Až 40 percent Slovákov by bolo za novú „daň za cukor“, ukázal prieskum

  • Portál oPeniazoch.sk zisťoval, čo si Slováci myslia o možnosti zavedenia dane zo sladených nápojov
  • Až 40 percent opýtaných by bolo prekvapivo za
kola
Sladený nápoj Unsplash/Angelina Yan
  • Portál oPeniazoch.sk zisťoval, čo si Slováci myslia o možnosti zavedenia dane zo sladených nápojov
  • Až 40 percent opýtaných by bolo prekvapivo za

V posledných rokoch sme boli svedkami celkom dramatických zmien v slovenskej ekonomike. Tieto zmeny sú dôsledkom niekoľkých faktorov, ako napríklad pandémia koronavírusu, energetická kríza a ďalšie.

Tieto faktory zhoršili stav verejných financií v krajine a prinútili bývalú úradnícku vládu k tomu, aby predložila balík konsolidačných opatrení. Jedným z týchto opatrení je zavedenie dane zo sladených nápojov, čo je nepochybne kontroverzná voľba, ako sme ťa informovali v staršom článku.

Slováci sú prekvapivo za

Podľa nedávneho prieskumu, ktorý uskutočnila internetová spoločnosť ResSolution Group pre web oPeniazoch.sk, by takmer 40 percent respondentov preferovalo alebo skôr preferovalo zavedenie dane zo sladených nápojov ako súčasť konsolidačných opatrení.

Prekvapivo, 28,6 percent respondentov k tejto dani nezaujalo žiaden postoj, zatiaľ čo 31,4 percenta vybralo negatívnu alebo skôr negatívnu možnosť.

Rozdiely v odpovediach boli najvýraznejšie medzi rôznymi skupinami ľudí na základe ich vzdelania. Ľudia s vysokoškolským vzdelaním v polovici prípadov podporujú zavedenie spotrebnej dane na sladené nápoje.

Naopak, ľudia so základným alebo stredoškolským vzdelaním bez maturity podporujú túto daň len vo 33,8 percentách prípadov. Navyše, väčšina z nich vníma túto daň negatívne, takmer 40 percent respondentov so základným alebo stredoškolským vzdelaním bez maturity má negatívny názor na túto daň, zatiaľ čo u vysokoškolsky vzdelaných ľudí je to iba o niečo viac ako 20 percent.

Ďalšie významné rozdiely sa prejavili medzi rôznymi vekovými skupinami. Osoby staršie ako 55 rokov podporujú zavedenie dane na sladené nápoje vo vyššom percentuálnom rozsahu, a to v 47 percentách prípadov.

V skupine ľudí vo veku 15 až 34 rokov je táto podpora naopak o 11 percentuálnych bodov nižšia. Okolo 23 percent respondentov starších ako 55 rokov sú proti tejto dani, zatiaľ čo u skupiny 15- až 34-ročných je proti tejto dani viac ako 42 percent.

Najvyššia daň v Európskej únii

Navrhovaná sadzba dane zo sladených nápojov na Slovensku by bola podľa dostupných informácií najvyššia v celej Európskej únii. V súčasnosti túto daň uplatňuje 12 krajín po celom svete a vo väčšine prípadov sa pohybuje v rozmedzí od 7 do 30 centov na liter.

Účinnosť tejto dane v boji proti obezite zostáva otáznou, pričom príklad Dánska ukazuje, že úroveň spotreby sladených nápojov sa nezmenila v závislosti od dane. Dáni dokonca začali nakupovať tieto produkty v susednom Nemecku po zrušení dane.

Treba zvážiť aj sociálny a ekonomický vplyv zvýšenia daní na sladené nápoje. Nižšie socioekonomické skupiny obyvateľstva môžu byť ovplyvnené týmto opatrením viac, pretože tieto produkty tvoria väčšiu časť ich spotrebného košíka. Preto je nevyhnutné, aby vláda zohľadnila tieto faktory a mala jasné opatrenia na ochranu týchto skupín.

Navrhovaná daň by mala hodnotu 40 centov na liter. Týkala by sa tých nápojov, ktoré obsahujú aspoň 7 gramov cukru na každých 100 mililitrov. Pre sirupy by táto daň dokonca stúpla na vysokých 2,4 eura na liter. V prípade, že by tieto opatrenia schválili, štátny rozpočet by mohol obohatiť až o 240 miliónov eur ročne.

Slovákov trápi obezita

V čom sa odborníci zhodnú, je to, že obezita predstavuje významný problém na Slovensku, aj keď presné dáta o počte obéznych a osôb s nadváhou nemajú k dispozícii.

Odhady naznačujú, že až 1,8 milióna Slovákov má problém s nadváhou alebo obezitou, pričom až 33 000 ľudí trpí morbídnou obezitou.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Redakcia, oPeniazoch.sk

Najnovšie videá

Trendové videá