Baťa vytvoril pre ľudí mestá, v ktorých bol život rajom. O podobný koncept sa samosprávy neúspešne snažia dodnes
- Po zabehnutí firmy a splatení dlhov začala firma Baťa rýchlo expandovať
- Tomáš Baťa trafil klinec po hlavičke, vedel, čo zákazníci chcú
- V druhej časti seriálu o geniálnom marketérovi a budovateľovi sa dostaneme od 1. svetovej vojny až ku sklonku jeho života
- Po zabehnutí firmy a splatení dlhov začala firma Baťa rýchlo expandovať
- Tomáš Baťa trafil klinec po hlavičke, vedel, čo zákazníci chcú
- V druhej časti seriálu o geniálnom marketérovi a budovateľovi sa dostaneme od 1. svetovej vojny až ku sklonku jeho života
Jeho životná filozofia je inšpirujúca a jeho podnikateľské úspechy sú celosvetovo známe. Reč nie je o nikom inom ako o jedinečnom Tomášovi Baťovi, ktorý aj spolu so svojimi súrodencami založili jednu z najúspešnejších firiem v histórii. Viac sme o pozadí začiatkov fungovania tejto spoločnosti písali v tomto článku.
Za každým úspešným biznisom však stojí množstvo chýb a pádov a ani príbeh Tomáša Baťu nie je iný. Vedel si, že po prvých rokoch fungovania jeho spoločnosti takmer prišiel o všetko?
Bankrot sa mu však podarilo zvrátiť, a to tvrdou prácou a transparentnosťou. Zvládol splatiť dlhy spoločnosti a získal tak dôveru veriteľov a obchodníkov. „Splatil som všetko, o čom som vedel. S niektorými som ostal aj priateľom.“
Firma Baťa ale mala k pádu blízko ešte niekoľkokrát.
Tento komentár vznikol pred ďalším zvráteným krachom spoločnosti. „Klamali tí moji povrávači. Bohatstvo nemám. Mám len topánky pre svojich zákazníkov. Je to taký majetok, ako husle pre muzikanta.“
„Keby som to nemal, nemal by som ako dať svojim zákazníkom topánky a tovarišom prácu. Stál by som za toľko, ako hudobník bez nástroja. Bankrot však nie som. Potrebujem, aby ste mi znova uverili,“ opisuje v Úvahách Tomáša Baťu Antonín Cekota, jeho blízky priateľ a šéfredaktor firemnej tlače Baťa.
Aj zahraničie túži po Baťových topánkach
Po obsadení domáceho trhu sa topánky dostupné pre obyčajných ľudí začali šíriť do sveta. Vďaka veľkému záujmu o kvalitné topánky v niekoľkých dizajnoch založil Tomáš Baťa v Nemecku, na Balkáne a na Strednom východe predajné agentúry.
Podnik nezničili ani vojny. Počas 1. svetovej vojny sa obrat firmy zvýšil, keďže dostala obrovskú zákazku zásobovať topánkami rakúsko-uhorskú armádu.
Pôvodná objednávka bola na 50 000 párov, na konci vojny to bolo až 10 000 párov denne. Po prehre rakúsko-uhorskej armády však nastali finančné komplikácie a Baťa musel rozmýšľať. Kampaň „Baťa drtí drahotu“ prišla v správnej chvíli. Devalvácia meny tak v jeho prípade nespôsobila zánik kúpyschopnosti.
„Počas hospodárskej krízy sa znížil dopyt v každom odvetví, čo by spomalilo výrobu a musel by prepúšťať. Tomáš Baťa zlacnil všetky produkty o 50 % (Baťa drtí drahotu), čím vyprázdnil sklady,“ opisuje komplikované obdobie spoluzakladateľ múzea Baťa pod Tatrami Vladimír Zentko.
Ceny znížil o polovicu, platy o 40 %
„Keď prišla finančná kríza v dvadsiatych rokoch, Baťa bol postavený pred otázku – buď naštartujem výrobu, alebo musím prepustiť ľudí. Trápilo ho však, čo s tými ľuďmi bude, ak prídu o prácu. A tak sa rozhodol, že zníži ceny topánok o polovicu,“ potvrdzuje pre portál Podnikajte.sk Gabriela Končitíková, projektová manažérka Nadace Tomáše Bati a lektorka vzdelávacej organizácie Topcoach.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké vynaliezavé marketingové kroky použil Baťa v povojnovom období na záchranu firmy
- Čím boli špecifické baťovské mestá
- Ktoré zo zásad boli pre Tomáša Baťu najpodstatnejšie
- Ako zomrel a kto sa po ňom chopil vedenia podniku
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom