Až 7-tisíc eur na auto aj pre Slovákov: Brusel zvažuje revolučnú novinku
- Nová dotácia na auto by mala platiť aj pre Slovákov
- Francúzi ho navrhujú, aby zjednotili dotácie na elektromobily v celej Európskej únii
- Nová dotácia na auto by mala platiť aj pre Slovákov
- Francúzi ho navrhujú, aby zjednotili dotácie na elektromobily v celej Európskej únii
V Európe sa očakávalo, že záujem o elektromobily bude väčší, no realita je iná. Dopyt je slabší, čo spôsobuje problémy pre európske automobilky. Celý automobilový priemysel sa dostáva do čoraz hlbšej krízy. Táto situácia začína znepokojovať politikov, a to nielen v menších krajinách, ale aj vo veľkých štátoch ako Nemecko a Francúzsko.
Francúzi sa rozhodli konať a požadujú od Bruselu, aby presadil krízový plán. Ich cieľom je zachrániť automobilový priemysel v Európe. Podľa portálu Ecomento chcú konkurovať Číne, ktorá je známa svojimi lacnými elektromobilmi.
Čínske automobilky sa snažia preniknúť na európsky trh, čo predstavuje hrozbu pre miestnych výrobcov. Francúzi kritizujú obchodné praktiky Číny a chcú, aby Európa bola schopná čeliť tejto výzve. Navrhujú zjednotiť dotácie na elektromobily naprieč celou Európskou úniou, aby posilnili konkurencieschopnosť európskych výrobcov. Týmto krokom sa snažia ochrániť pracovné miesta a podporiť inovácie v automobilovom sektore.
Dotácie od 5- do 7-tisíc eur
Francúzsky minister priemyslu Marco Ferracci má plán na zjednotenie dotácií na elektromobily v celej Európskej únii. Chce, aby sa ostatné krajiny riadili francúzskym modelom. Cieľom je, aby cena elektrických áut nebola pre motoristov prekážkou.
Ako informuje portál Topspeed, v súčasnosti Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré stále neposkytujú žiadne dotácie na elektrické autá. To je problém, pretože dotácie môžu výrazne znížiť náklady na kúpu elektromobilu.
Vo Francúzsku sú dotácie na elektromobily štedré. Môžeš získať od 5- do 7-tisíc eur, ak cena nového auta nepresiahne 47-tisíc eur. Auto tiež nesmie vážiť viac ako 2,4 tony. Výška dotácie závisí od príjmu domácnosti, čo znamená, že rodiny s nižšími príjmami môžu dostať viac. Tento systém motivuje ľudí k nákupu ekologických vozidiel.
Francúzsky model má však aj svoje obmedzenia. Dotáciu nedostaneš na vozidlá, ktoré pri výrobe vypustili príliš veľa emisií CO2. Toto pravidlo je zamerané najmä na niektoré čínske elektromobily, ktoré nespĺňajú prísne ekologické normy. Týmto spôsobom sa Francúzsko snaží podporiť nielen predaj elektromobilov, ale aj udržateľnú výrobu.
Clá na čínske elektromobily
Medzitým Európska únia uskutočnila významný krok v oblasti obchodu s elektromobilmi. Iba nedávno rozhodla o zvýšení dovozných ciel na elektromobily z Číny. Niektoré clá môžu presiahnuť až 45 %. Toto rozhodnutie vyvolalo obavy najmä medzi nemeckými automobilkami, ktoré sa boja možnej odvety zo strany Číny.
Európska komisia sa rozhodla pre tento krok po roku antisubvenčného vyšetrovania čínskych elektrických áut. Nové clá sa budú pohybovať od 7,8 % pre Teslu až po 35,3 % pre čínsku spoločnosť SAIC. Tieto dodatočné clá sa pripočítajú k existujúcim 10 % clám, ktoré už platia na dovoz áut do EÚ.
Podľa agentúry Reuters jeden z predstaviteľov EÚ potvrdil, že zavedenie týchto ciel bolo oficiálne schválené. Nové sadzby by mali byť zverejnené v Úradnom vestníku Európskej únie najneskôr v stredu 30. októbra a do platnosti vstúpia od štvrtka 31. októbra. Tieto opatrenia majú za cieľ chrániť európsky automobilový priemysel pred lacnou konkurenciou z Číny.
Zdroje: ecomento.de, Topspeed.sk, TASR