Banky v roku 2025 čakajú masívne zmeny. Ovplyvnia prácu tisícom Slovákov, títo ľudia budú na roztrhanie
- Rok 2025 prinesie zásadné zmeny aj v bankovom sektore
- Banky neustále hľadajú nových zamestnancov, menia sa však požiadavky
- S vplyvom umelej inteligencie vznikajú aj nové pozície
- Rok 2025 prinesie zásadné zmeny aj v bankovom sektore
- Banky neustále hľadajú nových zamestnancov, menia sa však požiadavky
- S vplyvom umelej inteligencie vznikajú aj nové pozície
Čoraz viac pracovných pozícií vo firmách ovplyvňuje umelá inteligencia – pri nábore zamestnancov sa už menej pozerá na dosiahnuté vzdelanie a viac na to, ako je človek zručný v práci s AI.
S dynamickými zmenami na trhu a očakávaniami klientov chcú prirodzene držať krok aj banky. Tie patria medzi najinovatívnejšie firmy na Slovensku a obsadzujú stále viac nových a technologických pozícií.
Aj tie v súčasnosti, ale aj v budúcich rokoch ovplyvní umelá inteligencia – neoddeliteľnou zmenou v oblasti bankovníctva, ktorú AI prinesie, je aj nový spôsob práce a s ním aj nové pracovné pozície v bankovom sektore.
Medzi najdôležitejšie pozície, ktoré banky chcú obsadiť, bude patriť napríklad analytik konverzácií chatbotov či špecialista na kybernetickú bezpečnosť.
Aj keď sa vplyvom digitalizácie a automatizácie, podľa Slovenskej bankovej asociácie, predpokladá klesajúca potreba pobočkových zamestnancov, osobný kontakt v pobočkách nebude nikdy úplne nahradený online priestorom.
K júlu 2024 pracovalo v bankovom sektore 18 113 ľudí a banky neustále hľadajú veľký počet pracovníkov nielen do svojich centrál.
V roku 2025 čakajú banky nové výzvy
Umelá inteligencia významne ovplyvní pracovné pozície vo viacerých oblastiach, a to nielen v bankovníctve, ale aj v iných sektoroch.
Zmeny môžeme rozdeliť do troch hlavných kategórií:
- Automatizácia rutinných úloh: AI dokáže zjednodušiť a zrýchliť procesy, ktoré boli doteraz vykonávané manuálne.
- Transformácia existujúcich pozícií: AI nezničí všetky pracovné miesta – mnohé sa zmenia a vyžadujú nové zručnosti.
- Vznik nových pracovných miest: Rozvoj umelej inteligencie vytvára dopyt po špecializovaných odborníkoch.
Jednou z najväčších výziev je adaptácia zamestnancov. AI môže tiež spôsobiť nerovnováhu na trhu práce, keďže pozície vyžadujúce nízku kvalifikáciu môžu zaniknúť rýchlejšie ako tie, ktoré vyžadujú špecifické odborné znalosti.
„Zavádzanie novej dane z finančných transakcií, spúšťanie okamžitých platieb, diskutovaný projekt QR platieb, ako aj významná európska banková regulácia budú v súbehu s existujúcim bankovým odvodom a zvyšujúcou sa daňou z príjmov znamenať, že rok 2025 bude pre bankový sektor mimoriadne technicky, ale najmä finančne náročný,“ približuje Marcel Klimek, výkonný riaditeľ Slovenskej bankovej asociácie.
Klimek však verí, že banky vyjdú z týchto ťažkých rokov silnejšie a s alternatívnymi biznis modelmi, ktoré im umožnia rozvíjať sa a budú aj naďalej považované za výkladnú skriňu slovenskej ekonomiky.
Budúci rok prinesie zmeny aj v pracovných pozíciách
Rok 2025 prinesie slovenským bankám kombináciu regulačných, technologických a ekonomických výziev. Slovenská banková asociácia upozorňuje, že adaptácia na tieto zmeny si vyžiada nové prístupy, investície a odborné kapacity.
Technologický pokrok a meniace sa potreby klientov prinášajú vznik nových pracovných pozícií.
Medzi tie najdôležitejšie patrí:
- ESG špecialista, zameraný na stratégiu a udržateľnosť,
- špecialista na kybernetickú bezpečnosť,
- dátový manažér,
- analytik konverzácií chatbotov,
- inovátor.
Ktoré pozície však budú kľúčové pre budúcnosť sektora?
Podľa Slovenskej bankovej asociácie to bude záležať od zamerania banky – nie všetky sa orientujú na digitalizáciu, niektoré preferujú kontakt na pobočke, iné nové aplikácie, iné chcú byť lídrami v bezpečnosti, iné v sociálnych programoch.
