Bezpečnostný prvok Slováka, ktorý uchvátil aj svet, musí zmiznúť z ciest
- Predné brzdové svetlo sa testuje v reálnej premávke už od septembra minulého roku
- Na jeseň ho musia vodiči odpojiť
- Predné brzdové svetlo sa testuje v reálnej premávke už od septembra minulého roku
- Na jeseň ho musia vodiči odpojiť
Bezpečnostnú novinku, predné brzdové svetlo, využívajú stovky vodičov. Túto technologickú vychytávku si chvália dokonca aj chodci. Zelené svetlo však na jeseň zo slovenských ciest zmizne.
Ako informuje portál SME.sk, testovanie tejto bezpečnostnej novinky potrvá do konca septembra. Ich používanie by však mohlo byť v budúcnosti zavedené do praxe.
Bezpečnosť chodcov
V poslednom čase pribudlo mnohým autám v Hornej Nitre na prednej maske zelené svetlo. Ako sme ťa už informovali v predchádzajúcom článku, ide o nový bezpečnostný prvok, ktorý má využitie najmä na signalizovanie chodcov, že je bezpečné prejsť cez prechod.
Často sa totiž stáva, že chodci nevedia odhadnúť, či auto spomaľuje, alebo nie, a vzniká tak priestor na potenciálne závažnú dopravnú nehodu. Od bežných zadných brzdových svetiel, ktoré poznáme, by sa však malo líšiť podstatným detailom – má byť zelené.
Za vynálezom stojí slovenský inovátor Ľubomír Marjak. O tento nový bezpečnostný prvok je veľký záujem a po slovenských cestách jazdí už takmer 1 500 vozidiel s týmto bezpečnostným prvkom.
Rozšíriť by sa však mohol naprieč celou Európskou úniou vďaka bývalému nemeckému europoslancovi a súčasnému členovi Európskej rady pre bezpečnosť dopravy Dieter-Lebrechtovi Kochovi, ktorý sa ho snaží presadiť.
Pozitívne skúsenosti
Testovanie tohto bezpečnostného prvku spustili už koncom vlaňajšieho septembra v trenčianskej župe, ktorá v súčasnosti prezentuje počiatočné výsledky.
„K dnešnému dňu má Trenčiansky samosprávny kraj do projektu zapojených viac ako 440 automobilov, z toho značnú časť tvoria autobusy SAD Trenčín a SAD Prievidza, približne sto automobilov Správy ciest TSK či dve autá župného úradu,“ uviedol predseda TSK Jaroslav Baška.
Skúsenosti s predným brzdovým svetlom sú podľa Kristiána Čulíka z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity veľmi pozitívne.
„Osobne som dohliadal na prvú časť výskumu, ktorý sa uskutočnil najmä na cestách v Trenčianskom kraji. Výsledky hovoria, že až viac ako 90 percent vodičov vedelo, čo predné brzdové svetlo je, a viac ako tri štvrtiny vodičov naň mali pozitívny názor,“ ozrejmil Čulík.
Vodiči stále prejavujú záujem o namontovanie predného brzdového svetla, no prijímanie účastníkov testovania už Žilinská univerzita, ktorá projekt zastrešuje spoločne s Bonnským inštitútom, uzatvorila.
Dobrovoľná doplnková výbava áut
Ako sme už spomenuli, testovanie potrvá do konca septembra. Vodiči, ktorí sa do projektu zapojili, získali osvedčenie o vnútroštátnom typovom schválení komponentu a povolenie skúšobnej prevádzky.
Tieto dokumenty vodičom slúžia na preukázanie sa napríklad pri policajných kontrolách. O pár mesiacov si zelené svetlo však aj vodiči s povolením budú musieť z prednej masky auta odstrániť.
„Po skončení platnosti osvedčenia skúšobnej prevádzky vozidla ich už vodiči nemôžu mať namontované. Naše technické tímy ich postupne budú bezplatne odmontovávať,“ uviedol Čulík. Samotné komponenty si však budú vodiči môcť nechať.
V budúcnosti by mohlo byť používanie predných brzdových svetiel zavedené aj do praxe. Vývojári a odborníci chcú dosiahnuť, aby bol tento bezpečnostný prvok schválený ako dobrovoľná doplnková výbava áut. Ministerstvo dopravy ale uvádza, že pre ďalší vývoj projektu sú dôležité samotné výsledky.
„Hovoriť o možnej trvalej inštalácii a používaní tohto svetla je preto nateraz predčasné. Ministerstvo dopravy je v pozícii pozorovateľa projektu a podporovateľa jeho testovania. Kľúčové pre ďalší postup budú závery z testovania,“ uviedla Miriama Švikruhová z Odboru komunikácie ministerstva dopravy.
Zdroje: SME.sk, SIU