednávanie?
Nejsť do vyjednávania štýlom, že idem a uvidím, ako to dopadne. S veľkou pravdepodobnosťou to dopadne zle a väčšina ľudí potom zlyháva. Keď idem do vyjednávania, musím vedieť, kde je môj ideál, kde mám zónu spokojnosti a zónu, kedy už mám radšej odísť.
Zapamätať si, že nedohoda je vždy lepšia ako zlá dohoda. Treba navnímať kontext – čo sa stalo, na čom sa dá stavať, navnímať si konkurenciu – aké máme karty my, aké majú oni, hľadať silné tromfy a zvažovať alternatívy. Určiť si prioritu, ktorú potrebujeme.
Vyjednávanie je často forma vymieňania „niečo za niečo“. Vždy zvážiť, čo pre mňa má hodnotu a čo nie.
Spomínali ste, že tých chýb môže byť veľa. Ktoré z nich môžu druhú stranu odstrašiť?
Základom je nezraniť ego toho druhého. To sa však nemusí udiať len tým, že na druhú stranu kričím. Patria sem aj subtílne veci. Poviem mu napríklad „musíte si uvedomiť“, čo pôsobí ako poučovanie. Prečo by si mal niečo uvedomiť?
V komunikácii sa využíva strašne veľa takýchto výrazov, ktoré eskalujú situáciu, pôsobia ako červená pred býkom, a tým sa situácia zhoršuje. Napríklad asertívne prejavy „to vám nevyšlo“ tiež neodporúčam používať, pretože to má náboj konfliktu.
Pri vyjednávaní chce vždy jedna strana niečo iné ako tá druhá. Jedna strana chce niečo, druhá strana chce niečo, a ak tieto kroky eskalujem do konfliktu, tak si zbytočne škodím. Typická ľudská črta, ktorej sa chceme vyhnúť, je, že ak niekto na niekoho útočí, tak my na neho, prirodzene, útočíme naspäť. Ľudia v exponovaných emóciách jednoducho prestávajú uvažovať konštruktívne, čo je nevýhodné.
Aký typ osobnosti nie je vhodný pri vyjednávaní?
Osobnosť človeka je v tomto ohľade veľmi dôležitá. Sám si kategorizujem typy osobností pri vyjednávaní, aby som tomu danému typu mohol prispôsobiť taktiku a stratégie. Ale za nevhodného nemôžeme posúdiť nikoho. Niekto môže byť analytickejší typ, vodcovský typ alebo vzťahový typ.
Každý typ osobnosti má svoje výhody aj nevýhody, jednať sa dá v zásade s každým. Asi jediná črta, ktorá by sa dala označiť za vskutku nevhodnú pre vyjednávača, je osoba s príliš veľkým strachom snažiaca sa vyhnúť stresujúcim situáciám s možným nábojom konfliktu.
O akých výhodách a nevýhodách hovoríme?
Všetko závisí od kontextu vyjednávania. Výhody spočívajú v tom, ako sú rozdané karty. Koho nedohoda viac bolí a kto zacíti väčšiu bolesť. Kto je nútený niečo urobiť a kto len čaká na výsledok.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aký typ osobnosti nie je vhodný pri vyjednávaní
- Ako správne jednať s extrovertmi a introvertmi
- Ktoré prejavy reči teľa si dôkladne premyslieť
- Ako zistiť, že druhá strana cíti stres a nervozitu
- Aký je rozdiel medzi vyjednávaním a manipuláciou
- Ako sa zachovať v prípade, keď druhá strana nedokáže ovládať emócie
- Čo môže spôsobiť vyjednávanie so zlým úmyslom
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity