Až tretina Slovákov nakupuje vianočné darčeky na poslednú chvíľu, skupina z nich na cenu nehľadí (PRIESKUM)
- V predstihu nakupujú vianočné darčeky s ohľadom na nízke ceny najmä ženy
- Až 40 % oslovených žien má nakúpené darčeky už tri mesiace vopred
- V predstihu nakupujú vianočné darčeky s ohľadom na nízke ceny najmä ženy
- Až 40 % oslovených žien má nakúpené darčeky už tri mesiace vopred
Najviac Slovákov (34 %) nakupuje vianočné darčeky jeden až tri mesiace vopred a čaká pri tom na výhodné cenové ponuky. Avšak až tretina domácností si necháva nákupy vianočných darčekov na poslednú chvíľu, nakupujú pritom v zľavách alebo bez ohľadu na cenu. Vyplýva to z prieskumu nákupných zvyklostí Slovákov pred Vianocami spoločnosti KRUK Česká a Slovenská republika.
V predstihu nakupujú vianočné darčeky s ohľadom na nízke ceny najmä ženy. Až 40 % oslovených žien má nakúpené darčeky už tri mesiace vopred. Včasné nákupy vianočných darčekov robí aj 28 % oslovených mužov.
Kým ženy pri nákupoch zvyčajne hľadia na ceny, muži častejšie nakupujú bez ohľadu na cenu. Pri nákupe jeden až tri mesiace pred Vianocami nehľadí na cenu 14 % mužov a 12 % žien. Pri nákupoch na poslednú chvíľu nie je rozhodujúca cena pre 15 % mužov a deväť percent žien.
„Podľa nášho prieskumu si deväť percent Slovákov v rámci rodiny nedáva žiadne vianočné darčeky a oceňuje skôr spoločne strávený čas. Takmer každý dvanásty respondent nášho prieskumu uvádza, že na nákup vianočných darčekov nemá financie. V oboch prípadoch ide skôr o mužov než o ženy a skôr vo vyššom veku,“ priblížila generálna riaditeľka spoločnosti KRUK Jaroslava Palendalová s tým, že približne tri percentá oslovených obdarujú svojich blízkych vlastnoručne vyrobenými darčekmi.
Slováci chcú darčeky v predstihu
V predstihu a s ohľadom na cenu nakupujú podľa prieskumu najmä rodiny s viacerými deťmi, súkromní podnikatelia, rodičia na materskej alebo rodičovskej dovolenke či študenti. Skoro a za dobrú cenu chcú mať nakúpené aj Slováci pracujúci v oblasti IT a telekomunikácií či zamestnanci v poľnohospodárstve a lesníctve.
Ako priblížila Palendalová, snaha nakúpiť darčeky v dostatočnom predstihu a za dobrú cenu je spoločná pre Slovákov bez ohľadu na výšku ich osobného príjmu. Avšak stále sa nájdu aj takí, ktorí si na vianočné darčeky peniaze požičiavajú.
„Hoci väčšina Slovákov vie, že požičiavať si na Vianoce nie je dobrý nápad, stále sa nájdu slovenské domácnosti, ktoré vianočné výdavky neplánujú s predstihom, často využijú rýchle pôžičky za nevýhodných podmienok a v prípade platobnej neschopnosti sa dostanú do dlhovej pasce. Tu je určite dobré rozmyslieť si, na aký účel si pôžičku beriem a či mám finančnú rezervu na jej splácanie,“ upozornila Palendalová.
Minieme viac peňazí
Spotrebitelia plánujú v tomto roku minúť na nákup vianočných darčekov priemerne 109 eur, pričom ide o medziročný nárast o 15 eur. Investíciu do darčekov plánuje 93 % obyvateľov Slovenska. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu agentúry Focus pre internetovú mBank, ktorý sa uskutočnil online na vzorke 944 respondentov.
Približne 37 % odhaduje, že na darčeky pre blízkych tento rok minie viac ako 200 eur. V porovnaní s minulým rokom ide o nárast, pretože vtedy túto sumu plánovalo 29 % respondentov. Ďalších asi 29 % sa vo svojich finančných plánoch pohybuje v rozpätí 101 až 200 eur.
Viac ako štvrtina Slovákov podľa prieskumu odhaduje, že na darčeky pre blízkych minie menej ako 100 eur, pričom sumu do 50 eur chce minúť 9 % respondentov a 51 až 100 eur investuje 18 % opýtaných. Vianočné darčeky neplánuje kupovať vôbec 7 % respondentov.
Pokiaľ účastníci prieskumu plánujú väčšinu nákupu hradiť z vlastného vrecka, ale požičajú si iba malú časť, najčastejšie využijú pomoc od člena rodiny, známeho či priateľa. Ide o 6 % opýtaných. Na finančnú inštitúciu sa s týmto úmyslom obrátia 3 % respondentov.
„Napriek náročným ekonomickým časom je pozitívne, že až 90 % respondentov si na kúpu darčekov peniaze nebude požičiavať, ale plánuje ich financovať len z vlastných zdrojov. Je to podobné percento ako minulý rok,“ dodal generálny riaditeľ internetovej banky Robert Chrištof.
Z výsledkov prieskumu ďalej vyplynulo, že výrazne narástol počet tých, ktorí si peniaze na darčeky sporia alebo odkladajú v predstihu počas celého roka či pár mesiacov pred Vianocami. Zatiaľ čo vlani ich bolo 36 %, v tomto roku sa ich počet zvýšil na 46 %.
„Nominálne síce mzdy a dôchodky porástli, ale nárast celkových životných nákladov nepokryli. Občania preto musia čoraz viac peňazí vynakladať na zabezpečovanie bežných každodenných nákupov. Aj to môže byť jedna z príčin, prečo tak významne narástol podiel ľudí, ktorí si na darčeky odkladajú peniaze vopred,“ uzavrel sociológ a riaditeľ prieskumnej agentúry Martin Slosiarik.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroj: TASR