Bentley hlási zisk 261 miliónov eur: Nový šéf automobilky prišiel s kontroverzným plánom
- Bentley je symbol britského luxusu a remeselnej precíznosti
- Teraz vstupuje do novej éry pod vedením Franka-Steffena Wallisera
- Bentley je symbol britského luxusu a remeselnej precíznosti
- Teraz vstupuje do novej éry pod vedením Franka-Steffena Wallisera
Tento veterán automobilového priemyslu bol vymenovaný za výkonného riaditeľa spoločnosti, čo okamžite vyvolalo pozornosť. Prečo práve Walliser?
Dôvod je jednoduchý, no strategický: Bentley aktuálne čelí významným výzvam a potrebuje lídra, ktorý nielen rozumie luxusu, ale má aj technické zázemie na riešenie kľúčových otázok budúcnosti automobilizmu.
Walliser má za sebou takmer tri desaťročia skúseností v Porsche, kde zohral kľúčovú úlohu pri vývoji modelov, ktoré spájajú športovosť, výkon a technologickú inováciu.
Jeho inžiniersky prístup, kombinovaný s praktickými skúsenosťami v motoristickom športe, ho robí ideálnym kandidátom na transformáciu Bentley na značku, ktorá obstojí nielen v ére elektrifikácie, ale aj v tvrdej konkurencii luxusných výrobcov, ako sú Rolls-Royce či Mercedes-Maybach.
Walliserov príchod prichádza v čase, keď sa Bentley snaží vyvážiť svoju tradičnú identitu – stelesnenú v ikonických modeloch, ako sú Continental GT či Flying Spur – s modernými požiadavkami na udržateľnosť a elektrifikáciu.
Pre Bentley, ktoré sa chce stať plne elektrickou značkou do polovice 30. rokov, je Walliser nielen novým kapitánom, ale aj architektom budúcnosti.
„Takúto príležitosť nedostávate každý deň,“ povedal Frank-Steffen Walliser počas nedávneho predstavenia štvrtej generácie Bentley Continental GT Speed vo švajčiarskych Alpách.
Luxus, ktorý sa predáva s príbehom
Bentley Motors, ikona britského luxusu, oznámila svoje finančné výsledky za prvých šesť mesiacov roka 2024. Napriek globálne náročným ekonomickým podmienkam značka vykázala prevádzkový zisk vo výške 261 miliónov eur.
Hoci ide o pokles oproti rovnakému obdobiu v roku 2023, keď spoločnosť zaznamenala zisk 390 miliónov eur, Bentley dokázalo udržať stabilnú návratnosť predaja na úrovni 18,8 %, v porovnaní s minuloročnými 23,2 %.
Celkové tržby za prvý polrok dosiahli 1,388 miliardy eur, čo predstavuje medziročný pokles o 17 % oproti 1,681 miliardy eur v roku 2023. Výsledky zároveň odrážajú výzvy na globálnych trhoch, ktoré ovplyvnili predaj a dopyt po luxusných automobiloch.
Bentley počas prvého polroka dodalo zákazníkom 5 476 vozidiel, čo predstavuje pokles o 23 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka.
Z regionálneho pohľadu zostáva USA najdôležitejším trhom značky, kde sa predalo 1 652 vozidiel (30 % celkového predaja), aj keď to znamenalo pokles o 20 % oproti predchádzajúcemu roku.
Na druhom mieste bola Čína, Hongkong a Macao s 1 311 predanými vozidlami (24 % predaja), nasledované Európou s 1 054 vozidlami (19 % predaja). Najväčší pokles zaznamenalo Spojené kráľovstvo, kde predaj klesol o 38 %, na 428 vozidiel.
Automobily Bentley sú typicky oceňované v rozmedzí od 200 000 eur za základné modely až po viac ako 2 milióny eur za limitované edície, ako napríklad Bentley Mulliner Bacalar, z ktorého bolo vyrobených len 12 kusov.
