Backstage Lidla: Namakáme sa, no dobre zarobíme. Za deň vyložíme aj 160 ton tovaru
- 300 ľudí v logistickom centre, prípravy už od 6:30 ráno a vyše 160 ton tovaru. Takto vyzerá backstage Lidla
- Slováci do obchodu na nákup chodia v priebehu dňa, skladníci či predavači v predajni začínajú omnoho skôr
- Aby si Slováci mohli nakúpiť potraviny, stojí za tým obrovské množstvo práce aj stovky zamestnancov
- 300 ľudí v logistickom centre, prípravy už od 6:30 ráno a vyše 160 ton tovaru. Takto vyzerá backstage Lidla
- Slováci do obchodu na nákup chodia v priebehu dňa, skladníci či predavači v predajni začínajú omnoho skôr
- Aby si Slováci mohli nakúpiť potraviny, stojí za tým obrovské množstvo práce aj stovky zamestnancov
Aby si si mohol kúpiť pečivo, ovocie či mäso, musí sa o to postarať približne stovka ľudí. Prípravy sa začínajú už niekoľko hodín pred otvorením predajne. Zákazník potom príde do obchodu a odíde s nákupom, nemysliac na to, aká kolosálna operácia sa deje v pozadí, len aby si mohol doma navariť.
Startitup oslovil 4 pracovníkov v Lidl Slovensko, ktorí so svojím tímom stoja za dodaním tovaru do predajní, za čerstvým pečivom aj za budovaním samotného brandingu firmy, aby zistil, ako to vyzerá za oponou takéhoto kolosu. Čo všetko sa musí udiať, aby si si v obchode kúpil potraviny?
Exkluzívne pre Startitup sa vyjadrili zamestnanci Lidl Slovensko:
- Matúš Rihár, predavač/pokladník v Partizánskom
- Dáša Čierna, vedúca oddelení Recruiting a Employer Branding v Bratislave
- Jozef Bennár, skladník v logistickom centre v Seredi
- Michaela Kevická, stážistka v centrále v Bratislave
Celému Partizánskemu pripravuje čerstvý chlieb
Matúš si o pol šiestej ráno oblieka pekárenský odev a celému Partizánskemu pripravuje čerstvý chlieb a pečivo. Dnes nám už s úsmevom porozprával aj o ráne, keď kolegom spadla celá pec s pečivom.
„Bol to poriadny fail a hektické ráno, aj takéto veci sa však stávajú a vieme si s nimi poradiť,“ tvrdí Matúš Rihár, ktorý ako predavač v Lidl Slovensko pracuje už tri roky.
O siedmej hodine ráno už predajňa rozvoniava sladkým aj slaným pečivom. Nie však na dlho, po dvoch hodinách sú pulty takmer prázdne.
„Veľmi ma teší, keď vidím výsledky svojej práce, pečivo ľudia vykúpia do pár hodín. Rovnako som rád, ak môžem ľuďom poradiť,“ hovorí s úsmevom Matúš.
V čase, keď Matúš dopečie pečivo presúva k druhej náplni jeho práce, a to k vykladaniu tovaru. Okolo obeda zas vystrieda jednu z kolegýň za pokladnicou.
Možnosť pracovať aj v zahraničí
Ako nám Matúš ozrejmil, v predajni v Partizánskom ich je niekoľko predavačov, medzi nimi sú muži aj ženy, manažér a zástupca manažéra, ktorí sa počas dňa okrem iného venujú aj e-mailom a komunikácii s centrálou.
„Do slúchadla, po našom do Quailu, si povieme, čo ideme robiť. Sme skvelá partia a vieme sa dohodnúť,“ tvrdí Matúš s tým, že ak je človek vtipný, pracovitý a nápomocný, v kolektíve bez problémov zapadne.
Matúš si veľmi pochvaľuje aj možnosť kariérneho rastu. V Lidli sa podľa jeho slov môže stať z predavača najprv asistent manažéra predajne, potom zástupca a na vrchole kariéry až manažér predajne či regionálny manažér. Matúš tiež hovorí o možnosti pracovať v zahraničí – pomýšľa na to, že sa presťahuje do Holandska, kde chce tiež pracovať v Lidli.
