Časti vraku v oblasti Titanicu patrili zmiznutej ponorke. Posádka je považovaná za mŕtvu
- Potápačský expert potvrdil, že trosky pochádzajú z ponorky
- Posádka sa stratila, vyhlásila spoločnosť OceanGate
- Potápačský expert potvrdil, že trosky pochádzajú z ponorky
- Posádka sa stratila, vyhlásila spoločnosť OceanGate
Do pátrania po miniponorke Titan americká pobrežná stráž nasadila v severnej časti Atlantiku ďalšie lode a podmorské plavidlá. Ako informuje portál BBC, v oblasti pátrania sa našli trosky. Oznámila to americká pobrežná stráž.
Podľa potápačského expeerta Davida Mearnsa trosky zahŕňajú „pristávací rám a zadný kryt ponorky“. Mearns je zároveň aj priateľom cestujúcich na palube Titanu. Informáciu mu mal sprostredkúvať prezident Klubu prieskúmníkov, ktorý by mal byť napojený na potápačskú a záchranársku komunitu.
Predpokladá sa, že miesto smrteľnej nehody je 1 600 stôp (487 m) od prednej časti vraku Titanicu.
Posádka sa stratila
Spoločnosť OceanGate, ktorá prevádzkovala plavbu miniponorky Titan uviedla, že posádku na palube považuje za mŕtvu.
„Teraz veríme, že náš generálny riaditeľ Stockton Rush, Shahzada Dawood a jeho syn Suleman Dawood, Hamish Harding a Paul-Henri Nargeolet sa, bohužiaľ, stratili.“
Ak by plavidlo implodovalo, pasažieri by ani nevedeli, že nejaký problém je a okamžite by zomreli, uviedol bývalý lekár amerického námorníctva Dale Mole. Toto tvrdenie prišlo ihneď po tom, ako Mearns povedal, že objavené trosky zahŕňajú „pristávací rám a zadný kryt z ponorky“.
„Smrť by bola okamžitá,“ povedal pre BBC.
Uviaznutie vo vnútri plavidla by bolo podľa Mola pre posádku omnoho horšie. „Viete si predstaviť, aké by to bolo… je zima, dochádza kyslík,“ ozrejmil Mole.
To, či sa podarí získať telá piatich pasažierov na palube ponorky Titan, nemôže potvrdiť ani kontradmirál Mauger. „Je to neuveriteľne nemilosrdné prostredie,“ dodal.
Americká pobrežná stráž uviedla, že ich myšlienky sú s rodinami a neustále sa uisťujú, aby pochopili, čo sa vlastne stalo. Aby im poskytli odpovede, budú pokračovať v prieskume. Aktuálne majú veľa otázok o tom, ako prečo a kedy sa to stalo.
Musia zachovať pokoj
Vo štvrtok o 13.08 h SELČ vypršal predpokladaný čas, kedy sa posádke nezvestnej miniponorky Titan mali minúť zásoby kyslíka, vyplýva z výpočtov americkej pobrežnej stráže (USCG).
Svoje mlčanie prelomil neskôr aj spoluzakladateľ spoločnosti OceanGate, ktorá prevádzkuje nezvestnú ponorku. Guillermo Söhnlein uviedol, že verí, že päť členov posádky na palube Titanu má k dispozícii „dlhší čas, než si väčšina ľudí myslí“.
Ako informuje portál The Guardian, Söhnlein založil OceanGate so Stocktonom Rushom, jedným z cestujúcich na palube Titanu. Naposledy s Rushom hovoril pár týždňov pred štartom expedície.
„Som si istý, že Stockton a zvyšok posádky si pred niekoľkými dňami uvedomili, že najlepšia vec, ktorú môžu urobiť, aby zabezpečili svoju záchranu, je predĺžiť limity týchto zásob tým, že sa maximálne uvoľnia. Pevne verím, že časové okno na ich záchranu je dlhšie, než si väčšina ľudí myslí,“ uviedol Söhnlein.
Nezvestnú ponorku podľa jeho slov dostanú bezpečne späť a aj naďalej „vkladá nádej“ svojmu priateľovi a zvyšku posádky.
