Batérie pre elektromobily lámu historické cenové rekordy. Trend bude pokračovať aj v ďalších rokoch
- Spaľovacie autá by sa mohli dostať na chvost trhu
- Batérie do elektromobilov stabilne klesajú s cenou
- Spaľovacie autá by sa mohli dostať na chvost trhu
- Batérie do elektromobilov stabilne klesajú s cenou
Najdrahší komponent elektrických vozidiel sa stal výrazne dostupnejším. Svetové ceny batérií prvýkrát v histórii klesli pod 100 dolárov za kilowatthodinu. Informuje o tom portál TOPSPEED.
Aktuálna priemerná cena 97 amerických dolárov (približne 92 eur) zahŕňa kompletnú batériovú zostavu. Ide o komplex samotných článkov cez sofistikovanú elektroniku až po nevyhnutnú kabeláž a ochranné kryty.
Pre lepšiu predstavu o praktických dopadoch: bežné kompaktné elektromobily, ktoré stretávame na našich cestách, využívajú batérie s kapacitou 40 až 80 kilowatthodín.
Prémiové a luxusné modely sú vybavené ešte výkonnejšími akumulátormi, ktorých kapacita presahuje hranicu 100 kilowatthodín. Práve tieto komponenty tvoria podstatnú časť celkovej ceny elektrického vozidla.
V Európe platíme viac
Ako informuje portál TOPSPEED, európski zákazníci v súčasnosti stále platia približne o 50 percent viac než spotrebitelia v Číne. Odborníci však predpovedajú, že pozorovaný klesajúci trend bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch, vrátane roku 2025.
V Číne už elektrické vozidlá cenovo konkurujú benzínovým alternatívam. „Čína sama očakáva, že vyprodukuje dostatok batériových článkov na pokrytie 92% celkového globálneho dopytu 1,2 terawatthodín pre segmenty elektromobilov a stacionárnych úložísk v roku 2024,“ cituje Bloobmerg svoj prieskum.
Menší výrobcovia sú nútení znižovať ceny aj marže pod tlakom silnejšej konkurencie. Podľa portálu Bloomberg, za súčasným prudkým zlacňovaním stojí kombinácia faktorov – nadmerná výrobná kapacita, nižšie ceny kovov a komponentov, ako aj prechod na lacnejšie lítiovo-železito-fosfátové batérie.
Tento trend však nemusí vydržať dlhodobo, keďže výroba úzko súvisí s dopytom po elektromobiloch. Budúci vývoj cien však môže ovplyvniť viacero faktorov. Európske krajiny postupne ukončujú dotačné programy na elektromobily a neistotu pridávajú aj vyhlásenia Donalda Trumpa o možnom zavedení vysokých ciel na dovoz z Číny a ďalších krajín.
V Číne začnú vymienať batérie na domácom trhu
Čínska spoločnosť CATL, najväčší svetový výrobca batérií pre elektrické vozidlá, v stredu oznámila, že od budúceho roka začne vo veľkom s výmenou batérií na domácom trhu, v Číne. TASR o tom informuje na základe správy AP.
Nápad vymieňať batérie je ako „rýchle natankovanie“. Namiesto čakania, kým sa batérie dobijú, sa jednoducho vymenia. Spoločnosť CATL oznámila plány na otvorenie 1000 výmenných staníc na budúci rok v Číne.
Jej dlhodobým cieľom je vybudovať 10.000 staníc spolu s partnermi. Ak sa to podarí, bude môcť konkurovať spoločnosti Nio, čínskej značke elektromobilov, ktorá otvorila viac ako 2700 staníc a plánuje ich aspoň 5 000.
Zatiaľ nič v takomto rozsahu neexistuje inde na svete, hoci Nio má v severnej Európe asi 60 výmenných staníc. Takáto veľká investícia je možná v Číne, kde vládna podpora zmenila najväčší svetový automobilový trh na silne elektrický trh a urobila z krajiny lídra v technológii elektrických vozidiel.
Hovoria o novom spôsobe života
„Do roku 2030 si výmena batérií, domáce nabíjanie a verejné nabíjacie stanice rozdelia trh,“ predpovedal Robin Zeng, generálny riaditeľ CATL, na okázalej prezentácii v Sia-men na juhovýchode Číne, kde CATL sídli. Apeloval na korporátnych partnerov, aby spolupracovali pri „budovaní pohodlnejších, ekonomickejších a bezpečnejších služieb pre zákazníkov a propagovali úplne nový spôsob života“.
Agentúra AP pripomína, že výmena batérií čelí prekážkam. Vyžaduje si totiž štandardizáciu batérií, ale väčšina elektromobilov má svoju vlastnú konfiguráciu. Elektromobil môže pritom využiť akúkoľvek nabíjaciu stanicu v Číne, pretože všetky používajú spoločnú zástrčku a technológia rýchleho nabíjania skracuje čas na dobitie.
Okrem toho sa automobilky môžu obávať, že zavedením štandardnej batérie by mohli prenechať príliš veľkú kontrolu nad svojim dodávateľským reťazcom iným. Niektorí to však možnú budú chcieť otestovať, aby zistili, či výmena batérií pomôže zlepšiť predaj. A ak by to robili s CATL alebo Nio, mohlo by im to znížiť náklady.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: TOPSPEED, Bloomberg, TASR