Alza, Mall, Heureka a ďalší o Vianociach: Na tróne darčekov fenomény, rast tržieb až o stovky percent, lámu sa rekordy
- Niektoré predajne sa na toto obdobie chystajú celý rok, iné „len“ od leta
- Na internete i v obchodoch nechávame viac peňazí než kedykoľvek predtým
- Prácu v predajniach teraz nachádzajú aj ľudia, ktorým korona zobrala svoje pôvodné zamestnanie
- Niektoré predajne sa na toto obdobie chystajú celý rok, iné „len“ od leta
- Na internete i v obchodoch nechávame viac peňazí než kedykoľvek predtým
- Prácu v predajniach teraz nachádzajú aj ľudia, ktorým korona zobrala svoje pôvodné zamestnanie
Je to doslova zlatá baňa – aj takto sa bežne hovorí o Vianociach, kresťanských sviatkoch pokoja, radosti a štedrosti. Obzvlášť tá „štedrosť“, teda kúpiť a darovať nejaký darček blízkym, je prvkom, ktorý toto obdobie robí skutočne extra-štedrým pre obchody, no i ďalšie podnikateľské odvetvia.
V predajniach nechávame doslova milióny eur. „Ľudia sa zrazu zbláznili,“ ako tvrdia všetky predavačky, ktoré poznáš a ktoré chodia z práce viac zničené, než kedykoľvek počas roka. Mnohí obchodníci akoby čakali a chystali sa len na týchto pár dní, respektíve týždňov pred Vianocami. „Sú pre nás najdôležitejším obdobím v roku, na ktorý sa pripravujeme celoročne,“ potvrdzuje pre Startitup marketingová manažérka Datartu Sabina Boudová.
Každý z oslovených obchodoch eviduje trochu iný rast tržieb v porovnaní so zvyškom roka, no v každom prípade sa bavíme aspoň o desiatkach percent a mnohí už teraz hovoria o „rekordných Vianociach“.
„V týchto dňoch spracovávame denne trojnásobok objednávok než napríklad v rovnakom období v septembri. Očakávame, že Vianoce budú rekordné a zatiaľ tomu nasvedčujú aj súčasné rastúce predaje,“ prezradila nám hovorkyňa Mall.sk Pavla Hobikova.
„Celkový obrat teraz zaznamenávame medziročne o tretinu vyšší. Pri týždennom porovnaní tiež evidujeme rast o ďalších 30 %,“ reaguje na našu otázku ohľadom súčasných Vianoc hovorkyňa Alzy Daniela Chovancová.
Čo najviac kupujeme?
Zaujímavé je, ako sa konkurenčné predajne presne zhodujú v tom, čo sa u nich pred Vianocami nakupuje najviac. Nejde pri tom o všeobecné odpovede, ako napríklad „mobily“, ale aj o presné typy mobilov, ktoré sú najpredávanejšie v jednej, v druhej i v tretej predajni.
Tieto sviatky tak budú očividne patriť najmä dvom už tradičným súperom – Apple a Samsungu, presnejšie iPhone 11 64 GB, Samsungu Galaxy M21 a Samsungu Galaxy A41.
Okrem mobilov je už pravidelným ťahúňom Vianoc elektronika. „Slováci najčastejšie nakupujú IT produkty – notebooky, tablety, smartfóny a príslušenstvo k IT produktom. Vysoký záujem je už tradične aj o spotrebiče do kuchyne,“ hodnotí vianočné nákupy Sabina Boudová z Datartu.
Štedrému nárastu sa každý rok v tomto období tešia aj hračky. Veď čím iným najviac potešiť tých najmenších? Niektoré predajne a e-shopy, ako napríklad Mall.sk, označili hračky dokonca za „najpredávanejšiu kategóriu“. V odpovediach predajcov nás obzvlášť zaujala spoločenská hra Minecraft, ktorú viaceré známe a veľké obchody označili za hit týchto Vianoc.
A sľubné zisky by podľa analytikov a odborníkov mohla priniesť aj snaha o zdravý životný štýl, ktorý je čoraz viac v móde. „Naša dátová analýza tak ukázala napríklad na smoothiovače, french pressy a kávovary. Obľúbené budú tiež bezdrôtové slúchadlá alebo repráčiky. A muži aj ženy určite ocenia veci na domáce cvičenie,“ vysvetľuje pre Startitup šéf Heureky Tomáš Braverman.
Sezónna práca pre tisíce ľudí, ktorým ju korona zobrala
Aby obchody zvládli takýto nápor, musia aspoň pred Vianocami nájsť nových pracovníkov či brigádnikov. Len Alza podľa vlastných slov pozerala v poslednom období po zhruba 500 nových zamestnancoch.
O ďalších stovkách sa bavíme aj v prípade jej veľkého konkurenta Mall, ktorý vysvetľuje, prečo nájsť kvôli Vianociam nových ľudí nebol tento rok až taký problém:
„Tento rok na rozdiel od predchádzajúcich rokov zatiaľ nemáme problém obsadiť voľné miesta. Rada ľudí prišla kvôli korona-kríze o prácu. Ozývajú sa nám predovšetkým ľudia z gastronómie, hotelierstva alebo cestovného ruchu a výnimkou nie sú ani muzikanti alebo letušky.“
Rozhodne nechceme poukázať na to, že riešením pre týchto ľudí sú obchody a Vianoce. Veď tie za chvíľu zase skončia a mnohé z týchto vytvorených miest opäť nebude treba. Len poukazujeme na fakt, že veľa ľudí skutočne o svoju prácu prišlo a naďalej prichádza, keďže predajne azda prvýkrát po dlhých rokoch nemajú problém obsadiť veľké množstvo sezónnych, pred-vianočných pozícii.
500%-ný nárast online nakupovania
Jedným z hlavných dôvodov, prečo aj tieto korona-Vianoce zjavne skončia úspešne, ba priam rekordne, je internet. Z roka na rok rastie počet online nákupov, no v 2020 sa aj vďaka korone, ktorá viac-menej drží ľudí doma a niektoré obchody zjavne čoskoro opäť zatvorí, sa online nákupy skutočne dostávajú na výslnie.
„Počítame s približne 500-percentným nárastom online predaja v porovnaní s minulým rokom,“ reaguje Sabina Boudová z Datartu.
Pre mnohé obchody je internet záchranou, akýmsi záchranným kolesom, ktoré udržuje nádej, aj keď sa takzvané kamenné obchody podľa nariadení zatvoria. Zakázať predaj v kamenných predajniach dnes jednoducho nedokáže zabrániť vianočnému nakupovaniu, iba ho viac presunie na internet.
O rekordnom online nakupovaní tento rok hovoria aj ďalšie predajne či napríklad internetové porovnávače cien: „Popularitu internetových nákupov potvrdzuje aj prieskum Heureky – len menej ako 5 % Slovákov sa nechystá nakupovať vianočné darčeky online. Každoročne nakupuje online čoraz viac Slovákov a vzhľadom na vývoj tohto roka sa očakáva, že padnú všetky rekordy,“ potvrdil trend tohtoročného kupovania vianočných darčekov riaditeľ Heureky Tomáš Braverman.