„Bezodné“ tankovanie u našich susedov je v ohrození: Benzínky začali zavádzať obmedzenia

  • Na tankovaní v Poľsku vedia Slováci ušetriť značnú sumu
  • Niektoré poľské čerpačky však začali zavádzať limity
Tankovanie v Poľsku
Ilustračné foto: X/Wojciech Mazurkiewicz, TASR/Milan Kapusta
  • Na tankovaní v Poľsku vedia Slováci ušetriť značnú sumu
  • Niektoré poľské čerpačky však začali zavádzať limity

Pokým na Slovensku a aj v celej Európe ceny pohonných hmôt stúpajú, u našich severných susedov k tomu nedochádza. Naopak Poľsko ide proti trendu vývoja cien benzínu aj nafty na svetových trhoch.

Práve vďaka tomu chodí množstvo Slovákov tankovať do Poľska. Avšak podľa všetkého to aktuálne vyzerá, že niektoré pumpy už zavádzajú obmedzenia ohľadom tankovania.

Poľské benzínky zavádzajú limity na tankovanie

Trend „tankovacej turistiky“ tu už máme nejakú dobu. Podľa portálu Autozeitung.de tankovali vodiči v Poľsku minulý týždeň za ceny, ktoré sa s tými slovenskými dajú len ťažko porovnať. 

Za liter benzínu mali zaplatiť 1,33 eura, liter dieselu bol ešte lacnejší, a to 1,32 eura. Slovenskí vodiči platia približne o 40 centov viac, informuje portál Topspeed.sk. Slovák tak môže v praxi ušetriť na priemernej 50-litrovej nádrži 20 eur.

Maloobchodné ceny palív u našich severných susedov označujú niektoré poľské médiá za predvolebný ťah, súvisiaci s parlamentnými voľbami, ktoré sa v Poľsku uskutočnia 15. októbra.

Viacerí Poliaci sa však obávajú, že po voľbách by ceny pohonných hmôt mohli vzrásť. Niektoré poľské benzínky už teraz začali zavádzať limity na množstvo paliva, ktoré môžu ľudia natankovať. Má ísť o množstvo 100 litrov na jedného vodiča.

Orlen využíva strategické zásoby paliva na udržanie nízkych cien

Poľským gigantom v oblasti pohonných hmôt je spoločnosť Orlen. Ceny palív ponúkaných Orlenom, ktorý ovláda viac ako 60 % veľkoobchodného trhu v Poľsku, tento mesiac klesli o 8 až 12 %, čo sa odrazilo aj na maloobchodných cenách na jeho čerpacích staniciach, informuje TASR.

Poľská štátom kontrolovaná rafinéria Orlen využila svoje strategické rezervy na udržanie nízkych cien palív na čerpacích staniciach, skrotenie inflácie a podporu vládnej strany Právo a spravodlivosť (PiS) pred októbrovými voľbami. Uviedol to v stredu think-tank Polityka Insight bez citovania zdrojov. TASR o tom informuje na základe správy Reuters. Orlen zatiaľ neodpovedal na žiadosť o komentár.

Portál Polityka Insight tvrdí, že štátny Orlen predáva naftu, ktorú dováža, za nižšiu cenu, ako platí. To prinútilo konkurentov v súkromnom vlastníctve zastaviť jej predaj, aby sa vyhli stratám. A Orlen, aby vykompenzoval znížené dodávky konkurentov, využil svoje strategické zásoby paliva.

Ceny palív ponúkaných spoločnosťou Orlen, ktorá ovláda viac ako 60 % veľkoobchodného trhu v Poľsku, tento mesiac klesli o 8 až 12 %, čo sa odrazilo aj na maloobchodných cenách na jej čerpacích staniciach, uviedol Reflex, poľský obchodník s palivami a poradenská spoločnosť.

Globálne ceny ropy pritom, naopak, rástli tri týždne po sebe a priblížili sa k 10-mesačným maximám. Zlotý stratil tento mesiac voči doláru približne 5 %, v dôsledku čoho je pre poľských kupcov drahší dovoz ropy denominovanej v dolároch.

Nepomer medzi veľkoobchodnými cenami v Poľsku a nákladmi na dovoz viedol k nižším dodávkam zo zahraničia, ktoré zvyčajne pokrývajú 20 až 30 % miestnej spotreby. Dovoz palív sa stal nerentabilným, uviedla nedávno poľská energetická skupina Unimot.

Zdroje: TopSpeed.sk, Autozeitung.de, TASR, X/Wojciech

Najnovšie videá

Trendové videá