Bič na nezodpovedných cyklistov a kolobežkárov. Za tento priestupok hrozí pokuta 650 eur
- Polícia prichytila tento rok tisícky opitých cyklistov a kolobežkárov
- Pri jazde musíš dodržiavať niekoľko pravidiel, inak ti hrozí mastná pokuta
- Polícia prichytila tento rok tisícky opitých cyklistov a kolobežkárov
- Pri jazde musíš dodržiavať niekoľko pravidiel, inak ti hrozí mastná pokuta
Policajti tento rok zatiaľ prichytili 5 659 cyklistov a kolobežkárov, ktorí jazdili pod vplyvom alkoholu alebo iných psychotropných látok. Štatistiky porušovania ostatných pravidiel cestnej premávky cyklistami alebo kolobežkármi polícia nevedie. Pre TASR to uviedla Zuzana Hrabovská z odboru komunikácie a prevencie Prezídia Policajného zboru.
„V prípade zistenia porušenia pravidiel cestnej premávky je možno uložiť blokovú pokutu na mieste podľa závažnosti spáchaného priestupku až do výšky 650 eur. Vodičovi, ktorý vedie bicykel alebo kolobežku, sa zákaz činnosti neukladá,“ spresnila Hrabovská.
Podľa jej slov vo všeobecnosti možno povedať, že cyklista a kolobežkár jazdiaci po ceste musí dodržiavať rovnaké pravidlá ako vodič motorového vozidla. Takým je napríklad dávanie znamenia o odbočení, prednosti v jazde a podobne.
Zároveň pripomenula, že cyklista mladší ako 15 rokov je povinný si chrániť hlavu prilbou. Rovnaká povinnosť sa vzťahuje aj na osobu, ktorá sedí na pomocnom sedadle na prepravu dieťaťa s pevnými opierkami na nohy a na detskom bicykli pevne spojeným tyčou s vodiacim bicyklom. Dodala, že kolobežkár v zmysle platnej legislatívy prilbu nemusí mať.
PZP pre elektrokolobežky
Ako sme ťa už dávnejšie informovali v našom článku, novela zákona o povinnom zmluvnom poistení (PZP) navrhuje zahrnúť elektrické kolobežky do povinného poistenia. Tento návrh reaguje na eurosmernicu, ktorá vyžaduje zavedenie PZP pre elektrokolobežky vo všetkých krajinách Európskej únie (EÚ).
Ako informuje portál Finsider, dôvodom sú časté nehody a škody spôsobené majiteľmi elektrických kolobežiek, ktorých počet v posledných piatich rokoch výrazne stúpol.
Najväčším problémom je evidovanie elektrokolobežky. Návrh ministerstva financií ale nehovorí nič o tom, že by sa to malo zmeniť. Nové pravidlá musia členské štáty Európskej únie (EÚ) implementovať najneskôr do 1. januára 2024.
Vplyv na voľný pohyb osôb
„Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel je osobitne dôležité pre všetkých občanov Európy. Či už sú poistníkmi, poistenými alebo poškodenými v dôsledku dopravnej nehody. Je takisto dôležité pre samotné poisťovne, keďže tvorí výrazný segment na trhu s neživotným poistením v EÚ,“ uvádza ministerstvo v návrhu.
„Uvedené poistenie má významný vplyv aj na voľný pohyb osôb, tovaru a vozidiel, a teda aj na vnútorný trh. Preto je kľúčovým cieľom činnosti EÚ v oblasti finančných služieb posilnenie a konsolidácia vnútorného trhu poistenia motorových vozidiel,“ pokračuje v návrhu ministerstvo.
Podľa vyjadrenia ministerstva sa v posledných 14 rokoch na trhu objavilo množstvo nových typov motorových vozidiel. Medzi nimi sú niektoré, ktoré sú úplne poháňané elektrickým motorom, a ďalšie, ktoré sú vybavené pomocným zariadením.
„Takéto vozidlá je potrebné zohľadniť pri vymedzení významu pojmu motorové vozidlo definovaného v eurosmernici. Uvedené vymedzenie by malo vychádzať zo všeobecných charakteristík takýchto vozidiel, najmä z ich najvyššej konštrukčnej rýchlosti a prevádzkovej hmotnosti,“ vysvetľuje ministerstvo v návrhu.
Výnimky pre uzavretie PZP
PZP pre elektrické kolobežky sa bude vzťahovať na všetky elektrické kolobežky a tiež na segwaye, ktoré majú konštrukčnú rýchlosť vyššiu ako 25 kilometrov za hodinu.
Táto povinnosť sa taktiež týka majiteľov kolobežiek, ktoré dosahujú rýchlosť viac ako 14 kilometrov za hodinu a zároveň majú hmotnosť viac ako 25 kilogramov. Maximálna konštrukčná rýchlosť je stanovená výrobcom ako najvyššia dosiahnuteľná rýchlosť.
Podľa smernice EÚ sú oslobodené od tejto povinnosti rýchle elektrobicykle, no v niektorých krajinách, ako napríklad Nemecko a Francúzsko, je PZP povinné.
Aj slovenskí jednotlivci, ktorí sa rozhodnú cestovať do týchto krajín na elektrickom bicykli, budú musieť uzatvoriť poistenie. V návrhu zo strany ministerstva financií sa uvádza, že povinné poistenie sa bude vzťahovať na „samostatné nekoľajové vozidlo s vlastným mechanickým pohonom“. Táto povinnosť sa bude týkať aj prípojných vozidiel.
Výnimka bude platiť pre invalidné vozíky určené pre ľudí s telesným postihnutím. Pretože tieto vozidlá nie sú považované za motorové vozidlá, nebudú musieť mať ani povinné poistenie zodpovednosti.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: TASR, Archív SIU, Finsider, slov-lex.sk, union.sk