Slováci preferujú cestovanie na dovolenku autom. Vodiči však zabúdajú na 3 dôležité veci
- Chystáš sa na dovolenku autom?
- Ignorovanie týchto vecí neveští nič dobré
- To, čo je na Slovensku povolené, ti v zahraničí prinesie pokutu
- Chystáš sa na dovolenku autom?
- Ignorovanie týchto vecí neveští nič dobré
- To, čo je na Slovensku povolené, ti v zahraničí prinesie pokutu
Ak sa chystáš tento rok na dovolenku k moru autom, nestačí si zbaliť tri tričká, dvoje kraťasky a tri kilá rezňov. Ako vodič by si nemal zabudnúť (alebo odignorovať) tri veľmi dôležité veci. Pretože ak sa situácia na ceste skomplikuje, môže ťa to vyjsť pekne draho. Stačí si pri tom iba skontrolovať pár papierov či informácií na internete.
Okrem kontroly samotného vozidla je podstatné si poriadne preštudovať dokumentáciu a taktiež sa naučiť pravidlá cestnej premávky, ktoré na Slovensku možno neplatia. Ten, kto tieto veci nezanedbá, sa vyhne nepríjemným stretnutiam s políciou, ale aj strate väčšej finančnej čiastky.
Kontrola stavu vozidla a papierov
Základným úkonom je samotná kontrola technického stavu vozidla. Okrem hlavnej kontroly motora a kvapalín, je taktiež dobré pozrieť sa na klimatizáciu. Takto sa vodič a posádka celého vozidla vyhne nefunkčnej klimatizácii a hodinám sedenia v rozhorúčenom aute. Preto je vhodné klimatizáciu napríklad aj vyčistiť, ak si to jej stav vyžaduje.
Okrem osobných dokladov mnoho vodičov zabúda na doklady s informáciami o vozidle. „Samozrejme, aj auto má nejaké doklady – registračné osvedčenie, takzvaný malý techničák, zelenú kartu s tým, že máme vozidlo poistené,“ cituje portál iRozhlas dopravného experta Romana Budského z platformy Vízia Nula.
Každý vodič by taktiež mal disponovať povinným zmluvným poistením. Pred cestou je nutné skontrolovať platnosť poistenia, ale aj, či majú územnú platnosť v iných krajinách – najmä v tých, kam vodič cestuje.
Netreba zabudnúť ani na asistenčné služby, teda či sú v rámci poistenia a v akom rozsahu. Zoznam asistenčných služieb je vhodné mať vytlačený a mať ho v aute, odporúča portál podnikajte.sk.
Zvyčajne poisťovne ponúkajú asistenčné služby ako opravu na mieste v istej hodnote, odtiahnutie do najbližšieho servisu, úschovu nepojazdného vozidla na niekoľko dní, repatriáciu vozidla, vyprostenie, ubytovanie na niekoľko dní v istej hodnote, poskytnutie náhradného vozidla na istý počet dní a ďalšie. Rozsah a limity krytia asistenčných služieb sa líšia podľa toho, či ide o plnenie v rámci Slovenskej republiky alebo v zahraničí.
„Za rok 2023 bolo v dovolenkových štátoch 2 100 nehôd. V Chorvátsku bolo 245 nehôd našich klientov. Je vidieť, že sa nehody v zahraničí počas dovoleniek stávajú,“ cituje iRozhlas Vladimíra Krejzara z Českej kancelárie poisťovateľov.
Naplánuj si trasu
Iná krajina, iné pravidlá. Ak sa chceš vyhnúť zbytočným pokutám, radšej si svoju trasu dobre naplánuj. Nielen preto, aby si sa nestratil, ale hlavne, aby si bol pripravený na rôzne poplatky. Konkrétne diaľničné známky alebo mýto.
Ako informuje iRozhlas, v Slovinsku vyjde tento rok sedemdňová známka na necelých 20 eur. V Rakúsku je možné zakúpiť si jednodňovú známku, ktorá stojí približne 8,44 eur.
„Chorvátsko na začiatku sezóny ceny pravidelne navyšuje, vychádza to podľa dĺžky úseku, je to asi šesť eur na 100 kilometrov,“ dodáva hovorca Ústredného automotoklubu Igor Sirota. Podľa Sirotu zdražovalo taktiež aj Maďarsko. jednodňová známka vodiča bude stáť približne 12,86 eur.
POZOR: Diaľničnú známku je možné zakúpiť si vopred online. Portál podnikajte.sk však upozorňuje, že je potrebné odsledovať si, z akej stránky ju vodič kupuje. Od priekupníkov totiž môžu vyjsť oveľa drahšie, lebo si účtujú rôzne poplatky. Ak chce vodič ušetriť, mal by ísť cez oficiálne stránky.
Okrem známok je plánovanie dôležité aj preto, aby si vodič mohol naštudovať platné dopravné predpisy v zahraničí. To sa týka najmä dodržiavania maximálnej povolenej rýchlosti, ale aj pravidiel ohľadom telefónu za volantom. Ako píše iRozhlas, podľa hovorcu Ústredného automotoklubu práve mobily za volantom veľmi dôsledne kontrolujú policajti v Chorvátsku.
Zaujímavosťou je, že napríklad v Rakúsku môžu vodiči na niektorých úsekoch dostať pokutu za obiehanie kolóny. Týka sa to napríklad aj hlavného ťahu smerom na Taliansko. Ak vodič zíde z diaľnice na cestu nižšej triedy len preto, aby sa vyhol kolóne na diaľnici, hrozí mu pokuta.
Oddýchni si
Cesty bývajú dlhé. Klipkajú ti oči, ale ty si neoddýchneš, ty to proste dáš. Nie! Podceniť prestávku na oddych je to najnebezpečnejšie, čo môžeš ako vodič urobiť.
„Po štyroch hodinách sa reakčná doba vodiča zvyšuje o polovicu a riziko, že spôsobí dopravnú nehodu, rastie na dvojnásobok. Pokiaľ budeme sedieť za volantom šesť hodín, tak riziko, že spôsobíme dopravnú nehodu, je osemnásobné. Odporúča sa po dvoch a pol hodinách urobiť krátku prestávku na 10 alebo 15 minút,“ priblížil pre iRozhlas Roman Budský.
Najlepšia možnosť však je, ak sa vodiči v aute striedajú (ak je to možné). Dôležité je taktiež udržať vodičovu pozornosť až do konca cesty.
„Zo štatistík vieme, že veľa závažných nehôd sa stáva na posledných zhruba 40 alebo 50 kilometroch. Je to dané tým, že vodiči na konci cesty vypnú, pretože majú pocit, že sú už v prostredí, kde to poznajú, alebo že sú už skoro v cieli,“ cituje portál riaditeľa BESIP Tomáša Neřolda.
Zdroje: iRozhlas, ponikajte.sk