BARsKDE – pohyblivý bar, ktorý precestoval pol Slovenska a úspešne konkuruje hamburgerom

  • Bojujú proti hamburgerom tým, že ponúkajú pastrami. Precestovali už množstvo festivalov a nedávno si v Bratislave otvorili garden bar. Zoznámte sa s dvoma študentmi, ktorí stoja za konceptom BARsKDE.
11879097_10154248808333569_6698077855896992359_o (1)
  • Bojujú proti hamburgerom tým, že ponúkajú pastrami. Precestovali už množstvo festivalov a nedávno si v Bratislave otvorili garden bar. Zoznámte sa s dvoma študentmi, ktorí stoja za konceptom BARsKDE.

Názov BARsKDE treba brať doslova. BARsKDE je totižto pohyblivý príves, ktorý ponúka live cooking či barmanskú šou na štyroch kolesách. BARsKDE môžeš stretnúť na festivaloch, street foodoch, ale môže prísť aj k tebe domov, na firemnú akciu či svadbu. V súčasnosti má bar otvorenú aj letnú terasu na Michalskej 9 v Bratislave. O tomto cestujúcom koncepte som sa porozprávala s dvojicou mladých študentov, Darinou Gubricovou a Samuelom Klikáčom, ktorí si prostredníctvom prevádzkovania BARsKDE plnia svoj sen. Ako hejteri slovenskej gastronómie sa snažia priniesť kvalitné služby a chutné netradičné jedlo. Ponúkajú pastrami, ktorým si chytili trh aj žalúdky svojich zákazníkov. Okrem iného sa pochválili, že na tohtoročnej Pohode obslúžili cez 2000 ľudí a spotrebovali cca 200kg mäsa. Najbližšie ich s pohyblivým barom stretnete na festivale Grape.

Ako to bolo s barom BARsKDE – kde a ako vznikla myšlienka tohto pohyblivého konceptu?

Darina: Nápad vznikol vo Francúzsku pred dvoma rokmi, keď sme boli na Erazme. Zo začiatku sme všetky naše myšlienky zakresľovali, a keď sme sa potom vrátili na Slovensko, povedali sme si, že ideme do toho, vyskúšame to. Náš sen sa pomaly stával realitou.

Samuel: Našim snom bolo mať podnik, nejaký bar pri jazere alebo také niečo. Ja som sa však stále zamýšľal nad niečím mobilným, aby to mohlo chodiť na akcie. Tak sme si povedali, že si postavíme mobilný bar. Potom prišla ďalšia myšlienka, že si spravíme aj kuchyňu. A tak sme sa preorientovali na mobilnú kuchyňu s barom, nech teda máme všetko v jednom. Minulý rok v januári sme začali stavať príves a pred rokom v júni sme mali prvú akciu. Tento rok oslavujeme naše prvé výročie.

Ako hodnotíte začiatky vášho podnikania? S čím ste sa museli popasovať?

Samuel: Najhoršie boli úrady, museli sme ich obehávať a vybavovať množstvo vecí, vlastne celá tá byrokracia okolo nám dala zabrať. Čo sa týka zabezpečenia food trucku, všetko sme si postavili sami, nemali sme ani plán stavby. Jediné čo sme mali bol náš nákres na papieri.

Darina: Firmy na výstavbu nášho projektu boli veľmi drahé, nemali sme na ne budget. Veľa financií sme minuli, keď sme prvý rok chodili z festivalu na festival a testovali, ktorá akcia je pre nás ako výhodná. Zisťovali sme náklady, predaj, čo ľudia chcú, čo nechcú a tam padlo dosť veľa z budgetu.

darina

Ako funguje tento netradičný koncept v praxi?

Darina: Zatiaľ zostavujeme tím ľudí, na ktorých sa dá spoľahnúť, a ktorí chcú pracovať, pretože všetko je na nás dvoch. Obaja sme študenti, popri škole nemáme veľa času. Ono je to tak, že škola brzdí biznis a biznis brzdí školu. Ja som, napríklad, zabudla ísť na skúšku. (smiech)

Nebáli ste sa rozbehnúť BARsKDE ako študenti?

Samuel: Ja som sa skôr bál, že keď nie teraz, tak potom kedy.

Aké služby ponúkate?

Samuel: Všetko a všade. Máme plne vybavenú kuchyňu, čo sa jedla týka, vieme zabezpečiť čokoľvek. Čo sa týka baru, tak vieme pripraviť barmanskú šou.

