V Barcelone našli spôsob, ako vrátiť ulice naspäť ľuďom
- Rovnako ako každé veľkomesto, aj Barcelonu trápia dopravné zápchy a s tým súvisiace znečisťovanie ovzdušia. Mesto však prišlo s plánom mestskej mobility, ktorý si kladie za cieľ ekologickejší, čistejší a ku chodcom priateľskejší život.
- Rovnako ako každé veľkomesto, aj Barcelonu trápia dopravné zápchy a s tým súvisiace znečisťovanie ovzdušia. Mesto však prišlo s plánom mestskej mobility, ktorý si kladie za cieľ ekologickejší, čistejší a ku chodcom priateľskejší život.
V Barcelone našli spôsob, ako vrátiť ulice naspäť ľuďom. Celý plán je založený na koncepte istého superbloku, teda minisusedstva, v ktorom budú vnútorné cesty uvoľnené predovšetkým pre chodcov a cyklistov, zatiaľ čo automobilová doprava sa sústredí na okrajové časti susedstva. Mesto chce vďaka tomuto jednoduchému a zároveň inteligentnému riešeniu v najbližších dvoch rokoch zredukovať motorizovanú dopravu až o 21 %.
zdroj: assets.inhabitat.com
Rozšírenie verejného priestranstva pre chodcov a zníženie frekvencie motorizovanej dopravy však nie sú jedinými benefitmi barcelonského plánu mestskej mobility. Oveľa väčší význam má zníženie predčasnej úmrtnosti spôsobené motorizovanou dopravou, a to nie len dopravnými nehodami. Nedávne štúdie totiž ukázali, že znečistené ovzdušie je v Barcelone príčinou až 3 500 predčasných úmrtí ročne. Mesto dúfa, že po odstránení motorizovanej dopravy, výstavbe 200 kilometrov cyklochodníkov a pridaní autobusových zastávok sa alternatívne spôsoby prepravy stanú pre obyvateľov prirodzenou voľbou.
zdroj: assets.inhabitat.com
Jednou z prvých oblastí, v ktorej sa tento plán zrealizuje, bude štvrť Eixample. Hoci sa osobné automobily sa na cesty do vnútra superbloku dostanú, budú sa môcť pohybovať iba rýchlosťou 10 km za hodinu. Vyššia rýchlosť bude možná iba na vonkajšom obvode tohto superbloku.
Ak pôjde všetko podľa plánu, tento systém by mohol odbremeniť odhadom až 160 križovatiek. ,,Tento plán zahŕňa podstatu mestskej ekológie,“ povedala Janet Sanz, mestská radkyňa pre ekológiu, urbanizmu a mobility. ,,Naším cieľom je, aby sa Barcelona stala dobrým miestom na život. Keďže ide o stredomorské mesto, obyvatelia tu trávia veľa času na uliciach, ktoré sú ich druhým domovom. Verejné priestory preto musia byť priestormi, kde zelená nie je iba anekdota, ale kde je prítomná história susedstva a lokálny život.“
zdroj: inhabitat.com