Bez Máp Google už ani na krok!
Autorom je Ján Laurenčík – senior konzultant v oblasti digitálneho marketingu a Google Certified Trainer pre oblasť Google Business Profile v digitálnej agentúre Basta.digital.
Keby som v roku 2022 otváral kaviareň, webstránku by som pre ňu nevytváral. Prečo? Kedy ste naposledy boli na webe nejakej kaviarne?
Dôležitosť vlastnej webovej stránky klesá nielen v gastre (reštaurácie, bary, kaviarne…), ale aj v ďalších oblastiach.
Booking alebo Airbnb poskytne cestovateľom bezkonkurenčný spôsob (okamžitej) rezervácie ubytovania. Cestovateľ sa oveľa ťažšie zorientuje na webe hotela, keďže každý vyzerá a funguje inak.
Google nám obratom odpovie, či je kaviareň alebo reštaurácia či krčma otvorená, ako sa do nej dostaneme a dokonca ukáže nápojový a jedálny lístok. Kto by tieto informácie hľadal na webe prevádzky? Raz k nám príde možnosť rezervovať si stôl v podniku priamo v Mapách Google na 2 kliknutia, ktorá je už v niektorých krajinách zabehnutá.
Kto hľadá, nájde… a nemusí ani klikať
Až takmer 80 % vyhľadávaní v Google cez mobil nevedie k prekliknutiu sa na niektorý z výsledkov vyhľadávania. Prečo? Google poskytne všetky informácie bez nutnosti hľadať ďalej.
Skúste si vyhľadať „počasie zajtra“ a ešte kým dopíšete, uvidíte, koľko bude stupňov.
Čo môže zaujímať niekoho, kto hľadá v Google napríklad „čistiareň“? Kde sa nachádza najbližšia? Otváracie hodiny? Ktorá je spoľahlivá? Alebo chce zavolať a opýtať sa, či sa dá oprať aj poťah z gauča?
Polohu a adresu (s možnosťou spustiť na 1 klik navigáciu, otváracie hodiny, recenzie od zákazníkov a aj telefónne číslo (s možnosťou spustiť telefonát na 1 klik) nám Google ukáže aj bez toho, že špecifikujeme lokalitu. Predsa vie, kde sa nachádzame!
Nechcem tým povedať, že vlastné weby už v marketingu nemajú význam. Ich dôležitosť pre takéto praktické zákaznícke zámery dramaticky klesla.
Čo to znamená pre majiteľov dotknutých typov kamenných prevádzok? Na prvú sa môže zdať, že Google sa na nich priživuje a ukrajuje si z návštevnosti webstránok týchto prevádzok s cieľom nepustiť návštevníkov z vlastného ekosystému.
Pravda je taká, že z toho benefitujú predovšetkým koncoví používatelia, čiže bežní ľudia. Nemusia sa pri bežných zámeroch učiť orientovať na rôzne (a niekedy aj hrozne) vyzerajúcich webstránkach prevádzok, ktoré sa vo veľa prípadoch na mobile zle prehliadajú.
Firmy, ako vyzeráte v Mapách Google?
Ak si myslíte, že pre firmy je spravovanie profilov kamenných prevádzok v kanáloch ako sú Mapy Google malina, ste na omyle.
Najmä veľké firmy s desiatkami či stovkami kamenných prevádzok s tým často bojujú.
Väčšinou v nich nie je zodpovednosť za správnosť informácií o prevádzkach v Mapách Google jasne pridelená. A ak aj je, väčšinou nesprávne. Lokálne marketingové kanály ako Mapy Google či navigácia Waze spravujú vo firmách ľudia zodpovední za online marketing. Problém je, že aj keď to robia dobre, neprejaví sa to v štandardných reportoch, ktoré používajú. Mapy Google by mal mať na starosti človek zodpovedný za prevádzky (či retail). Keď to robí dobre, prejaví sa to na návštevnosti prevádzok a spokojnosti zákazníkov kamenných prevádzok.
S čím teda majú firmy najčastejšie problém a vytáčajú tak zákazníkov?
Čo prevádzka to iný názov
Veľké obchodné reťazce a siete (čerpacie stanice, drogérie, kníhhkupectvá, banky, poisťovne…) nevyzerajú v Mapách Google „akoby ich jedna mater mala“. Rôzne verzie názvov prevádzok či rôzne logá nie sú ničím výnimočným.
Kedy majú vlastne otvorené?
Stalo sa vám niekedy, že ste použili navigáciu v Mapách Google do nejakej prevádzky, prišli ste na miesto a tam nič nebolo? Nepresnosť informácií ako adresa, GPS súradnice či dokonca otváracie hodiny je vec, ktorá naštve aj verného zákazníka.
Kým vo väčšej firme dorazí informácia o zrušenej alebo pridanej prevádzke či zmenených otváracích hodinách k človeku, ktorý aktualizuje informácie v Mapách Google, trvá to dlho.
Verejná kniha sťažností a prianí bez odpovede
Slovné recenzie a hodnotenia formou hviezdičiek v Mapách Google to je niečo ako kniha prianí a sťažností. Až na to, že v tomto prípade pozitívne aj negatívne recenzie vidia všetci a najmä budúci zákazníci.
