Bezpečnostný prvok, ktorý vymyslel Slovák, by mohol byť čoskoro povinný v celej EÚ

  • Predné brzdové svetlo by nemalo byť červené ako zadné svetlo
  • Jeho farba bude zelená
  • Najprv je potrebné získať výsledky z testovania, ktoré skončí v septembri
Predné brzdové svetlo
Ilustračný obrázok FB/Predné brzdové svetlo
  • Predné brzdové svetlo by nemalo byť červené ako zadné svetlo
  • Jeho farba bude zelená
  • Najprv je potrebné získať výsledky z testovania, ktoré skončí v septembri

V septembri sme ťa informovali, že v dohľadnej dobe pribudne na slovenských vozidlách nový bezpečnostný prvok. Ide o predné brzdové svetlo. Ako uviedla televízia TA3, chodci sa často ocitnú na priechode pre chodcov v situácii, kedy nevedia z diaľky odhadnúť, či ich vodič zaregistroval a má v pláne zastaviť im, alebo si ho nevšimli a na priechode nezastaví.

Rozsvietením predného brzdového svetla dá vodič signál chodcom, cyklistom či autám pred ním o tom, že situáciu na ceste zaregistroval a začína brzdiť. Predné brzdové svetlo by však nemalo byť podľa informácií TA3 červené ako zadné svetlo, ale jeho farba bude zelená. 

Za týmto vynálezom stojí slovenský inovátor Ľubomír Marjak, pričom o tento nový bezpečnostný prvok je veľký záujem a po slovenských cestách jazdí už takmer 1 500 vozidiel s týmto bezpečnostným prvkom. Bývalý nemecký europoslanec a súčasný člen Európskej rady pre bezpečnosť dopravy Dieter-Lebrecht Koch sa snaží v Únii tento vynález presadiť.

„Tým, že Európska únia bezpečnostné systémy prikáže ako súčasť povinnej výbavy, sa tieto bezpečnostné asistenčné systémy stávajú lacnejšie, teda dostupnejšie pre širšiu masu ľudí. Vtedy sa už musia výrobcovia automobilov dohodnúť, čím sa tlačí na nižšiu cenu,“ hovorí s tým, že práve povinnosťou ich zavedenia dokáže Únia vyvinúť tlak na výrobcov.

Pre Kocha, ako zástupcu Európskej rady pre bezpečnosť dopravy, sú dôležité predovšetkým asistenčné systémy, ktoré zvyšujú bezpečnosť na cestách. Ide najmä o núdzové brzdenie, no aj o senzory, ktoré rozpoznajú chodca a cyklistu na vozovke. Tiež spomína radar pre dodržanie bezpečného odstupu od vozidiel a aj odbúranie rizika únavy u vodičov kamiónov.

Zavádzanie takýchto prvkov však brzdí byrokracia. „Predlžuje legislatívny proces, ale na druhej strane tieto pravidlá musia byť zavedené,“ hovorí Koch a spomína práve projekt predného brzdového svetla. Podľa jeho názoru je veľmi dôležité, aby bol tento prvok zavedený v celej Európskej únii a nielen na Slovensku, v Nemecku alebo Taliansku.

Slovenský vynález

Ako sme už uviedli vyššie, za týmto unikátnym prvkom stojí Slovák. To je dôvod, prečo sa Slovensko stalo krajinou, kde sa predné brzdové svetlo testuje v skutočnej premávke a v reálnych podmienkach. „On ma s touto myšlienkou oboznámil. Mňa to veľmi nadchlo a vytvorili sme tím, ktorý začal na projekte intenzívne pracovať,“ dodáva bývalý europoslanec.

„Musím povedať, že bolo veľmi dobré, že spočiatku sa systém predného brzdového svetla testoval v uzavretom priestore, na letisku. No veľký posun je, že sa momentálne testuje v reálnej premávke na Slovensku. Je to veľmi dôležitý krok pre zavedenie tohto svetla do povinnej výbavy,“ tvrdí s tým, že sme takpovediac vo finále, kde sa ukáže, ako to ľudia príjmu a ako budú vyzerať konečné dáta. 

predné brzdové svetlo
zdroj: TASR/Radovan Stoklasa, Unsplash/Behzad Ghaffarian

Konečné dáta sú momentálne najdôležitejšie, no to isté platí aj o priebehu samotného testovania. V dôsledku neho totiž môžu vzniknúť ďalšie otázky alebo zmeny, ktoré budú dôležité pre následné zavedenie prvku do výbavy vozidiel.

„Prízvukujem však, že je to európsky projekt a predné brzdové svetlo by malo byť  jednotne zavedené v celej Únii. Som presvedčený, že musíme urobiť ešte ďalší krok,“ dodáva. 

Ďalším krokom by mohlo byť riešenie technickej stránky, kde je potrebné doladiť to, aby bola svietivosť počas dňa iná ako v noci. Tiež je potrebné pozrieť sa na to, aby brzdové svetlo svietilo dovtedy, kým vozidlo zastaví pred chodcom. Vďaka tomu sa odstránia akékoľvek pochybnosti. 

Na otázku, kedy by sa prvok mohol stať súčasťou povinnej výbavy automobilov v EÚ, Koch odpovedá, že je najprv potrebné získať výsledky z testovania, ktoré skončí v septembri. „Potom sa budú musieť zodpovedať otázky, ktoré z testovania vyplynú,“ uzatvára. 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: FB/Predné brzdové svetlo, ta3.com

Najnovšie videá

Trendové videá