Pokiaľ viem, ste jediný bar na Slovensku, ktorý nemá stálu adresu. Vnímajú to zákazníci pozitívne, či negatívne?

Samuel: S týmto máme trošku problém. Zákazníci prídu, sú spokojní, ale nie každý si všimne, že sme BARsKDE. Musíme viac času venovať budovaniu identity a brandingu.

Darina: Našou prvotnou ideou bolo, že budeme chodiť po meste a odstavovať na rôznych miestach, proste barske. Ale nie je to také jednoduché. Mesto zatiaľ nie je otvorené takýmto myšlienkam. Našu letnú terasu v Bratislave na Michalskej sme otvorili hlavne preto, že za nami chodili ľudia a pýtali sa: „Kde ste, kde vás nájdeme, máte kamennú prevádzku?“

Samuel: Našim ďalším krokom je otvoriť si kamennú prevádzku. Je to nutnosť, pretože suroviny si predpripravujeme v reštauráciách známych, a keby sme mali niečo vlastné, bolo by to jednoduchšie. A taktiež by sa vybudovala stála klientela.

13575970_647789735369876_7571373545958237780_o

pobočka na Michalskej 9 v Bratislave

Kde všade ste už so svojím štvorkolieskovým barom boli?

Samuel: Boli sme v Ostrave, aj v Prahe. Piešťany, Trenčín – na festivaloch Grape, Pohoda. Boli sme na festivale Červeník aj na rôznych vinobraniach či street foodových akciách.

Máte nejaký pamätný zážitok s BARsKDE?

Darina: Je ich veľa, ale nedávno sa nám stalo, že sme šli z Piešťan po diaľnici, môj brat šoféroval príves a my sme šli autom pred ním. Zrazu mi zavolal brat: „Horí príves.“ Zľakli sme sa, že čo sa deje, ale nakoniec to bol len poriadny defekt. Pneumatika na franforce, dymila, horela, hasili sme. Doteraz máme tú pamätnú pneumatiku zarámovanú v sklade.

Vaša ponuka zahŕňa rôzne špeciality ako pastrami alebo philly cheese steak? Čo si máme pod týmito názvami predstaviť? Čo robí váš podnik výnimočným?

Samuel: Philly cheese steak ešte len testujeme, pretože stále hľadáme to, čo bude zaujímavé pre ľudí. Pastrami, zahŕňa zvláštnu prípravu mäsa, ide o hovädzie mäso, konkrétne hovädziu hruď, ktorá je vynikajúco vyzretá  a potom naložená po dobu troch týždňov do soli. Je to jedlo, ktoré pochádza z Rumunska a okolo druhej svetovej vojny sa dostalo do New Yorku. My sa snažíme pastrami presadiť na slovenskom trhu. Mali sme v ponuke aj iné špeciality, ktoré musíme opäť vytiahnuť. Napríklad, kačací wrap. Kačacie mäso, ktoré sa veľmi pomaly pripravuje, sme podávali s lokšou plnenou domácou kapustou vo forme wrapu.

13450192_502659209931074_4876239694294727147_n (1)

pastrami

Podľa čoho zostavujete ponuku?

Darina: My sme BARsKDE a robíme barsčo. Čo nás ohúri, to dáme do ponuky. Nešpecifikujeme sa, snažíme sa ponuku meniť, aby nás bavila aj príprava daných jedál. Taktiež, kamarát mäsiar, ktorý nám pripravuje pastrami, nám prináša inšpirácie a nové street foodové bomby. Máme tiež známych, čo nám pomahajú v oblasti pív a vín, takže sa chodíme radiť.

Odkiaľ beriete suroviny, ak to nie je príliš tajné?

Samuel: Na Slovensku nie je taký chov, ktorý by dokázal zásobiť mäsom na pastrami jednu našu akciu. Dovážame preto americké alebo austrálske hovädzie, čeľaď black angus. Ten je na Slovensku v malých objemoch. Problém je tiež, že my pracujeme len s hruďou a väčšinou nám chovatelia chcú predať celú kravu alebo býka. Zeleninu máme regionálnu a snažíme sa pracovať so sezónnou zeleninou. Máme tiež originálny kváskový chlieb na pastrami, na čo sme hrdí. Mali sme problém zohnať pekára, ktorý by nám piekol takýto chlieb, pretože je to veľmi náročné. Na akcii sme ale dostali tip na pekára a ten pre nás pečie dlhý oválny kváskový chlieb, aby sme mali čo najmenej odpadu, keďže hovädzie pastrami sa pripravuje do dvoch plátkov tohto chleba.