Okrem nových pozícií však banky čelia nedostatku odborníkov na existujúce role. Problémom je obsadiť pozície, ako sú odborný poradca, finančný analytik, špecialista na ochranu pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti alebo vývojár produktov.
Medzi najväčšie trendy patrí umelá inteligencia
Umelá inteligencia patrí medzi najväčšie trendy, ktoré v nasledujúcich rokoch ovplyvnia sektor bankovníctva. Jej vplyv potvrdzuje aj Slovenská banková asociácia, ktorá ju vníma primárne ako nástroj na zvýšenie produktivity existujúcich pracovných pozícií.
Jej zavedenie však neznamená len efektivitu, ale aj nové požiadavky na zamestnancov, vrátane digitálnych zručností, kritického myslenia a schopnosti analyzovať informácie.
Tradičné bankové pozície tak čelia transformácii – automatizácia a AI uľahčujú úlohy, ako sú tvorba obsahu, preklady či tvorba vzdelávacích materiálov. Týmto spôsobom AI nielen zvyšuje efektivitu, ale zároveň mení charakter práce.
Podľa Slovenskej bankovej asociácie tak dôsledkom bude to, že zamestnanci budú musieť disponovať aj digitálnymi zručnosťami – banky tak môže čakať vzdelávanie a preškoľovanie. Dôležité sú kritické myslenie, schopnosť vyhľadávať a analyzovať informácie či prakticky uchopiť problematiku.
Výzvou pre zamestnávateľov zostáva nájsť vhodných kandidátov, ktorých je možné doškoliť na potrebné pozície. Banky sa musia zamerať na vyváženie technických a soft skills, aby dokázali reagovať na dynamické zmeny trhu.
Čoraz viac zamestnancov chce pracovať z domu
Hoci mnohé firmy chcú vidieť zamestnancov v office, ľudia skôr preferujú prácu z domu alebo hybridné pracovné modely. Výnimkou nie je ani bankový sektor.
Aj v ňom rastie záujem o flexibilnú prácu – potenciálni zamestnanci čoraz častejšie preferujú prácu z domu, na čo reaguje každá banka inak. Niektoré preferujú napríklad zdieľané pracovné miesta, iné dávajú možnosť neobmedzeného home officu, ďalšie zas preferujú zamestnanca na pracovisku. Po nových pracovných modeloch je však vysoký dopyt.
Tento trend však podčiarkuje, že moderné bankovníctvo musí reagovať na meniace sa očakávania zamestnancov. A tými sú najmä flexibilný pracovný čas a možnosť home office – zamestnanci tak budú spokojnejší, čo v konečnom dôsledku môže zvýšiť aj ich produktivitu.
Banky stoja na prahu transformácie
Slovenské banky stoja pred zásadnou transformáciou – kombinácia regulačných zmien, technologických inovácií a ekonomických výziev otvára nové príležitosti, ale vyžaduje aj značné investície.
Rok 2025 nebude len v znamení zmien v oblasti HR a požiadaviek na zamestnancov. Ukáže aj to, ako úspešne dokážu banky reagovať na nové trendy a požiadavky modernej spoločnosti. Adaptácia na tieto zmeny je tak nevyhnutná pre udržanie konkurencieschopnosti a spokojnosti klientov.
Okrem umelej inteligencie budú bankový sektor formovať aj iné témy – napríklad ESG reporting či na Slovensku v súčasnosti veľmi diskutované vysoké dane.
6 kľúčových tém, ktoré budú formovať bankový sektor na Slovensku v roku 2025:
- Využitie generatívnej umelej inteligencie: V budúcnosti sa najmä generatívna umelá inteligencia v bankovníctve bude podieľať na zlepšovaní interných procesov a personalizácii produktov a služieb pre klientov.
- ESG reporting: ESG reporting bude od roku 2025 zákonnou povinnosťou na základe novely Zákona o účtovníctve, ktorá zabezpečuje transpozíciu smernice EÚ o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov.
- Okamžité platby: Od 9. januára 2025 sú všetky banky v eurozóne povinné podporovať prijímanie okamžitých platieb v eurách. Do 9. októbra 2025 sa táto povinnosť rozšíri o odosielanie okamžitých platieb v eurách a o overenie príjemcu platby.
- Nový spôsob práce v bankách: Umelá inteligencia má v najbližších rokoch pravdepodobne najväčší potenciál ovplyvniť väčšinu bankových pozícií.
- Bezpečnosť a podvody: V bankovom sektore je naďalej rastúci trend útokov zameraných na klientov. Čím sú banky odolnejšie, tým viac sa podvodníci sústreďujú na manipuláciu klientov.
- Vysoké dane, nízka ziskovosť: Napriek postupnému poklesu sadzieb bankového odvodu slovenské banky aj v roku 2025 budú zaťažené jednou z najvyšších daní v Európe.