Bill Gates ho spropagoval zadarmo. Ako sa z Duolingo stal fenomén 21. storočia, ktorý ľuďom nahrádza školu
- Ako sa vyvíjala svetoznáma aplikácia so zelenou sovičkou
- Pomáha miliónom ľudí po celom svete

- Ako sa vyvíjala svetoznáma aplikácia so zelenou sovičkou
- Pomáha miliónom ľudí po celom svete
Je vysoko pravdepodobné, že žiadnej aplikácii sa zatiaľ nepodarilo vycibriť lojalitu svojich užívateľov tak precízne, ako jazykovej aplikácii Duolingo. Zelenú sovičku, ktorá pomáha 34 miliónom ľudí pri učení nového cudzieho jazyka, pozná určite každý, či už dieťa, dospelý, ba dokonca i dôchodca. O tejto aplikácii je tiež verejne známe, že keď raz začneš, len ťažko ju odložíš.
Už sa mnohým používateľom stalo, že ak náhodou pár dní zabudli urobiť lekciu jazyka, malo to nemilé následky. Aplikácia totiž začala uplatňovať drastickú stratégiu. Používateľom dáva najavo, že keď zanedbajú svoju lekciu, zanedbávajú tak aj „starostlivosť“ o zelenú sovičku Duo.
To sa prejavuje najmä vo výzore ikonky na ploche tvojho telefónu, ale aj v replikách, ktoré od Dua môžeš dostať. Medzi tie najbežnejšie patrí smutný výraz s prípadnými slzičkami v očiach. Môžeš však zažiť i horšie varianty, kde Duo vyzerá šialene alebo choro. Celé to je súčasťou stratégie, ktorá ťa má neustále motivovať u robení lekcií. Ako sa však aplikácia dostala až sem?
Aplikácia s misiou vzdelávať
Za zdanlivo jednoduchým konceptom tejto aplikácie stojí Luis von Ahn, generálny riaditeľ firmy Duolingo a jej spoluzakladateľ. Jeho hlavnou motiváciou bolo pomôcť ľuďom, v prvom rade cudzincom a migrantom, s naučením sa jazyka, aby mohli plnohodnotne fungovať v spoločnosti. Sám pochádzal z Guatemaly, krajiny v Strednej Amerike, kde viac ako polovica obyvateľov žila v chudobe.
In South Africa! 🌍🇿🇦 pic.twitter.com/bht0aCo5XG
— Luis von Ahn (@LuisvonAhn) December 31, 2023
„V latinskej Amerike a špeciálne v Guatemale platí to, že pokiaľ máte peniaze, môžete si kúpiť kvalitné vzdelanie. Avšak keď peniaze nemáte, niekedy môže dôjsť k tomu, že sa ani nenaučíte správne čítať a písať,“ povedal Von Ahn pre BBC v rozhovore. To je to, čo naňho zapôsobilo najviac.
Luis von Ahn a CTO i spoluzakladateľ Severin Hacker začali svoju firmu v roku 2012. Obaja boli cudzinci, a teda chápali, akú moc má umenie ovládať jazyk a jeho potenciál diametrálne zmeniť životy miliónov ľudí. „Práve kvôli tomuto sme sa veľmi snažili ponechať Duolingo zadarmo. Chceme, aby mal každý prístup k vzdelaniu.“
Na to, aby mohli stále napĺňať svoj sľub free aplikácie, museli Von Ahn a Hacker vytvoriť hybridný business model. Ten sa skladá z free verzie s reklamami a verzie založenej na predplatnom, ktorá ponúka mnoho benefitov, ako napríklad učenie bez reklám alebo rodinný plán. A tento model funguje doteraz.
Hlavný spôsob, ktorým sa Duolingo neustále rozrastá, je ústnym podaním, teda že ľudia odporučia aplikáciu ďalším známym. Dobrým príkladom bolo, keď Bill Gates na Reddite v roku 2015 napísal, že ľutuje, že nehovorí viacerými jazykmi a že vyskúšal Duolingo, píše CNN.
