Automobilový trh čaká kríza. Kupujúci sa obávajú tejto jednej zásadnej veci (EXPERT)
- Európsky automobilový trh čakajú prísne emisné normy a tlak čínskej konkurencie
- Kupujúci sa ale obávajú jednej zásadnej veci, ktorá môže všetko zmeniť
- Európsky automobilový trh čakajú prísne emisné normy a tlak čínskej konkurencie
- Kupujúci sa ale obávajú jednej zásadnej veci, ktorá môže všetko zmeniť
Automobilový priemysel patrí medzi najcitlivejšie odvetvia, ktoré rýchlo reagujú na globálne ekonomické krízy, politické zmeny či sprísňujúce sa emisné predpisy.
Tieto faktory spôsobujú, že dopyt po vozidlách sa môže medzi jednotlivými rokmi výrazne meniť. Už teraz však môžeme identifikovať niekoľko trendov, ktoré ovplyvnia trh v roku 2025. Čo tieto zmeny znamenajú pre tých, ktorí plánujú kúpu auta?
Hoci sa zdá, že kríza s polovodičmi je za nami, jej následky sú stále viditeľné. V rokoch 2021 a 2022 došlo k vážnym narušeniam dodávateľských reťazcov, ktoré spôsobili pokles výroby nových vozidiel.
„Výpadky v produkcii nových áut majú priamy vplyv na trh ojazdených vozidiel. Momentálne je veľký nedostatok áut vyrobených v rokoch 2021 a 2022 a táto situácia pretrvá aj v blízkej budúcnosti. Zákazníci budú mať v kategórii troj- až štvorročných vozidiel obmedzené možnosti,“ uvádza Matas Buzelis, expert na automobilový trh zo spoločnosti carVertical.
Tento stav spôsobuje, že ceny vozidiel starších ako tri či štyri roky stúpajú. Navyše, niektorí nepoctiví predajcovia môžu túto situáciu využiť vo svoj prospech – manipuláciou s počtom najazdených kilometrov, zatajením poškodení alebo iných technických problémov. Tieto praktiky môžu ešte viac umelo zvýšiť ceny takmer nových áut na sekundárnom trhu.
Kupujúci by preto mali byť opatrní, dôkladne preveriť históriu vozidla a uistiť sa, že údaje poskytované predajcom sú presné. Starostlivá kontrola technického stavu a dôraz na transparentnosť budú kľúčové pri kúpe ojazdeného vozidla v roku 2025.
Nižšie úrokové sadzby oživia predaj áut
Rast inflácie a úrokových sadzieb v posledných rokoch zasadil tvrdý úder automobilovému trhu, čo prinútilo mnohých vodičov obmedziť výdavky, uprednostniť lacnejšie modely alebo nákup vozidla úplne odložiť. Stabilizácia sadzieb však otvára dvere k postupnému oživeniu.
Pokles úrokových sadzieb sprístupní autá širšiemu okruhu kupujúcich, čo by mohlo zmeniť správanie spotrebiteľov. Mnohí vodiči, ktorí si v posledných rokoch vytvárali finančné rezervy, budú pravdepodobne ochotnejší investovať do vozidla a rozšíriť svoj rozpočet na kúpu. Tento trend by mohol priniesť zvýšený záujem o nové aj ojazdené vozidlá.
Pomalý rast trhu s elektromobilmi
Napriek rastúcemu záujmu o udržateľnú mobilitu čelí trh s elektromobilmi prekážkam, ktoré brzdia jeho rýchlejší rozvoj. Hlavnými dôvodmi sú nedostatočná nabíjacia infraštruktúra a vyššie obstarávacie náklady. Elektromobily sa tak stávajú voľbou predovšetkým pre tých, ktorí majú možnosť nabíjať svoje vozidlo doma.
„Rast dopytu po ojazdených elektromobiloch môžu ovplyvniť aj čínske elektrické autá, ktoré si získavajú popularitu v Európe. Záujem vodičov však môže byť limitovaný obavami o ich spoľahlivosť a dostupnosť popredajného servisu. Očakáva sa, že mnohí spotrebitelia zostanú verní etablovaným značkám,“ upozorňuje Matas Buzelis.
Naftové autá si vo východnej Európe držia cenu
Naftové vozidlá, ktoré dlhé roky dominovali na trhoch západnej Európy, postupne ustupujú hybridným a benzínovým modelom. Dôvodom sú sprísnené emisné normy, ktoré prispievajú k poklesu ich produkcie.
Tento trend má výrazný dopad na východnú Európu, kde obmedzená ponuka ojazdených naftových áut vo veku 1 až 5 rokov spôsobuje vysoký dopyt a udržiava ich cenu na vysokej úrovni.
Záujemcovia o tieto modely tak budú musieť počítať s tým, že ich hodnota neklesne tak rýchlo, ako by očakávali, a náklady na ich kúpu zostanú relatívne vysoké.
Európsky automobilový priemysel čelí v roku 2025 ťažkým skúškam
Rok 2025 prinesie pre výrobcov automobilov v Európskej únii výrazné sprísnenie emisných noriem. Povolená úroveň emisií CO₂ na kilometer sa zníži zo 116 gramov na 94 gramov. Neplnenie tejto normy môže výrobcom spôsobiť obrovské pokuty za každé predané vozidlo, čo ohrozí ich finančnú stabilitu.
„Ako EÚ sprísňuje emisné predpisy, hlavní výrobcovia zápasia o prežitie. Kupujúci sa zdráhajú prejsť na elektromobily a rastúca popularita čínskych automobilových značiek predstavuje ďalšiu hrozbu,“ vysvetľuje Matas Buzelis, expert na automobilový trh.
Nízky dopyt po elektromobiloch, nedôvera spotrebiteľov a vyššie ceny nových vozidiel vytvárajú tlak na celé odvetvie. Krajiny ako Rakúsko, Bulharsko, Poľsko, Rumunsko, Slovensko, Česko a Taliansko už vyjadrili obavy z vplyvu sprísnených emisných pravidiel na národné hospodárstva a požiadali Európsku úniu o odklad. Ich argumentom je, že prísne pokuty by mohli poškodiť nielen výrobcov, ale aj ekonomiky jednotlivých štátov.
„Európski výrobcovia áut sú nútení ponúkať vozidlá, o ktoré je nízky záujem. Navyše, rastúce ceny nových áut spomaľujú predaj, čo spôsobuje problémy s udržaním pracovných miest v celom priemysle. Ak sa chceme vyhnúť kríze, odvetvie musí zaznamenať výrazný pokrok už v nasledujúcom roku. Európa musí konať hneď, inak riskuje, že čínska konkurencia zatieni európsky automobilový priemysel,“ varuje Buzelis.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: carVertical