Autá, ktoré „žerú“ najmenej: Dostaneš sa aj pod 5 litrov paliva na 100 kilometrov
- Spotreba paliva je jedným z kľúčových faktorov pri nákupe auta
- Toto sú autá, ktoré ti neprevetrajú peňaženku
- Spotreba paliva je jedným z kľúčových faktorov pri nákupe auta
- Toto sú autá, ktoré ti neprevetrajú peňaženku
KIA Sportage 1.6 T-GDI Plug-In Hybrid AWD je vozidlo, ktoré sa v zozname nachádza ako prvé. V teste malo reálny dojazd 666 kilometrov a spotreba EcoTest v prípade paliva skončila na 3 litroch na 100 kilometroch. V prípade elektriny išlo o 21,3 kWh na 100 kilometrov.
Podobné výsledky boli zaznamenané aj v prípade Lynk & Co 01 1,5TD PHEV DCTH, ktorý na 100 kilometrov jazdy spotreboval 3,2 litra paliva 25 kWh elektriny. Reálny dojazd v teste predstavoval 613 kilometrov.
Odborníci sa pozreli aj na vozidlá s benzínovým pohonom. Taký Lexus UX 250h sa môže pýšiť dojazdom 796 kilometrov a spotrebou 5,4 litra na 100 kilometrov. V prípade Volkswagen Golf 1.0 eTSI DSG išlo o spotrebu 5,7 litra na 100 kilometrov a reálny dojazd v teste 789 kilometrov.
Obľúbená Škoda Fabia 1.0 TSI zaznamenala v teste dojazd 702 kilometrov. Spotreba tohto vozidla bola 5,7 litra na 100 kilometrov. Škoda Scala 1.0 TSI mala reálny dojazd 847 kilometrov a spotrebu 5,9 litra na 100 kilometrov.
Veľmi populárnym modelom je aj medzi Slovákmi Seat Leon 2.0 TDI DSG. Tomu sa v teste tiež darilo výborne. Na 100 kilometrov mal spotrebu 4,7 litra a reálny dojazd na úrovni 957 kilometrov. Dobré hodnotenie má aj Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG, ktorý má dojazd 1 042 kilometrov a spotrebu 4,8 litra na 100 kilometrov.
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG sa môže pýšiť dojazdom 938 kilometrov a spotrebou 4,8 litra na 100 kilometrov.
Elektromobilom sa vo svete darí
Globálny predaj áut na elektrický pohon zaznamenal v januári medziročne rast o takmer 70 %, v porovnaní s decembrom však klesol o viac než štvrtinu. Pod medzimesačný vývoj sa výrazne podpísalo ukončenie podpory či sprísnenie podmienok na kúpu elektrických vozidiel v Nemecku a vo Francúzsku, ako aj sezónne slabšie predaje v Číne. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters, ktorá zverejnila najnovšie výsledky prieskumu spoločnosti Rho Motion.
V januári sa vo svete predalo 1,1 milióna batériových elektrických vozidiel (BEV) a plug-in hybridov. Oproti januáru minulého roka to znamená rast o 69 %. V porovnaní s decembrom však predaj o 26 % klesol.
Charles Lester z Rho Motion pre Reuters uviedol, že medzimesačné výsledky výrazne ovplyvnil predaj v Nemecku a vo Francúzsku. V obidvoch krajinách klesol približne o 50 %, keď Nemecko svoje dotácie ukončilo a Francúzsko na ich poskytovanie sprísnilo podmienky.
Zároveň však dodal, že vzhľadom na sprísnenie limitov v oblasti emisií CO2 v Európskej únii, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2025, budú automobilky v tomto roku zvyšovať ponuku BEV a hybridných modelov. „Tohtoročný predaj elektrických vozidiel výrazne ovplyvnia sprísnené emisné normy od roku 2025,“ povedal Lester.
Na trhoch USA a Kanady sa predaj elektrických áut v januári zvýšil medziročne o 41 % a v prípade Číny sa takmer zdvojnásobil. Objem predaja v EÚ, Európskom združení voľného obchodu a v Británii vzrástol o 29 %.
Oproti decembru však predaj v Číne klesol o 26 %. Pre zmeny v dotáciách v Nemecku a vo Francúzsku klesol predaj na európskom trhu ešte výraznejšie, a to o 32 %. O niečo lepšie sa vyvíjal v USA a Kanade, kde síce tiež klesol, avšak iba o 14 %.