Barber Vladis: Každý by chcel mať po dvoch mesiacoch školenia vlastný biznis. Barber shopov je veľa a nekvalitných
- V ponuke má strih vlasov, strih brady, no medzi službami je aj depilácia nosa
- Veľa mužov berie návštevu barbera ako spôsob terapie
- V ponuke má strih vlasov, strih brady, no medzi službami je aj depilácia nosa
- Veľa mužov berie návštevu barbera ako spôsob terapie
Na sociálnej sieti sledoval barbera, ktorého práca sa mu tak zapáčila, že sa k nemu prihlásil na kurz. Ten napokon v Prahe zvládol za štyri mesiace. Keď sa vrátil na Slovensko, začal naplno strihať a dnes má desiatky stálych zákazníkov. O trendoch, ale aj o tom, že si muži k nemu chodia najmä oddýchnuť, sme sa rozprávali s mladým barberom Vladimírom (Vladisom) Roncom.
Kurz barbera absolvoval v Prahe
Vladova cesta k barberstvu začala pred päť a pol rokmi, keď kvôli zdravotným problémom skončil s futbalom. Mal niekoľko kamarátov, ktorí už mali svoje barber shopy.
„Raz sme boli na jednej otváračke, chalani sa ma pýtali, čo idem robiť, vôbec som nevedel. Tak ma vyzvali, aby som skúsil niekoho ostrihať. Vyskúšal som, páčilo sa mi to, ale nechal som to plynúť,“ hovorí mladý barber. Začal ale strihávať doma. Do jeho rúk sa zverili kamaráti aj rodina, prišli prvé myšlienky, že by sa tomu chcel aj venovať.
„Na sociálnej sieti som sledoval jedného barbera, ktorý mal skúsenosti aj zo zahraničia, veľmi sa mi páčila jeho práca. Tak som šiel k nemu na kurz do Prahy. Chcel som začať úplne od začiatku, trvalo to štyri mesiace. Najprv sme začali teóriou, potom prišla prax a záverečné skúšky. Myslím si, že školenie je potrebné, je to dobrý základ, potom si už každý nájde svoju techniku,“ hovorí Vladimír Ronec.
Napokon sa vrátil na Slovensko a začal strihať. Robil v pár barber shopoch, kde zbieral skúsenosti. Dnes pôsobí v prevádzke v Starom meste. Práve tam si prenajíma spoločne s ďalšími barbermi priestor, každý si ale svoju značku buduje sám.
„Ponúkam strih vlasov, strih brady, no medzi službami je aj depilácia nosa, vyčistenie uší od chĺpkov, zastrihávanie obočia. Je to čisto mužská záležitosť. Kedysi som strihával aj deti, ale po horších skúsenostiach mi to nebolo príjemné. Malé dieťa neobsedí, kvalita strihu potom nie je dobrá. Ak to rodič chápe, tak je to v poriadku, ale ak má rodič predstavy, že na dvojročnom dieťati urobím strih ako u dospelého muža, tak sa mýli,“ vysvetľuje barber.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Kvantita prevyšuje kvalitu
Dnes je už barber shop takmer na každej ulici. Podľa Vladimíra je to veľká škoda. Zároveň však priznáva, že stále majú koho strihať.
„Najväčšia chyba je to, že barber shop vedú veľakrát ľudia, ktorí sú nekompetentní v odbore. Veľakrát sú to práve majitelia či vedúci barber shopov, ktorí mali peniaze, videli vidinu zisku, tak si otvorili barber shop. Dali tam mladých chlapcov, ktorí vyšli školu, ale, bohužiaľ, nevedia to robiť, nemajú skúsenosti,“ hovorí Vladimír. Zároveň vysvetľuje, že títo chlapci si potom za dva roky otvoria vlastný barber shop, ale fungujú v rovnakých šľapajách.
„Na Slovensku máme veľa šikovných barberov a tiež aj barber shopov, kde to robia kvalitne. Majú aj svoje akadémie, kde vychovávajú kvalitných barberov a kde im ukazujú, ako by to malo vyzerať. Robia tiež workshopy, kde sú aj zahraniční barberi na vysokej úrovni a iba takto bude naša komunita na Slovensku napredovať.“
Služba u Vladimíra trvá minimálne 45 minút. Zákazníka privíta, ponúkne kávu, vodu, usadí ho a vypočuje si, akú má predstavu. „Kým toto všetko urobím, trvá to nejaký čas, zrazu z celkovej služby ostáva 30 minút. Ak to niekto berie na kusy, že čo najviac ľudí za deň urobiť a ešte aj za najnižšiu cenu, tak z 30-minútovej služby mu nestihne ponúknuť ani vodu. Potom je to na úkor kvality aj ceny.“
Šikovný barber tiež hovorí, že dnes má viac stálych zákazníkov ako nových. Vysvetľuje si to tak, že v súčasnosti je podobných služieb veľmi veľa. „Mnohí dávajú zľavové kartičky alebo rôzne ponuky. Ja som toho názoru, že áno, nech teda dajú zľavu, ale nech to nerobia tak, že si tým bude získavať zákazníkov. Tých si získajú svojím prístupom a šikovnosťou,“ hovorí Vladimír Ronec.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Pre niekoho obyčajný strih, pre druhého terapia
Veľa mužov berie návštevu u barbera ako spôsob terapie. „Mám veľa zákazníkov, ktorých vidím každý mesiac a keď prídu a sadnú si do kresla, začnú hovoriť, čo prežívajú, čo posledné týždne zažili. Mám ale aj takých, ktorí si sadnú a úplne vypnú. Už viem, že sa nemám nič pýtať, že len chcú mať konečne svoj pokoj. Všímam si aj to, že veľa chlapom je monotónny zvuk strojčeka príjemný, úplne si ho užívajú.“
Vladimíra sme sa pýtali aj na najväčšiu výzvu v strihaní, ktorej čelil. „Prišiel za mnou chalan, ktorý sa nestrihal 15 rokov a chcel sa ostrihať úplne nakrátko tak, aby mu z dlhých vlasov ostal jeden centimeter. Myslel som si, že sranduje, ale vysvetľoval, že mu skončila životná etapa a že to chce uzavrieť.“
Aktuálne trendy sleduje šikovný barber najmä na sociálnych sieťach. Tie sa podľa neho menia každé tri, štyri roky. A hoci ľudia radi experimentujú a skúšajú nové účesy, podľa Vladimíra sa aj tak vždy vrátia k svojmu overenému strihu. Gro marketingu sú pre Vladimíra sociálne siete. Podľa neho je tiež dôležité zdieľať medzi ľuďmi pravidelne svoju prácu.
Rovnako ako šikovnosť barbera sú tiež dôležité nástroje, ktoré používa pri práci.
„V Bratislave máme pár obchodov, kde sa dá kúpiť všetko od strojčekov cez nadstavce, hrebene, fľašky na rozprašovanie. Chýba mi však čisto prevádzka pre barbering, pretože aj keď ich pár je, nemajú kamennú predajňu. Nástroj je dôležitý na uľahčenie práce, ale zaváži, samozrejme, aj šikovnosť barbera.“
V budúcnosti by chcel Vladimír Ronec robiť aj kurzy. Priznáva však, že ho čaká ešte dlhá cesta, aby vedel dať ľuďom 110 percent.