Z tímlíderky vedúca oddelení
Dáša prišla do práce o siedmej ráno, skontrolovala si e-maily a dokončila report pre vedenie. O ôsmej sa jej už začínala hodina nemčiny, ktorú jej zabezpečuje firma. Po zvyšok dňa sa venuje svojim dvom tímom – Recruiting a Employer Branding, s ktorými rieši najmä stratégiu a projekty oboch oddelení.
Ich hlavnou povinnosťou je, aby spoločnosť Lidl bola dostatočne personálne zabezpečená, teda zastrešujú nábor nových zamestnancov a budujú silnú zamestnávateľskú značku.
„Naším cieľom je, aby kandidát vedel, že Lidl je stabilný zamestnávateľ,“ tvrdí Dáša Čierna, vedúca oddelení Recruitingu a Employer Brandingu v centrále v Bratislave.
Práca v Lidli podľa Dáši nepozná stereotyp, každý deň je odlišný. „Pracujem s tímom odborníkov a odborníčok v rôznych témach. Napriek tomu sa dennodenne stretávame s požiadavkami, ktoré nás prekvapia a nestále musíme pracovať na nových riešeniach,“ dodáva.
Tvár reklamnej kampane
Ako Dáša ďalej vraví, práca v Lidli je dynamická a nie je pre každého. Lidl veľa vyžaduje, ale aj veľa dáva. Keď si niekto predstavuje kancelársku robotu len za počítačom, tak sa mýli. Lidl je obrovská organizácia, v ktorej je na dennom poriadku dynamika a kreativita.
„Ak má niekto dobrý nápad, dokážeme ho pretaviť do reality. Platovo sú ľudia za svoju prácu veľmi dobre ohodnotení. Samozrejme, Lidl ponúka aj množstvo benefitov, kariérny rast a vzdelávanie,“ konštatuje.
Dôkazom kariérneho rastu je aj Dáša, ktorá pred rokom nastupovala do firmy ako tímová koordinátorka. Dnes však pôsobí na pozícii vedúcej oddelení a je dokonca tvárou jednej z Employer brandingových kampaní.
„Bola to pre mňa aj moje dcéry skvelá skúsenosť. Vládla tam príjemná atmosféra, doteraz na to s radosťou spomíname,“ hovorí s úsmevom.
Práca s poslaním?
„Ja sa cítim výnimočný vždy, keď poradím zákazníkovi, kde má čo nájsť, zavediem ho k tovaru, ktorý hľadá,“ povedal Matúš, predavač/pokladník z Partizánskeho.
40 kamiónov a 160 ton tovaru
Do logistického centra v Seredi o pol siedmej ráno prichádzajú prvé kamióny od dodávateľov. Jozef si sadá za vysokozdvižný vozík a tovar zaskladňuje. Na pomoc mu o siedmej prichádzajú kolegyne, ktoré to všetko kontrolujú.
Ako nám Jozef prezradil, denne do logistického centra prichádza takmer 40 kamiónov so 160 tonami tovaru. Každý prichádza s niečím iným – mrazeným alebo chladeným tovarom, ovocím, zeleninou, pečivom či nepotravinovým tovarom.
To všetko musí Jozef so svojím tímom rozdeliť do skladov určených presne pre daný produkt a potom naložiť do kamiónov Lidla, aby sa to dostalo k ľuďom do predajní.
Jozef s kolegami 20 paliet tovaru zaskladnia za hodinu. „Na jednom úseku nás býva päť skladníkov a nie sme to len muži, na vysokozdvižnom vozíku a aj na iných pozíciách u nás pracujú aj ženy,“ objasňuje 24-ročný Jozef Bennár, skladník v Lidl Slovensko.
Vykladanie a nakladanie tovaru si podľa neho vyžaduje veľkú zodpovednosť. Ako uvádza, dôležitá je bezpečnosť ľudí okolo, keďže ide o prácu na vysokozdvižnom vozíku. Zodpovednosť majú aj za tovar, nesmie sa poškodiť ani pomiešať.
Práca sa nekončí ani cez víkend
S nakladaním a vykladaním tovaru nekončia ani cez víkend.
„Hoci niekedy musím ísť do práce aj cez víkend, v skvelej spoločnosti kolegov sa robí príjemne aj počas víkendu,“ tvrdí Jozef, ktorý sa do Lidla dostal vďaka kamarátovi, ktorý mu o tejto práci hovoril.