Záchranný robot
„Musíme si udržať optimizmus a dúfať,“ povedal kapitán USCG Jamie Frederick, keď sa do pátrania v stredu zapojila aj francúzska loď Atalante so špeciálnym robotom, ktorý dokáže pracovať v hĺbke 6 000 metrov.
Diaľkovo ovládaný robot Victor 6 000 sa dokáže ponoriť do väčšej hĺbky než doteraz použitá technika. Má tiež diaľkovo ovládané ramená, ktoré môže prerezávať káble alebo robiť ďalšie činnosti na vyslobodenie uviaznutého plavidla, píše agentúra Reuters. Odvolala sa na Francúzsky výskumný ústav pre využívanie morí (IFREMER), ktorý Victora 6 000 prevádzkuje.
Olivier Lefort z IFREMER-u uviedol, že Victor 6000 nie je schopný ponorku vyzdvihnúť, no môže pomôcť pripevniť laná k Titanu a loď na hladine ju následne vytiahne. Robot tiež zhotovuje videozáznam a 25-členná obsluha dokáže pracovať nepretržite až 72 hodín.
Výletná ponorka Titan sa stratila v nedeľu počas plavby k vraku parníka Titanic. Ten leží na dne v hĺbke 3 800 metrov približne 640 kilometrov od pobrežia kanadskej provincie Newfoundland.
Spravodajský portál BBC informuje, že Rob Larter z British Antarctic Survey situáciu označil za zúfalú, no podľa neho stále existuje nádej. „Musíte ostať optimistom tak dlho, ako je to len možné.“ Tiež informoval o tom, že zvuky búchania, ktoré sonary zachytili, oblasť pátrania nezúžili.
Do pátrania je v tejto chvíli zapojené obrovské množstvo lodí, keďže posádke ponorky ostáva vzduch približne do 13. hodiny.
O rizikách sa vedelo už v roku 2018
Experti už v roku 2018 spoločnosť OceanGate upozorňovali na možné nebezpečenstvo počas podmorských misií jej miniponorky Titan.
V januári 2018 vtedajší riaditeľ OceanGate pre oblasť námorných operácii David Lochridge v kritickej správe tvrdil, že plavidlo potrebuje absolvovať viac skúšok. Upozornil aj na možné nebezpečenstvá pre pasažierov v situáciách, keď Titan dosiahne krajnú hĺbku.
Na podobné nebezpečenstvo neskôr upozornili aj ďalšie osoby z oblasti priemyslu, hlbokomorskí výskumníci a oceánografi. Zakladateľa a šéfa spoločnosti Stocktona Rusha v liste varovali, že rozhodnutie vzdať sa posudku od oprávneného úradu môže spôsobiť katastrofické problémy.
Lochridge v súdnych záznamoch uviedol, že spoločnosť vyzval, aby posudok absolvovala. Tá mu však oznámila, že nie je ochotná zaň platiť. OceanGate v roku 2018 podala na Lochridgea žalobu za zdieľanie utajovaných informácií a prepustila ho.
Experti označili za zavádzajúci aj marketing spoločnosti OceanGate. Spoločnosť tvrdila, že plavidlo bude spĺňať a dokonca prekonávať bezpečnostné štandardy spoločnosti DNV. OceanGate však nemala v pláne dať Titan oficiálne certifikovať.
Jeden z autorov listu Bart Kemper uviedol, že OceanGate sa vyhýbala bezpečnostným pravidlám USA používaním plavidla v medzinárodných vodách, na ktoré sa pravidlá Americkej pobrežnej stráže (USCG) nevzťahujú.
Salvatore Mercogliano, profesor námornej histórie z Campbellovej univerzity v Severnej Karolíne, pre NYT uviedol, že Titan je prevážaný kanadskou loďou a následne spustený do vody v severnej časti Atlantického oceánu. Preto podľa neho nepotrebuje byť registrovaný v konkrétnej krajine, plaviť sa pod jej vlajkou, či dodržiavať pravidlá, ktoré sa vzťahujú na iné plavidlá.
Hovorca OceanGate sa k tvrdeniam Lochridgea a ďalších osôb odmietol vyjadriť. Lochridge na žiadosť o vyjadrenie nereagoval.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: TASR, BBC, The Guardian