Analytici predstavili prelomový systém pre platy učiteľov. Chcú ich udržať v mestách, kde sú náklady vyššie
- Je na mieste, aby sa aj na Slovensku uskutočnila diskusia o tom, ako pomôcť učiteľom, tvrdia analytici
- Rozhodujúce by mohli byť regionálne príspevky
- Je na mieste, aby sa aj na Slovensku uskutočnila diskusia o tom, ako pomôcť učiteľom, tvrdia analytici
- Rozhodujúce by mohli byť regionálne príspevky
Učitelia na Slovensku zarábajú mizerne. Regionálne príspevky by v žiadnom prípade nemali byť náhradou za plošné zvyšovanie platov.
Je na mieste, aby sa aj na Slovensku uskutočnila diskusia o tom, ako pomôcť učiteľom, ktorí pracujú v lokalitách, kde sú vyššie životné náklady a kde je vyššia konkurencia zo strany iných zamestnaní. Tvrdia to analytici z Centra vzdelávacích analýz (CVA).
Regionálne príspevky
Podľa analytikov je však dôležité, aby táto diskusia bola založená na dátach a dobrých argumentoch. „A aby bol prípadný nový systém dostatočne zrozumiteľný a spravodlivý,“ uviedli z CVA na svojom webe.
O myšlienke nastavovania odmeňovania učiteľov podľa regiónov sa hovorí už dlhšie. Podstatou je, že by vyučujúci všade nezarábali rovnako, ale v niektorých častiach Slovenska by mohli mať vyšší plat než v iných, informuje TASR.
Výška platu by mala zohľadňovať najmä životné náklady v jednotlivých regiónoch. „Dôležitým dôvodom, prečo sa táto téma vôbec otvára, je nedostatok učiteľov. Dostupné údaje pritom naznačujú, že tento problém nie je vo všetkých regiónoch rovnako veľký. Z údajov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny o voľných pracovných miestach v školách vyplýva, že najviac voľných miest vykazujú školy v Bratislavskom a Trnavskom kraji,“ poznamenali analytici.
Zároveň sa ukazuje, že v niektorých častiach Slovenska odchádza zo škôl viac pedagogických a odborných zamestnancov než v iných. Najväčšia fluktuácia je v Bratislave, kde v roku 2020 zo škôl odišlo 21,6 percenta zamestnancov.
Podľa CVA sa dá predpokladať, že tieto problémy do značnej miery súvisia s platmi. „Môže to súvisieť s tým, že v jednotlivých regiónoch nedokážu učiteľské platy rovnako konkurovať mzdám v iných zamestnaniach. Údaje z roka 2021 hovoria o tom, že pedagógovia v Bratislavskom kraji zarábali len 65,7 percenta toho, čo v kraji zarobili ľudia s rovnakou úrovňou vzdelania. Nasleduje Trnavský kraj, kde to bolo 83,9 percenta,“ doplnili analytici.
Najlepšie na tom bol Prešovský kraj, kde učitelia zarábali približne rovnako ako ostatní pracujúci s vysokoškolským vzdelaním v tomto kraji (101,3 percenta).
Rozdiely v životných nákladoch sú veľké
Dôležitý faktor je aj to, že v rozličných lokalitách majú ľudia rozdielne životné náklady. „Napríklad analytici Národnej banky Slovenska ukázali, že mesačné životné náklady jednotlivca, ktorý žije v podnájme, boli podľa ich výpočtu v Bratislave o 123 eur vyššie než v Banskej Bystrici. Rozdiel bol spôsobený najmä vyššou cenou nájmu,“ uviedli z CVA.
Plošné zvyšovanie platov by podľa analytikov tieto problémy vyriešiť nedokázalo. Preto sa ako jedno z riešení ponúkajú práve regionálne príplatky. „Učiteľská profesia by nebola prvá, v ktorej by sa zaviedol podobný systém,“ uviedli. Regionálne rozdiely v učiteľských platoch poznajú aj niektoré krajiny.
Jednou z možností je počítať výšku príplatku na základe životných nákladov. „Príplatok by mohol zohľadňovať rôzne typy výdavkov – okrem bývania napríklad ceny potravín, služieb, náklady na energie a podobne. Vychádzať však treba z konkrétnych a dôveryhodných údajov,“ poznamenali z CVA. Dá sa uvažovať aj o príspevku na bývanie po vzore Policajného zboru.
Zdroj: TASR