Ak som hovoril, že firmy často nemajú kapacitu aktualizovať otváracie hodiny, tak reakcie na (akékoľvek) recenzie je niečo ako z ríše snov. Drvivá väčšina veľkých firiem nereaguje na žiadne.
Firmy, ktoré podceňujú to, ako vyzerajú a komunikujú v kanáloch ako sú Mapy Google, strácajú body, ktoré získali v chrumkavých televíznych reklamách.
Mapy Google existujú už roky a aj profily firiem a prevádzok v nich. Zdá sa, že na to, aby ich firmy na Slovensku začali aktívne používať vo svojej marketingovej komunikácii, si ešte nejaký čas počkáme.
Kto k tomu firmy dotlačí? Bežní ľudia. Tých k používaniu Máp láka samotný Google. Ako? Neustálym vylepšovaním a vychytávkami. Tie majú za cieľ, aby sme Mapy Google používali nielen pri navigácii na neznáme miesta, ale pri bežných aktivitách v bežnom živote. Čím viac ľudí bude používať Mapy Google, tým viac ľudí bude upozorňovať prevádzky na nepresnosti, písať recenzie a tým vytvoria tlak na firmy, aby sa týmto marketingovým kanálom viac zaoberali.
Čím nás láka Google k používaniu Máp?
Radary na nehody
Chýbali vám v Mapách Google upozornenia na nehody či radary alebo policajné hliadky? Táto funkcionalita obľúbená v navigácii Waze pribudne aj do Máp Google. Google síce už dávnejšie kúpil Waze, určite však nie preto, aby pochoval svoje Mapy.
Prechody pre chodcov, ostrovčeky a cyklocesty
Na obrázku nižšie je tá istá ulica v USA dnes a pred pár mesiacmi. Za pár mesiacov pribudlo veľa detailov a Google do Máp popridáva prechody pre chodcov či cyklocesty pre ešte presnejšiu a pohodlnejšiu navigáciu a orientáciu.
Pláže, ľadovce a aj rôzne husté lesy
Väčšie detaily nepribudnú len do ulíc miest ale aj do zobrazenia krajiny. Google dnes v Mapách rozlišuje aj rôzne zelené lesy, pieskové pláže či územia s trvalým ľadom.
Veď sa len pozrite na Island teraz a pred pár mesiacmi. Google tieto rozdiely detekuje vďaka veľmi kvalitným satelitom, ktoré snímajú celý zemský povrch.
Ochrana pred (prírodnými) katastrofami
Vďaka tým istým satelitom dokáže Google predpovedať záplavy na indickej rieke Ganga a to len vďaka tomu, že porovnáva odtieň modrej farby na povrchu rieky počas celého roka.
Hurikán, tornádo, zemetrasenie či výbuch sopky? Aj o ohrození týmito prírodnými živlami vás varujú Mapy Google.
Mapy Google vám môžu doslova zachrániť krk, aj keď nežijete v lokalite, kde takéto prírodné živly hrozia. Varovať vás môžu aj pred teroristickým útokom.
Monumenty
Mapy Google samozrejme nie sú len o varovaniach.
Pre lepšiu orientáciu do Máp postupne pribúdajú známe monumenty v mestách. Poznáte to, keď vám niekto povie, že to nájdete pri Novom moste“ alebo „pod Slavínom“.
Namierite mobil na obchod a povie vám, či je otvorené
Zdá sa vám predstava zistiť koľko ľudí je vnútri v obchode ešte predtým, ako doňho vkročíte, ako sci-fi? Mapy Google už onedlho umožnia len namieriť mobil na prevádzku a priamo na obrazovke uvidíte, aká je to prevádzka, aké má hodnotenie, či je otvorená a či je tam plno.
„Zober ma do najlepšej reštiky v meste!“
Mapy Google už dávno zobrazujú hodnotenia prevádzok. Okrem slovných aj formou hviezdičiek. Štandardne ich zobrazuje na detaily prevádzky alebo vo výpise pri vyhľadávaní. Pri reštauráciách a iných gastro prevádzkach sa začali hviezdičky zobrazovať aj priamo v Mapách Google. Predstavte si, aké to môže byť užitočné, keď skrátka hľadáte to najlepšie…
„Mám chuť na vajíčka Benedict!“
Určite ste niekedy mali chuť na konkrétne jedlo a nebolo ľahké nájsť, kde ho majú v ponuke. Mapy Google začali pri vyhľadávaní prehľadávať nielen profily prevádzky, ale aj web firmy a nápojový a jedálny lístok.
Bez mapy ani na WC?
Pevne verím, že by ste sa dnes vedeli dostať z bodu A do bodu B aj pomocou papierovej mapy a bolo by to dobrodružnejšie :) Stále sa zlepšujúce funkcie v Mapách Google nám pomáhajú v bežných životných situáciách. Stalo sa vám niekedy, že ste zabudli, kde ste zaparkovali? Aj to si už Mapy Google pamätajú, ak sa nemýlim.
A kamenné prevádzky? Tie sa už pridávajú a lokálny marketing bude pre ne témou v roku 2022!