Ako vyzeralo Slovensko kedysi a dnes? Kreatívci vytvorili dokonalé koláže obľúbených miest
- Premýšľal si niekedy nad tým, čo sa v minulosti odohrávalo na tvojom obľúbenom mieste?
- Odpoveďou na tvoje otázky je projekt Minulosť je dnes
- Premýšľal si niekedy nad tým, čo sa v minulosti odohrávalo na tvojom obľúbenom mieste?
- Odpoveďou na tvoje otázky je projekt Minulosť je dnes
Možno práve na mieste, kde si pravidelne vychutnávaš svoju nevyhnutnú dávku obľúbenej kávy, sa v minulosti preháňali tanky. Možno práve tvoja obľúbená lokalita je nasatá históriou do poslednej tehly, no ty o tom nemáš vedomosť. Práve to sa pokúšajú napraviť kreatívci Kristián Majzlan a Michal Pavlov. Svojím dokonale premysleným projektom chcú mladým priblížiť situácie, v ktorých sa ocitali naši predkovia.
Minulosť je dnes
„Dlhšiu dobu nás fascinovali historické zábery z rôznych (nielen) slovenských miest. Zaujalo nás, ako sa dokázali niektoré domy, pamiatky, dokonca celé ulice zmeniť. Denne sme po tých mestách kráčali a ani sme si neuvedomovali, čo všetko sa tu pred pár rokmi odohrávalo,“ hovorí pre Startitup Kristián.
Práve on stojí za vizuálnou časťou príbehov, nakoľko sa živí ako fotograf. Druhá časť tímu, teda Michal, zas pracuje s textom a vyhľadáva zaujímavosti o daných lokalitách. Aj napriek tomu, že ich mnohí poznajú najmä na základe projektu Minulosť je dnes, ich história sa začala písať pri vzniku reklamnej agentúry Hiroäs.
Koronavírus sa však nemaznal so žiadnym z podnikateľov a výnimkou nebola ani spomínaná agentúra.
„Počas koronavírusového obdobia sme to nemali jednoduché, podobne ako väčšina slovenských firiem. Povedali sme si, že prinesieme ľuďom niečo nové, niečo, čo na Slovensku ešte nikto nerobil a v rámci našej marketingovej činnosti tak slovenské pamiatky a mestá bohaté na históriu zdokumentujeme a spropagujeme,“ hovorí nám Kristián.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Nemali by sme zabúdať
Ako sme už uviedli vyššie, hlavné posolstvo celého projektu je jasné – priblížiť mladším generáciám udalosti z minulosti. Pri pohľade na konečné dielo sa na moment ocitneš v časoch minulých.
„Snažíme sa vtiahnuť každého do histórie a upozorniť na pamiatky, ku ktorým nebol čas veľmi milosrdný a chátrajú, ale tiež pripomenúť udalosti, ktoré otriasli nielen Slovenskom, a na ktoré by sme nemali zabúdať,“ hovorí pre Startitup spoluzakladateľ reklamnej agentúry.
Ako ďalej vysvetľuje, pôvodnou myšlienkou bolo online ľuďom ukázať, ako sa žilo offline. Onlinová propagácia bola zvolená najmä v dôsledku pandémie koronavírusu a opatrení s ňou spojených. Nakoľko však diela upútavali čoraz väčšiu pozornosť, chalani sa rozhodli pre prezentáciu aj mimo online priestor.
S úspechmi samozrejme nekončia a do budúcna plánujú niekoľko výstav po celom Slovensku. „Ak sa pandemická situácia opäť zhorší, budeme musieť uvažovať nad online výstavou,“ objasňuje plány Kristián.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Každá minca má dve strany
Na svojej webovej stránke pokladajú kreatívci z Hiroäs svojim fanúšikom otázku, ako by predkom vysvetlili princíp sociálnych sietí, ktoré lomcujú súčasnosťou. Samotný Kristián však uznal, že odpoveď nie je úplne jednoduchou.
„Naši predkovia žili úplne iné životy ako my teraz. Nikam sa neponáhľali, všetky pocity, nápady, radosti a starosti zdieľali len osobným kontaktom a nepoznali ten strašný pocit, keď zrazu nenahmatáte vo vrecku mobil,“ objasňuje nám s úsmevom Kristián.
Ďalej zastáva názor, že našich predkov by pravdepodobne spomínané technológie fascinovali aj napriek tomu, že by úplne nerozumeli ich princípu. Ako každý „markeťák“, aj chalani z Hiroäs v sociálnych sieťach vidia aj veľké množstvo pozitív. Za najväčšiu výhodu považujú možnosť byť informovanými aj napriek tomu, že sa nachádzame od udalosti vzdialení tisíce kilometrov.
Nezabudli spomenúť ani fakt, že mnoho ľudí by sme bez možnosti sociálnych sietí pravdepodobne nepoznali. Každá minca ale má dve strany. Tou odvrátenou je v prípade internetu neschopnosť vnímať aktuálnu atmosféru.
„Ľudia, ktorí žili v minulosti, sa na všetko dívali svojimi očami, zatiaľ čo my sa často dívame prostredníctvom mobilov. Napríklad ešte pred niekoľkými rokmi na svadbe, keď nevesta prichádzala k oltáru, tak nikto z nej nedokázal spustiť zrak. Teraz na ňu všetci mieria telefóny a predbiehajú sa, kto bude mať lepší záber na svoju sociálnu sieť,“ uzatvára pre Startitup Kristián.