Automobilový gigant má miliardové problémy. Zvažuje zatváranie závodov a veľké prepúšťanie
- Volkswagen sa ocitol v miliardových problémoch
- Plánujú zatvárať továrne a prepúšťať zamestnancov
- Volkswagen sa ocitol v miliardových problémoch
- Plánujú zatvárať továrne a prepúšťať zamestnancov
Nemecký automobilový priemysel sa ocitol v poriadnej šlamastike. Volkswagen, ktorý je najväčším európskym výrobcom áut, zvažuje ťažký krok – zatvorenie minimálne troch domácich závodov. Nemecko je pritom krajinou, kde za prácou vo veľkom cestujú aj Slováci.
Spolu s tým plánuje prepustiť desaťtisíce zamestnancov a zmenšiť zostávajúce prevádzky. S touto nepríjemnou správou prišla v pondelok šéfka zamestnaneckej rady automobilky.
Podľa agentúry Reuters sú problémy nemeckých závodov Volkswagenu vážnejšie, než by sa mohlo zdať. Thomas Schaefer, šéf divízie Volkswagen, to povedal na rovinu – nemecké továrne nie sú dostatočne produktívne.
Ich náklady sú o 25 – 50 % vyššie, než by mali byť. Niektoré prevádzky dokonca stoja dvojnásobne viac v porovnaní s konkurenciou.
Zamestnanci na tieto správy zareagovali okamžite. Vo Wolfsburgu, kde má Volkswagen svoje sídlo už takmer deväť desaťročí, vyšli do ulíc tisíce ľudí. Protestovali proti zatvoreniu ktoréhokoľvek závodu. A niet sa čo čudovať – automobilka totiž okrem zatvorenia závodov plánuje znížiť mzdy minimálne o 10 % a zmraziť platy v rokoch 2025 a 2026.
Odbory sa búria
„Management je v tomto absolútne vážny. Nejde o vyhrážky počas kolektívneho vyjednávania,“ vyhlásila Daniela Cavallo, šéfka zamestnaneckej rady Volkswagenu, pred davom zamestnancov vo wolfsburskom závode. Situácia je taká napätá, že dokonca pohrozila prerušením prebiehajúcich rokovaní.
Ani odbory nezostali ticho. „Ak Volkswagen v stredu potvrdí túto dystopickú cestu, predstavenstvo musí očakávať zodpovedajúce následky z našej strany,“ vyhlásil vyjednávač odborov IG Metall Thorsten Groeger a sľúbil tvrdý odpor voči plánovaným zmenám.
Volkswagen už niekoľko týždňov rokuje s odbormi o plánoch na reštrukturalizáciu a znižovanie nákladov. Je to prvýkrát v histórii, čo automobilka zvažuje zatvoriť závody priamo v Nemecku. To by bola poriadna rana nielen pre samotnú firmu, ale pre celý nemecký priemysel.
Celá táto situácia ukazuje na väčší problém. Nemecko, ktoré je treťou najväčšou svetovou ekonomikou, začína strácať dych. Jeho dominantné postavenie ohrozujú šikovnejší a lacnejší konkurenti. Dotýka sa to, žiaľ, aj automobilového priemyslu.
Nové generácie troch automobilov
„Citlivo vnímame náročnú globálnu situáciu v automobilovom priemysle a aktivity v značke Volkswagen v súvislosti s výkonnostným programom na zlepšenie výsledkov. V slovenských závodoch sa zameriavame na to, aby sme boli prostredníctvom optimalizácie procesov a prísnej disciplíny v oblasti nákladov naprieč všetkými nákladovými štruktúrami v podniku spoľahlivým a konkurencieschopným partnerom pre koncern a značku Volkswagen, a zároveň stabilným partnerom pre našich zamestnancov.
Toto nastavenie potvrdzuje aj nová kolektívna zmluva platná od 1. septembra tohto roka, ktorá prispieva k zachovaniu atraktivity Volkswagen Slovakia ako zamestnávateľa, tak aj ako závodu samotného v celokoncernovej konkurencii. Nová kolektívna zmluva zároveň prináša každoročné zvyšovanie tarifných tried a atraktívnejšie odmeňovanie lojality zamestnancov počas doby platnosti novej kolektívnej zmluvy,“ priblížila pre Startitup Lucia Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovakia, a. s.
Zároveň pritom dodáva, že spoločnosť výrobným plánom a budúcimi avizovanými projektmi aktívne prispieva k získaniu hospodárskeho základu pre zvládnutie prechodu na elektromobilitu a ďalších výziev v koncerne. „Na konci minulého roka sme začali s výrobou nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb a zároveň sa podľa plánu pripravujeme na avizovaný nábeh nového, plne elektrického SUV Porsche Cayenne.“
Potrebujú ušetriť miliardy
Nemecká automobilová skupina Volkswagen hľadá ďalšie možnosti úspor vo svojej rovnomennej hlavnej značke. Medzi zvažované opatrenia patria plošné zníženie miezd o 10 % a zmrazenie rastu platov na dva roky. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters, ktorá sa odvolala na denník Handelsblatt.
Koncern sa snaží v značke Volkswagen ušetriť celkovo 4 miliardy eur. Podľa zdrojov, ktoré citoval v pondelok Handelsblatt, vedenie koncernu diskutovalo o viacerých potenciálnych krokoch, ako dosiahnuť želané úspory.
Medzi zvažované opatrenia patrí aj ohraničenie odmien pre najvyššie postavených zamestnancov, zníženie prémií pri výročiach zamestnancov, ako aj preskúmanie možnosti zatvorenia niektorých výrobných prevádzok v Nemecku.
Vedenie skupiny Volkswagen sa od začiatku októbra každý týždeň stretáva so zástupcami odborov a zamestnancov na rokovaniach o možnom znížení nákladov a budúcnosti nemeckých závodov. Mzdové vyjednávania sa vedú oddelene, pričom ich ďalšie kolo je naplánované na 30. októbra.
Zdroje: Reuters, Euronews, TASR