Bežne používaná vec v aute môže ovplyvniť bezpečnosť jazdy. Vyvaruj sa týchto zásadných chýb
- Klimatizácia nie je len o komforte, ale aj otázkou bezpečnosti
- Pri jej používaní si dávaj pozor na tieto chyby
- Klimatizácia nie je len o komforte, ale aj otázkou bezpečnosti
- Pri jej používaní si dávaj pozor na tieto chyby
Klimatizácia v aute sa v posledných rokoch stala takmer nevyhnutnou súčasťou letnej sezóny. Či už ide o krátke cesty po meste alebo jazdy na dlhé trate, klimatizácia zaručuje pohodlie a bezpečnosť vodičov aj pasažierov.
Vysoké teploty môžu výrazne ovplyvniť koncentráciu a pohodu vodiča, a preto sú moderné autá vybavené sofistikovanými klimatizačnými systémami, ktoré udržujú optimálnu teplotu interiéru. Táto technológia sa stala štandardom, na ktorý sa mnohí z nás spoliehajú počas horúcich letných dní. Používanie klimatizácie má však svoje pravidlá. Pri ich porušení škodíš autu aj svojmu zdraviu, píše portál Pravda.
Negatívne účinky na vodiča
Teplota 35 stupňov Celzia v kabíne auta spôsobuje podľa expertov až o 20 % pomalšie reakcie vodiča. Keď šoféruješ v prehriatom interiéri, má to na tvoje telo podobný účinok ako alkohol v krvi v množstve 0,5 g/l. Dilema, či vôbec klimatizáciu zapnúť, alebo nie, by teda nemala byť na mieste.
Nemusíš sa tiež obávať, že by si zvyšoval spotrebu paliva, pretože moderné klimatizácie sú veľmi ekonomické. Vyhýbaj sa ale týmto chybám, ktoré môžu ovplyvniť tvoje zdravie aj funkčnosť auta.
Nepúšťaj klimatizáciu hneď na plný výkon
Jednou z najčastejších chýb vodičov je, že hneď ako nastúpia do auta, pustia klimatizáciu naplno. Interiér auta však v lete môže dosiahnuť až 60 stupňov Celzia, pokiaľ parkuješ na slnku.
Pred tým, ako zapneš klimatizáciu, najskôr vyvetraj auto. Otvor na minútu dvere a stiahni okná. Docieliš tak prirodzené zníženie teploty v kabíne a klimatizácia bude mať oveľa „menej práce“.
Portál Auto Bild píše, že po rozptýlení horúceho vzduchu by si mal pozvoľne znížiť nastavenie teploty, aby nebola šokom pre teba, ani pre interiér auta.
Okná sa ti môžu zahmlievať z tohto dôvodu
Keď používaš režim vnútornej cirkulácie vzduchu, auto sa ti môže rýchlejšie schladiť. Do kabíny sa totiž neprivádza horúci vzduch z okolia.
Zároveň sa však zvyšuje s aktivovanou recirkuláciou aj obsah CO2 a tiež stúpa vlhkosť vzduchu, čo vedie k zahmlievaniu okien. Dávaj si teda pozor na to, aby si po pár minútach vnútorný okruh vypol. Nemusíš však tento režim používať vôbec. Spoľahnúť sa môžeš na režim Auto.
Zbytočne tiež klimatizáciu nevypínaj. Niekedy, najmä pri sviežejších ránach v lete môžeš mať pocit, že klimatizácia nie je vôbec potrebná. Napriek tomu by si ju však mal zapnúť, aj keď na vyššiu teplotu, ako je vonku.
Predídeš tým zahmlievaniu okien, keď bude vonkajšia teplota stúpať. Teplota vzduchu sa klimatizáciou totiž nielen upravuje, ale vzduch aj dehydruje.
Nesmeruj klimatizáciu rovno na seba
Keď nám je horúco, často nasmerujeme prúdenie studeného vzduchu klimatizácie priamo na tvár. Viac než na samotnej teplote ale záleží na tom, akým smerom vzduch vo vnútri auta prúdi.
Prieduchy klimatizácie by teda nemali smerovať rovno na tváre pasažierov, ale nahor. Chladnejší vzduch tak prúdi po celom interiéri auta a dostane sa ku každému vo vnútri kabíny. Vyhni sa aj otváraniu okien, keďže sa cez ne môže do kabíny dostať opäť horúci vzduch.
„Niekoľko minút pred samotným ukončením jazdy je potrebné klimatizáciu úplne vypnúť, pootvoriť okná a zvýšiť otáčky ventilátora, aby došlo k vysušeniu výparníka a predchádzalo sa tvorbe zápachu pri opätovnom zapnutí klimatizácie,“ uviedol odborný garant pre neživotné poistenie spoločnosti Universal maklérsky dom Pavol Michalec.
Ideálna teplota
Vedúci popredajných služieb v spoločnosti Škoda Auto Slovensko Róbert Hukel zdôraznil, že mať klimatizáciu v perfektnom stave je jedna vec, ale rovnako dôležité je aj jej správne používanie.
„Ak to budete s chladením preháňať, príliš nízka teplota v aute vám môže zamotať hlavu pri vystupovaní na rozpálené chodníky. Ideálny teplotný rozdiel je preto maximálne 5 až 7 stupňov Celzia oproti vonkajšej teplote. Komfort je tak naozaj citeľný a vyhnete sa zdravotným rizikám. Stabilnú teplotu vo vozidle udržíte najlepšie tak, že nebudete s pustenou klimatizáciou vetrať. Nezabudnite ani na nastavenie prieduchov na miestach spolujazdcov. Ak im bude celú cestu fúkať do tváre či na kĺby studený vzduch, nebude to nič príjemné,“ uviedol odborník.
Teplotný rozdiel sa však nedá niekedy udržať, keďže teploty počas leta vystúpia na slnku aj na 35 stupňov. Vo vozidle by si tak mal 28 stupňov, čo je priveľa.
Teplotu teda môžeš znížiť, ale rob to s mierou. Vyhni sa prípadne zbytočnému nastupovaniu a vystupovaniu. Teplotné šoky nie sú vhodné pre ľudský organizmus. Podľa portálu Auto Bild by si mal nastaviť klimatizáciu na miernu teplotu približne 22 až 24 stupňov Celzia, aby si sa vyhol nechceným nadmerným teplotným rozdielom medzi interiérom a exteriérom.
Nezabúdaj aj na údržbu
Klimatizačný filter by si mal vymeniť každých 15 000 až 20 000 kilometrov, aby si predišiel zníženej priepustnosti, ktorá má za následok znížený výkon klimatizácie. Výmena filtra je dôležitá aj zo zdravotného hľadiska, keďže sa v ňom množia baktérie.
Po zime môže byť tiež klimatizácia v aute nefunkčná alebo cítiť zatuchnutým zápachom. „Dajte ju odborne vyčistiť, doplniť kvapalinu a prípadne vymeniť, čo treba. Vhodné je každoročne vymeniť interiérový filter a dezinfikovať prieduchy sústavy,“ radí Michalec.
Zdroje: Pravda, Auto Bild, TASR