Benzínu a nafty si môžeme natankovať za priemerný plat najviac od čias druhej svetovej

  • Trh s ropou skolaboval a poslal ceny ku dnu
  • Kvôli tomu si môžeme dovoliť natankovať najviac v histórii
benzín, nafta, tankovanie, čerpacia stanica, benzínka
Foto: TASR /AP
  • Trh s ropou skolaboval a poslal ceny ku dnu
  • Kvôli tomu si môžeme dovoliť natankovať najviac v histórii

Prosperita uplynulých rokov a kríza na trhu s ropou dohnala ceny pohonných hmôt na bizarné hodnoty. Preto sú dnes benzín a nafta najdostupnejšie pre ľudí minimálne od čias druhej svetovej vojny, možno v celej histórii. Asi nikdy sme si za priemerný plat nedokázali kúpiť toľko litrov nafty či benzínu. Ukázala to analýza, ktorú vypracoval ekonóm Lukáš Kovanda z Czech Fund.

Najlacnejší v histórii

Za priemernú mzdu, ktorá je dnes 1 177 eur, si dokážeme kúpiť 1069 litrov benzínu alebo 1133 litrov nafty. Podľa dát Štatistického úradu je priemerná cena benzínu 1,101 eura za liter, cena nafty je priemerne 1,039 eura za liter.

Takéto ceny pohonných hmôt sme tu mali iba pomerne nedávno. Tesne po kríze v roku 2009 boli ceny benzínu a nafty veľmi podobné. To sa však nedá povedať o priemernej mzde, ktorá bola vtedy 744 eur. Pre porovnanie, pri vtedajších cenách a platoch sme si mohli z jednej výplaty kúpiť 672 litrov benzínu alebo 679 litrov nafty.

Z prieskumu historického vývoja cien pohonných hmôt a priemernej mzdy v Československu, resp. neskoršie v Česku vyplýva práve to, že minimálne od druhej svetovej vojny nebolo možné za priemernú hrubú mzdu kúpiť taký objem paliva ako dnes,“ poznamenáva autor analýzy Lukáš Kovanda vo svojom článku na FXStreet.cz.

Vývoj cien po vojne

V roku 1953 sa uskutočnila menová reforma a zrušil sa prídelový systém. Cena benzínu, ktorý sa vtedy predával pod označením Normal, bola štyri koruny za liter, nafta stála dve koruny za liter, uvádza Kovanda údaje z publikácie Benzina v proměnách času. Priemerná mzda bola vtedy 1 097 korún, motorista si tak mohol z platu kúpiť 274 litrov benzínu a asi 549 litrov nafty.

V časoch socializmu sa cena benzínu menila iba nepatrne, nehýbala sa aj celé roky. Do roku 1963 stál liter Normalu 4,40 koruny a priemerná mzda bola 1 409 korún. V roku 1964 cena klesla na 2,10 koruny, benzín Super sa predával za tri koruny. Za priemernú mzdu 1456 korún si vtedy mohli motoristi kúpiť asi 693 litrov Normalu.

Ropné šoky

V roku 1973 vypukla ropná kríza, čo sa u nás prejavilo zvýšením ceny benzínu o dva roky neskôr na štyri koruny za liter, v roku 1979 dokonca na 6,50 korún za liter. Nafta stála dve koruny a priemerná mzda bola 2656 korún, za čo bolo možné kúpiť 409 litrov benzínu Special (predtým Normal) a 1328 litrov nafty. 

V 80. rokoch stál benzín 8 korún za liter a priemerná mzda bola 3170 korún, takže sa palivo stalo menej dostupným.

Najväčší cenový šok prišiel v roku 1990, kedy sa ekonomika pretransformovala z centrálne plánovanej na trhovú a ceny benzínu sa začali riadiť cenami na svetových trhoch a výškou spotrebnej dane. Motoristi boli dosť prekvapení z ceny 15 korún za liter. Po roku 1990 sa však palivá stávajú dostupnejšími a nebráni tomu ani pomerne vysoká spotrebná daň, ktorá je na Slovensku viac ako 50 centov za liter.

 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: FXStreet.cz

Najnovšie videá

Trendové videá