Automobilový priemysel v kríze: Bežný Slovák si ich nemôže dovoliť, nové autá obľúbených značiek sa stali luxusom
- Nové autá do 20-tisíc eur sa z trhu takmer vytratili
- Porsche a BMW sa darí napriek celkovému úpadku, Citroën a Fiat čelia problémom
- Nové autá do 20-tisíc eur sa z trhu takmer vytratili
- Porsche a BMW sa darí napriek celkovému úpadku, Citroën a Fiat čelia problémom
Európsky automobilový priemysel je na pokraji svojich síl. Registrácie nových áut klesajú, nepomáha tomu ani vznik novej konkurencie z Číny, prevažne z oblasti elektromobilov, ani zúženie počtu značiek na európskom trhu.
Čo môže byť dôvodom úpadku výrobcov automobilov? Je toho viac.
Nové autá nie sú pre väčšinu Slovákov možnosť
Pre bežných ľudí sa nové autá stali výrazne drahšími. Podiel viny na tom môže niesť aj inflácia a celkové finančné podmienky ľudí. Dopyt je niekoľkonásobne nižší ako napríklad pred piatimi rokmi.
Bežný Slovák si nemôže dovoliť kúpiť nové auto, ktoré je častokrát inteligentnejšie, ako jeho príbytok. Nové autá sú technologicky vyspelé a musia spĺňať nové emisné predpisy.
Modely nižšej triedy sa však výrobcom neoplatia, pretože by na nich nemali žiadny zisk. Za niečo sú zodpovední aj manažéri automobilov, za niečo aj nariadenia v rámci Európskej únie. Z trhu sa vytratila väčšina áut do 20-tisíc eur v kategóriách VW Polo, Fiat Punto alebo Škoda Fabia, informuje Forbes.
Prudký pokles mala aj predajnosť benzínových áut
Podľa portálu ACEA v auguste 2024 zaznamenali registrácie nových áut v EÚ prudký pokles, a to o viac ako 18 %. Straty zaznamenali najmä v Nemecku na úrovni 27,8 %, tiež vo Francúzsku (-24,3 %) a Taliansku (-13,4 %). Klesol aj španielsky trh, nie však o dvojcifernú sumu (-6,5 %).
Okrem registrácie nových áut poklesol tiež predaj benzínových áut, ktorým, zdá sa, dávajú ľudia stále prednosť. Všetky štyri kľúčové trhy, kam sa radí Francúzsko, Taliansko, Nemecko a Španielsko, zaznamenali výrazný pokles, najviac si to však odnieslo Francúzsko (-36,6 %).
Benzínové autá predstavujú 33,1 % trhu, čo je mierny pokles oproti augustu minulého roka, keď boli na úrovni 32,6 %. Keďže klesla registrácia nových áut i predaj benzínových a naftových áut, je zjavné, že poklesol aj predaj tých elektrických.
Nevyrába sa a v závodoch je nadmerná kapacita
Automobilky stoja, závody nevyrábajú a áut je jednoducho priveľa. To môže okrem jedného problému viesť k stovkám ďalším. Napríklad sa môžu zatvárať továrne a tým poprepúšťajú zamestnancov. Firmy musia robiť všetko pre to, aby sa udržali v zisku, čo sa im často nedarí.
Porsche však uvádza, že slabosť trhu v Číne sa do značnej miery vyrovnala a prvý polrok 2024 mali ziskový (3,1 miliardy eur). Prognózu na celý rok však upravujú pre nedostatok dodávok. To ale podľa nich postihuje rôznych dodávateľov.
Taktiež na trhu predstavili nový plne elektrický Macan a ich produkty ohromujú technologickými svetovými prvenstvami.
Darí sa aj BMW alebo Tesle, najmä v elektromobiloch. Ich príchod síce zhoršil celú situáciu, výroba je drahšia, marže bývajú záporné a presadiť sa na trhu bez dotácií býva väčšinou ťažké. Tieto dve značky si s tým však poradili. Naopak, Citroën, Fiat a Peugeot budú mať s cenovou konkurenciou v Európe problém, portfólio značiek bude musieť pravdepodobne zmenšiť.
Zdroje: Newsroom Porsche, Forbes, ACEA