Autobatéria v zime: Ak chceš ušetriť svoje auto a peniaze, drž sa týchto tipov (PREHĽAD)

  • Údržba auta je dôležitá
  • Okrem toho by si sa mal starať aj o batériu
auto, batéria
Ilustračný obrázok Freepik/Jcomp
  • Údržba auta je dôležitá
  • Okrem toho by si sa mal starať aj o batériu

Aby auto fungovalo tak, ako má, vodiči by nemali zabúdať na dôkladnú údržbu auta. Dôležitou je však aj údržba batérie. Síce ide na prvý pohľad o maličkosť, táto „kocka“ slúži na štartovanie, čo je základom každého chodu auta. 

Kontrola batérie síce býva starosťou autoservisov, no aj tak by vodiči mali vedieť, ako s ňou zaobchádzať tak, aby ráno naštartovali.

Ako uvádza portál Autoviny.sk, čistota nie je dôležitá len v prípade samotného vozidla, ale aj batérie. Konkrétne je dôležité sa zamerať na jej kontakty. Počas zimných mesiacov je kontrola batérie dôležitá, pretože v tomto čase dochádza k posypu ciest, čo môže viesť k tomu, že zvyšky posypu vo forme kvapiek sa dostávajú na kontakty batérie. Na týchto miestach môže v budúcnosti dôjsť k energetickým únikom.

Okrem zvyškov posypov sa však na batériu môžu dostať aj iné veci. Časté býva ihličie, no aj lístie či konáriky. Na prvý pohľad drobné veci môžu prepojiť obidva kontakty, čo spôsobí poškodenie akumulátora.

Batéria však môže spôsobiť aj finančné problémy, ktoré takto pred Vianocami nepotešia žiadneho šoféra. 

Napríklad ak štartuješ auto, máš pri tom zapnuté svetlá a dôjde k prudkej zmene intenzity žiarenia po otočení kľúčom, asi nie je všetko v súlade s kostolným poriadkom. Môže to totiž znamenať, že batéria je pred koncom svojho života. 

Problémy so štartovaním tiež nemusia svedčiť len o studenom motore. Dôvodom totiž môže byť aj slabá batéria, ktorá sa vybije aj po krátkej trati. Ako šofér by si si teda mal nájsť čas na jej nabitie.

Jazda na krátke trasy

O jazde na krátke trasy je známe, že neničia len batériu, ale aj motor. Podľa Autoviny.sk totiž akumulátor potrebuje dosť veľkú silu, aby sa motor vôbec naštartoval. Po krátkej trase je však pre akumulátor náročné dobiť sa na žiadanú úroveň, čím sa skracuje jeho životnosť.

Okrem toho však moderné autá disponujú vyhrievaním volantu a sedadiel, čo tiež batérii v prípade krátkej jazdy veľmi neprospieva. Je teda vhodné batériu dať raz za čas dobiť. 

Zimné mýty, o ktorých by si mal vedieť

Český portál Autojournal poukazuje na výrok, s ktorým sa vodiči stretávajú už dlhé roky. Kým vodič vyrazí na cesty, mal by zahriať motor. Medzitým môže napríklad očistiť vozidlo alebo okná. Mechanici sa však zhodujú na tom, že ekvivalentom môže byť zahriatie motora jazdou na nízkych otáčkach, aby sa olej v motore dostatočne rozohrial. V poslednej dobe sa zároveň takéto zahrievanie značne komplikuje.

Vodiči v Česku môžu za toto rozhodnutie dostať pokutu. Podľa portálu Autoviny.sk na Slovensku nedisponujeme zákonom, ktorý hovorí o povinnosti okamžitého vypnutia motora po zaparkovaní na parkovisku alebo pri ceste.

Ďalší mýtus je veľmi starý zvyk, no niektorí vodiči ho praktikujú aj v súčasnosti. Myslia si totiž, že najlepšia zmes do ostrekovačov je vyrobená doma a obsahuje lieh. Sú však na omyle, pretože sa veľmi rýchlo vyparuje. Ak ju vodiči používajú, hrozí im, že sa na čelnom skle objavia zamrznuté pruhy, ktoré značne obmedzujú viditeľnosť, čo zas môže viesť k dopravnej nehode.

Samozrejmosťou je aj mýtus, ktorý sa týka toho, že klimatizácia vo vozidle by sa mala púšťať iba počas letných mesiacov. Mechanici poukazujú na to, že aby správne fungoval celý systém, klimatizácia by mala byť spustená aj počas zimy. Nemusí byť zapnutá stále, stačí totiž, že tak bude niekoľkokrát mesačne aspoň na pár minút.

V prípade, že sa klimatizácia niekoľko mesiacov nepoužíva, počas jari nemusí fungovať správne. Spôsobuje to poškodenie kompresora. Podľa mechanikov každé piate auto, ktoré po zime príde do servisu, potrebuje v tejto oblasti zásah.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroje: Autoviny.sk, Autojournal, Autoviny

Najnovšie videá

Trendové videá