Najsexistickejšiu reklamu na Slovensku vytvorilo vinárstvo, ktoré tento „úspech“ teší. Lidl zožal veľkú pochvalu
- Sexizmus v reklamách je stále prítomný
- Spoločnočnosťou by však mal byť jasne odsúdený
- Sexizmus v reklamách je stále prítomný
- Spoločnočnosťou by však mal byť jasne odsúdený
Aj napriek tomu, že sa ako spoločnosť nachádzame v roku 2021, naše správanie tomu často nezodpovedá. Neveríme odborníkom, netolerujeme inakosť a ženy sa stále musia dovolávať rovnosti. Nemali byť tieto veci dávno samozrejmosťou?
Problematickosť sexizmu vo verejnom priestore
Stále sme sa nedostali do momentu, kedy nahé ženy ako formu reklamy považujeme za degradujúce a dehonestujúce. Na podobný problém poukazuje aj Iniciatíva Sexistický kix, ktorá vznikla v roku 2016 pod hlavičkou mimovládnej organizácie Aliancia žien – Cesta späť.
Tento rok založila vlastné občianske združenie Bez sexizmu, ktoré bude po dohode s Alianciou žien – Cesta späť a v úzkej spolupráci s ňou a s ostatnými doterajšími partnermi pokračovať v upozorňovaní na problematickosť sexizmu vo verejnom priestore.
Kto cenu získal?
Aj v piatom ročníku zverejnila iniciatíva Sexistický kix výsledky hlasovania o anticene počas 16 dní aktivizmu proti násiliu páchanom na ženách, tentokrát vo videu na webovej stránke a sociálnych sieťach (Facebook, Instagram).
Porota zložená z odborníkov vybrala spomedzi 115 nominovaných reklám vizuál vinárstva Durgala&Budinský a verejnosť zas udelila najviac hlasov reklame zadávateľa TokajTravel.sk, ktorá v reklame zobrazuje nahú ženu s košíkom hrozna.
Okrem anticien sa však odovzdávalo aj uznanie iniciatívy za skutočne pozitívny príspevok k rodovej rovnosti. Za nápaditú náborovú kampaň, ktorá stavia na zásade rovnakého odmeňovania, patrí spoločnosti Lidl Slovenská republika.
Sexualizácia žien
Iniciatíva Sexistický kix v tlačovej správe informuje, že v spojenom piatom dvojročníku sú nominované reklamy od konca roka 2019 až po súčasnosť. Do hlasovania sa zapojilo spolu 3 846 ľudí, ktorí rozdali 66 977 dislajkov (v predchádzajúcom ročníku hlasovalo 1 677 ľudí a udelili 20 491 dislajkov).
„Tohtoročné anticeny získali zadávatelia pôsobiaci v oblasti predaja alkoholu. Vo svojej komunikácii stavili na využívanie sexualizácie žien či naratív spojený s opíjaním žien za účelom ich povoľnosti, čo môže viesť až k sexuálnemu násiliu. Zaujímavosťou ročníka je rastúca pozornosť verejnosti, čo ilustruje aj nárast hlasov,“ uviedla Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.
Odborníčky a odborníci z oblasti marketingu a rodovej rovnosti sa zhodli na udelení anticeny reklame vinárstva Durgala&Budinský, ktorá spája alkohol, sex a predajnosť zobrazenej osoby ženského rodu.
Ako zdôraznila porotkyňa anticeny a rodová expertka Paula Jójárt: „Dominantná fľaša vína spolu s textom o. i. naznačuje normalizáciu sexuálneho násilia. Reklama posilňuje rodovo stereotypné znevažujúce predstavy o ženách, podľa ktorých je v poriadku kupovať si ženské telo na sex, a aby bola žena k transakcii povoľnejšia, je ok ju pri tejto príležitosti opiť.“
Z výhry majú radosť
Spolumajiteľ vinárstva Mário Budinský pre Startitup povedal, že je výhra prekvapujúca a majú z nej radosť. „Zároveň by sme chceli popriať kolegom z Tokaja všetko dobré k prvému miestu. Od rána nám totiž chodia gratulácie od našich fanúšikov a fanúšičiek. Sami sme ich totiž vyzvali, aby za nás hlasovali, nakoľko obhajujeme rovnaké záujmy ako organizátori Sexistického kixu,“ tvrdí Budinský, ktorý vytvára grafiku pre portál Emefka, ktorý je súčasťou Startitup Group.
„V našom statuse, kde sme vyzvali našich fanúšikov za hlasovanie, sme sa označili za nebinárne vinárstvo, takže nás zarazilo, že pani Pietruchová ako rodová expertka nás označila za podnikateľov a nepoužila rodovo neutrálnejší termín ‚spoločnosť’. Naši fanúšikovia vedia, že už od začiatku robíme úplne všetko tak, ako by sa to robiť nemalo, a to sa týka aj našich statusov aj reklamy,“ tvrdí Budinský.
Je pravda, že vinárstvo používa humor a slovné hračky pri predaji svojich produktov. Ich názvy sú často dvojzmyselné, na internete nájdeš perly ako „Zedz mi jahodu“, „Šedesát devín“ či „Chlpatý grizling“.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Je to forma recesie a poukazovanie na sex v reklame. Čo nás však nepríjemne zaskočilo je, že pani Pietruchová vo svojom vyjadrení uviedla, že zľahčujeme znásilnenie. K tomu to by sme chceli uviesť, že na pohlavný styk treba výslovný súhlas všetkých zúčastnených a že v žiadnom prípade nezľahčujeme ani nepropagujeme takéto správanie,“ zdôrazňuje Budinský.
„Dokonca za toto vyjadrenie plánujeme podniknúť právne kroky. V predmetnom statuse bola použitá fotka z portálu PornHub, ktorý si ako jeden z mála dáva záležať na legálnom a profesionálnom prístupe k hercom a herečkám, a všetok obsah, ktorý nespĺňa tieto podmienky, maže a postupuje vyšetrovacím orgánom,“ hovorí spolumajiteľ vinárstva.
„Taktiež sme tým chceli poukázať na platovú nerovnosť v pornopriemysle. Ďalej vraj pracujeme s naratívom opíjania žien, k čomu by sme chceli doplniť, že pracujeme s naratívom opíjania všetkých osôb bez rozdielu pohlavia a orientácie (samozrejme starších ako 18 rokov),“ dodáva spolumajiteľ.
„V minulosti sme dokonca sponzorovali akcie sexuálnych menšín. Cenu by sme si radi prebrali osobne a mali ju aj vo fyzickej podobe. A organizátorom prajeme všetko dobré a aby veci nebrali príliš vážne. Pri preberaní ceny by sme im radi doručili vzorky našich vín. Celá naša filozofia je totiž o tom, že víno nie je o reklame a obale, ale o tom, čo je vo fľaši. Preto robíme všetko tak, ako by sa to robiť nemalo. A ešte jedna perlička na záver, viac ako 75 percent našich zákazníkov sú ženy,“ dodáva Mário Budinský.
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko
Zdroj: TS/Sexistický kix