Ako sám vraví, chcel vedieť, koľko ľudí za tým celým stojí. „Keď vidím, aké množstvo tovaru sa rozdistribuuje do predajní, nikdy som si to nevedel predstaviť,“ dodáva.
Od skartovania k jedným z najdôležitejších zmlúv
Michaela v centrále Lidla začínala pred tri a pol rokom ako brigádnička – skenovala papiere, skartovala a zadávala veci do systému. Spomína si na to obdobie s úsmevom. Tvrdí, že vtedy zažila aj svoj najväčší fail, a to telefonát z Nemecka.
„Vystresovane som telefón dvihla a utekala za kolegyňou, aby to rýchlo prevzala, keďže v tom čase som nemčinu ešte tak dobre neovládala. Dnes ju ovládam takmer plynulo,“ opisuje Michaela Kevická, stážistka v centrále v Bratislave.
Po dvoch mesiacoch sa z brigádničky stala stážistka na oddelení obchodu, konkrétne na úseku nákupu na oddelení ORGA Projekte v centrále Lidl. Jej úlohou je primárne kontrola kmeňových dát. Takisto pripravuje rôzne podklady pre iné oddelenia.
Ako sama tvrdí, jej úloha je dôležitá z toho hľadiska, že ak by si so svojím tímom nevšimla preklep, napríklad v názve, odrazí sa to v predajni.
Flexibilný pracovný čas aj možnosť kariérneho rastu
Okrem kontroly dát sa jej primárnou agendou pred rokom stala revízna časť. To znamená, že kontroluje zmluvy, ktoré si obchodné oddelenie dojedná s dodávateľom.
Podľa Michaely má každá zmluva svoje vlastné špecifiká, s ktorými sa doposiaľ nestretla. Práve to ju baví, pretože má stále priestor učiť sa a napredovať.
„Ide o prácu, ktorá si vyžaduje dynamiku a diverzitu. Napriek tomu, že tu pracujú stovky ľudí, máme vytvorené také prostredie, kde sa kedykoľvek môžem obrátiť na svojich nadriadených a odkomunikovať si daný problém. Vždy nájdu riešenie. Čo z ich strany veľmi oceňujem, je tiež možnosť flexibilného pracovného času,“ vysvetľuje Michaela s tým, že aj po ukončení štúdia plánuje v Lidli ostať.
„Možno by som chcela prejsť na iné oddelenie, keďže študujem finančný manažment, tak by som skúsila prácu v odbore. Z nákupu by sa mi však veľmi ťažko odchádzalo,“ dodáva na záver.
500 pracovných miest za rok
Za posledných 12 mesiacov vytvoril Lidl takmer 500 nových pracovných miest, v priemere dve na každý pracovný deň v roku. Celkovo Lidl zamestnáva viac ako 6 500 ľudí, a to naprieč celým Slovenskom, keďže pôsobí v 94 mestách.
„Nechceme byť len najlepšie platiacou firmou v našom segmente, chceme ponúkať najlepšie platy pre konkrétne pozície v konkrétnych regiónoch. Našou ambíciou je, aby sme mali najlepšie zaplatených skladníkov v Seredi a tiež najlepšie zaplatených predavačov v Poprade. Platovú stratégiu neustále prehodnocujeme a aj preto sme už na začiatku roka významne investovali do platov a zvýšili naše mzdové náklady medziročne o 8 miliónov eur,“ vysvetlil Adam Miszczyszyn, generálny riaditeľ Lidl Slovenská republika.
Okrem atraktívneho finančného ohodnotenia ponúka Lidl všetkým svojim viac ako 6 500 zamestnancom aj zaujímavé benefity, aktuálne v hodnote 370 € na osobu za rok.
Lidl je šesťnásobným držiteľom prestížneho medzinárodného ocenenia Top Employer Europe a Top Employer Slovakia. Za svoje aktivity vo vzťahu k zamestnancom získal obchodný reťazec aj prestížne ocenenie Via Bona a trikrát získal prvenstvo aj v súťaži Najzamestnávateľ.
Okrem toho je prvým predajcom potravín, ktorý získal certifikáciu EQUAL-SALARY na národnej úrovni.
Momentálne prebieha už 11. ročník ankety Najzamestnávateľ, ktorý vyhlasuje spoločnosť Profesia.sk a Lidl opäť bojuje o titul Najatraktívnejšieho zamestnávateľa v kategórii Obchod a služby. → Chcem podporiť Lidl