„Auto je zbraň,“ hovorí Pecze zo Slovakia Ringu. Jedinečné „relly“ ťa naučí, čo robiť v kríze
- Tento kurz ti pomôže predísť krízovým situáciám na ceste
- Kurz vedú profesionálni inštruktori
- Tento kurz ti pomôže predísť krízovým situáciám na ceste
- Kurz vedú profesionálni inštruktori
Mať v osemnástke vodičák a tváriť sa, že si macher za volantom, nie je žiaden talent. Rovnako ani domnievať sa, že si ten najlepší vodič na svete a nemôže sa ti nič stať.
Vozidlo je zbraň, ktorú treba vedieť použiť. Vôbec to nie je také jednoduché a ak si myslíš, že na to stačí absolvovať jeden kurz autoškoly, v ktorom sa zapotíš len pri teoretických a praktických skúškach, tak si na omyle.
Okrem toho v autoškole učia jazdiť bezpečne a podľa predpisov, no sám aj z vlastnej skúsenosti vieš, že sa zo sekundy na sekundu môžeš ocitnúť v krízovej situácii, ktorá si vyžaduje promptné zareagovanie a správne ukorigovanie. Samozrejme, závisí od toho, do akej situácie ťa auto skrz niekoľko iných faktorov dostane.
Ak sa chceš naučiť spoznávať limity auta, samého seba a vedieť reagovať v krízových situáciách, môže ti k tomu dopomôcť kurz bezpečnej jazdy, ktorý môžeš absolvovať v Orechovej Potôni, na Slovakia Ringu, kde ťa naučia krízovo brzdiť, vyhýbať sa náhodným prekážkam, zvládať šmyk a mnoho ďalšieho.
Ako sa uvádza na oficiálnom webe Slovakia Ringu, je to základný kurz určený všetkým vodičom bez ohľadu na úroveň vodičských zručností.
Teória v praxi
Kurz pozostáva z teoretickej prípravy vo výučbových priestoroch, praktická časť sa realizuje na profesionálnom simulačnom cvičisku. Najskôr sa vodiči oboznámia s technikou zvládnutia krízovej situácie na rovine, ale aj v zákrutách. Rovnako im budú vysvetlené princípy krízového brzdenia. Inštruktori im predstavia možnosti zvládnutia nedotáčavého a pretáčavého šmyku.
Po teoretickej časti prichádza praktický tréning na simulačnom cvičisku. Dôležité je pripomenúť, že vodič prichádza na kurz na vlastnom vozidle, v ktorom aj absolvuje praktickú časť.
Ako pre redakciu Startitup uviedol marketingový riaditeľ Slovakia Ringu Peter Pecze, „účastník prichádza na vlastnom vozidle, v ktorom aj sám sedí a absolvuje praktickú časť kurzu“.
„Spolujazdec v aute nie je povolený, hlavne kvôli udržaniu pozornosti a venovaniu sa samotnému jazdeniu. V kontakte s inštruktorom je cez vysielačku, ktorú dostane každý účastník pred kurzom do auta. Pomocou nej dostáva dôležité informácie k zvládaniu prekážok, ako aj spätnú väzbu, čo je dôležité pre správne reakcie vodičov.“
Základom tréningu sú šmykové plochy, na ktorých však nedochádza k opotrebovaniu vozidla ani pneumatík.
Prekvapení sú aj skúsení vodiči
„Kurz trvá spravidla jeden deň, od 9:00 – 16:30. Doobeda prebieha teória v našich učebniach, nasleduje obed a praktická časť jazdenia na špeciálnych polygónoch. Na záver si absolventi kurz s inštruktorom vyhodnotia, prejdú si problematické časti, zodpovedajú sa prípadné otázky. Každý absolvent takéhoto kurzu získava zároveň Certifikát o absolvovaní kurzu, na základe ktorého sa potom môže zúčastniť ďalších našich nadstavbových kurzov,“ povedal Pecze.
Ako ďalej marketingový riaditeľ uviedol, cieľom takéhoto kurzu je spoznať limity vodiča a jeho auta, rovnako ako zvládať nečakané situácie a vedieť im zároveň predchádzať. „Rozdiel je totiž auto šoférovať a ovládať. Aj skúsení vodiči sú častokrát prekvapení a zaskočení pri zvládaní niektorých jazdných manévrov,“ uviedol Peter Pecze.
Slovakia Ringu sme sa pýtali, či absolvovanie kurzu bezpečnej jazdy dokáže vodičom pomôcť predísť niektorým nepríjemným situáciám na ceste. Peter Pecze mal jednoznačne kladnú odpoveď.
„Určite áno. Hlavne ,zabezpečí‘ správnu reakciu, resp. dá odpoveď na to, ako reagovať v rôznych krízových situáciách, ktoré môžu nastať. V praxi si to účastník hlavne vyskúša sám na vlastnej koži. Až tu pochopí, že auto je zbraň, ktorú treba vedieť ovládať, nestačí len auto šoférovať,“ doplnil.
Kurz vedú profesionálni inštruktori, ktorí sú na tieto účely vyškolení. Podľa Peczeho sú to často aj inštruktori priamo z autoškôl.
Cenu napriek inflácii nezvyšovali
Cena za celý kurz je 160 eur. Pecze uviedol, že cenu tento rok nezvyšovali. Okrem toho veľké zvýhodnenie majú mladí vodiči do 23 rokov, ktorí za kurz zaplatia o 20 % menej, teda 120 eur.
„Veríme, že práve podporou tejto skupiny prispievame k nižšej nehodovosti na cestách. Skupina vodičov s držaním vodičského oprávnenia do 2 rokov patrí totiž k tým najrizikovejším z pohľadu nehodovosti. Policajné štatistiky to len potvrdzujú,“ konštatoval marketingový riaditeľ.
Absolventi si okrem iného vyskúšajú aj to, ako rastie brzdná dráha na rôznych povrchoch, pri rozdielnych rýchlostiach, ako aj to, ako sa správa auto v pretáčavom a nedotáčavom šmyku. Inštruktori absolventov oboznámia, prečo sú bezpečnostné pásy vo vozidle také podstatné a mnoho iného.
„Každý, kto si chce zlepšiť svoje vodičské zručnosti a sebavedomie, je u nás vítaný. V neposlednom rade – takýto kurz by mal absolvovať povinne každý jeden vodič po získaní vodičského oprávnenia. Pre znižovanie dopravnej nehodovosti je prevencia totiž ďaleko efektívnejšia z dlhodobého hľadiska ako represia. A to nám dá za pravdu každý, kto taký kurz u nás absolvuje,“ dodal marketingový riaditeľ Slovakia Ringu Peter Pecze.
Zdroje: Slovakiaring, YouTube/SLOVAKIA RING