Keďže máte terasu pod holým nebom, ako riešite veterné a daždivé dni?

Darina: Na Michalskej bude terasa fungovať do konca septembra. Je to garden bar, takže sme ovplyvnení počasím, ale stále dáme vedieť prostredníctvom facebooku či máme otvorené alebo nie. Neustále však hľadáme priestory, v rámci Bratislavy, kde by sme si mohli otvoriť kamennú prevádzku. Verím, že sa nám to podarí už túto zimu.

DSC_0004_20

Čo si myslíte o slovenskej gastronómii? 

Darina: My sme strašní hejteri. Ja pracujem v gastronómii už dosť dlho a strašne si všímam veci. Priznám, že mám problém sa ísť niekam najesť.

Samuel: Ja mám problém s tým, že všetky reštaurácie sa zmenili na menúčkové výdajne. To sa nám vôbec nepáči. Mám zlú skúsenosť aj so servisom a službami. Čašníci si väčšinou chodia len odstáť svoju smenu.

Darina: Mne sa páčilo, že vo Francúzsku sa ľudia chodili reálne najesť do reštaurácie, bolo to síce drahšie, ale kvalita tých surovín a servisu bola úplne inde, ako u nás.

Na trhu pribúdajú nezvyčajné koncepty, útulné kaviarne, štýlové bary. Je ešte stále miesto pre nové atypické podniky? Bolo miesto pre vás na trhu?

Samuel: My sme si to miesto našli, snažíme sa už len zakoreňovať. Myslím, že trhu len prospieva pribúdanie podnikov. Každý začne vymýšľať niečo navyše a verím, že aj služby sa tým skvalitnia.

12998242_479381762258819_8730131223020703163_o

Vnímate nejakú konkurenciu?

Samuel: Jasné, máme veľa konkurencie, so street foodmi sa rozsypalo vrece. Ale našou najväčšou konkurenciou sú hamburgery. My sme však úplne iní, snažíme sa priniesť niečo nové. Nechceme byť xy-ty v poradí, ktorí robia burgre.  Napríklad, pastrami má výhodu v tom, že vidíte štruktúru mäsa a môžete vidieť, že je to ozaj kvalitné. Zákazník tak vidí, čo je.

Akú formu reklamy využívate? Zaregistrovala som vás najmä na facebooku.

Samuel: Na marketing a reklamu nám neostáva veľa času, keďže my dvaja chodíme aj na všetky akcie. Na jednej strane je to dobré, že chodíme na akcie, pretože sa rozprávame so zákazníkmi a pracujeme s nimi, no na druhej strane, nemáme čas riešiť veci ako marketing. Momentálne len tak okrajovo rozbiehame stránku na facebooku. Ja verím, že zatiaľ jedinú reklamu, ktorú nám kto robí, sú zákazníci. Festival Pohoda bol hlavným štartérom, ľudia si medzi sebou o nás hovorili a prichádzali noví a noví zákazníci. Obslúžili sme okolo 2000 ľudí a spotrebovali na pastrami cca 200 kg mäsa.

13645143_510533239143671_4887675079971285875_n

Kto je pre vás ideálny zákazník?

Darina: Hladný. Fajnšmeker a milovník mäsa.

Samuel: Taký, ktorý nás bude mať rád a bude o nás vedieť a sledovať naše aktivity.

Služby sú na Slovensku často kritizované čo robíte preto, aby sa u vás zákazník cítil príjemne?

Samuel: My si robíme na svoje a to je trochu iný prístup k zákazníkovi, ako majú platení brigádnici. Snažíme sa robiť naplno, komunikovať so zákazníkmi, zabaviť ich, kým čakajú v rade, vysvetliť im čo je pastrami. Snažíme sa k tomu viesť aj našich brigádnikov, aby nasali to čo je v nás, aby to nebolo len o tom: „Čo si dáte?“ „Mhm.“ „5.50€.“

Na čom si vy dáte záležať? Čo je pre vás prioritou?

Darina: Aby sa človek v rade nenudil. Teraz, keď sme boli na Pohode, náš bar úplne žil. Ľudia sa smiali a bola super nálada.

Samuel: Staviame na kvalite, takže prioritou je udržať si kvalitu.

13631384_649911775157672_3777085005894418776_n

 

Ďakujem za rozhovor.

Čítajte viac z kategórie: Rozhovory

Najnovšie videá

Trendové videá