Luxusná značka má pevné miesto v garážach najbohatších ľudí sveta, vrátane celebrít a známych osobností. Medzi hrdých majiteľov Bentley patria mená ako David Beckham, Kim Kardashian, Paris Hilton či britská kráľovská rodina, ktorá často využíva modely Bentley pri oficiálnych podujatiach.
Zaujímavosťou je, že aj Elton John zaradil Bentley medzi svoje obľúbené značky a vlastnil niekoľko modelov.
Od Porsche k Bentley: Cesta plná úspechov
Pod vedením Wallisera chce značka nielen prežiť, ale aj preraziť ako líder luxusných elektrických vozidiel. Keď Walliser nastúpil pôvodne do Porsche v roku 1995, vlajková loď 911 bola v posledných fázach technológie vzduchom chladených motorov.
Tri roky po jeho príchode sa Bentley vyhlo zániku tým, že ho získala spoločnosť Volkswagen AG, čo neskôr znamenalo znovuzrodenie značky s prepracovaným modelom Continental GT v roku 2003.
Medzitým v Porsche Walliserovo inžinierske zázemie a zameranie na technológie spaľovacích motorov viedli k tomu, že pôsobil ako generálny manažér motoršportu v rokoch 2003 až 2008 a doviedol model RS Spyder k úspechu v sérii pretekov American Le Mans.
Jeho reputácia v oblasti sériových vozidiel bola ďalej posilnená, keď viedol projekt 918 Spyder, čím katapultoval ponuku zo Stuttgartu do tzv. „svätej trojice“ superáut, ktoré zahŕňali hybridné modely od Ferrari a McLarenu.
Výzvy a príležitosti v Bentley
Walliserov príchod do Bentley prichádza v kritickom čase. Hoci výrobca luxusných áut zaznamenal rekordné predaje počas pandémie, jeho plán elektrifikácie „Beyond 100″ bol odložený kvôli technickým výzvam a klesajúcemu dopytu po elektromobiloch.
Bentley oznámilo, že prvý čisto elektrický model bude predstavený v roku 2026. Walliser priznáva, že podcenil Bentley, keď sa pridal k spoločnosti.
„Jedným prekvapením – neviem, či by som to mal povedať – je, že autá sú lepšie, než som si myslel. Z inžinierskeho hľadiska sú naozaj, naozaj dobré,“ hovorí.
Tiež priznáva, že si neuvedomoval úroveň ručného remesla, kým to nezažil na vlastné oči vo fabrike v Crewe.
„Vidieť 700 ľudí pracovať s kožou a drevom ma prekvapilo,“ dodáva. Kultúrny šok je pochopiteľný, keďže Porsche kladie prioritu na funkciu pred formou.
Hľadanie podstaty značky
Po príchode do Bentley Walliser takmer okamžite začal komunikovať so zamestnancami v rôznych oddeleniach.
„V týchto prvých dňoch musíte naozaj hovoriť s ľuďmi, počúvať a sledovať, ako veci fungujú bez toho, aby ste mali nejakú predstavu alebo robili rozhodnutia. Snažím sa naozaj pochopiť motiváciu za procesmi.“
A tu sa to stáva zaujímavým pre automobilových nadšencov: Aby pochopil podstatu značky, nový výkonný riaditeľ si sadol za volant niekoľkých áut z klasickej kolekcie—možno jeden z najviac zmyslových a priamych spôsobov, ako môže inžinier s technickým myslením pochopiť emocionálny zámer za mechanickým objektom.
Walliser hovorí, že ho zvlášť zaujali dva modely: Turbo R (1985 až 1989) a prvá generácia Continental GT Supersports (2009 až 2011). O modeli Turbo R hovorí:
„Signalizoval akési znovuzrodenie pre Bentley. Môžem cítiť myšlienku inžinierov za týmto autom. Je naozaj impozantné.“ Turbo R si vyslúžil prezývku „Gentleman’s Express“ vďaka kombinácii mohutného krútiaceho momentu, rýchlosti a absolútneho komfortu.
Zdroje: Bentley, Audi media centre