Ako Duolingo mení učenie na hru sa dozvieš na ďalšej strane >>>
Aplikácia so zelenou sovičkou má jedinečnú edukačnú stratégiu. Kombinuje krátke, pútavé cvičenia obohatené o herné elementy, ktoré pomáhajú užívateľom prehlbovať ich rozprávanie, čítanie, písanie i počúvanie v 41 jazykoch. Približne polovica celkových používateľov aplikácie sa učí angličtinu.
Ďalšími častými voľbami sú španielčina či čínština, ale aj menej používané jazyky ako esperanto, navajo či dokonca fiktívny jazyk zo seriálu Hra o tróny. Okrem jazykov však aplikácia ponúka aj kurzy matematiky a hudby.
Tvorcovia Duolinga sa museli popasovať s výzvou, ako „prinútiť“ ľudí sa k aplikácii aktívne vracať. Vytvorili tak streak systém – počítanie koľko dní za sebou vieš urobiť aspoň jednu lekciu jazyka. Aby bol zážitok z učenia ešte intenzívnejší, vytvorili dobre zapamätateľné osobnosti – zelená sovička Duo alebo fialovo-vlasá tínedžerka Lilly. Práve tieto postavičky ťa sprevádzajú aj počas dňa, keď posielajú pripomienky lekcií na tvoj telefón.
Značka využila popularitu, ktorú od ľudí Duo získal, o čom svedčia napríklad aj videá na TikToku. Podľa Von Ahna to najskôr bola iba sova. Časom ale začala žiť vlastným životom, pravdepodobne vtedy, keď od nej začali ľudom prichádzať upozornenia z aplikácie. Začali jej pripisovať osobnosť a neskôr sa stali populárne jej memes.
Aplikácia Duolingo prišla toto leto s novým produktom pre svojich užívateľov. „Nedokážem hovoriť po francúzsky s inou osobou, ale s ňou mi to ide,“ opisuje Von Ahn pre BBC jeho osobnú skúsenosť s novým konverzačným cvičením, kde užívateľ trénuje rozprávanie v cudzom jazyku s teenagerkou Lily.
Ako mnoho ľudí, aj generálny riaditeľ je dosť hanblivý, keď má rozprávať cudzím jazykom, v ktorom si nie je úplne istý. „Väčšina ľudí je ako ja,“ vysvetľuje, prečo sa táto funkcia teší obľube užívateľov. „Keď nie sú veľmi dobrí v jazyku, jednoducho radšej s inou osobou nehovoria.“
Zmysluplne strávený čas
Jednou z najväčších predností aplikácie Duolingo je jej kvalitná free verzia, vďaka ktorej sa aj bez platenia môžu milióny ľudí naučiť základy nového jazyka. Nemalú rolu v celkovom úspechu však zohrala aj pozornosť tvorcov, ktorí pomerne rýchlo pochopili, že jedna z najťažších vecí pri učení čohokoľvek je zostať motivovaný.
Práve preto strávili veľa času nad tým, aby urobili Duolingo zábavnou formou, aby sa užívatelia mnohokrát cítili, že vlastne hrajú hru na rozdiel od iných edukačných aplikácií, ktoré užívateľov vôbec neangažujú.
Ľudia, ktorí používajú Duolingo na dennej báze, sa dajú rozdeliť do dvoch veľkých skupín. Tá prvá, ktorá sa učí angličtinu, sa naozaj potrebuje alebo chce jazyk naučiť pre svoj osobný život. Tá druhá, ktorá sa učí menej používané jazyky, vníma aplikáciu skôr ako hobby.
Mnoho ľudí z tejto skupiny sa pri opýtaní, prečo používajú Duolingo, vyjadrilo, že zvykli scrollovať niekoľko hodín na Instagrame a namiesto toho si teraz radšej urobia pár lekcií nového jazyka. Cítia sa potom lepšie, že využili svoj čas efektívne a niečo sa pritom aj naučili.
Väčšina fráz, s ktorými sa v Duolingu stretneš, sa dá uplatniť v reálnom živote. Sú to otázky typu „Kde je kúpeľňa?“ alebo „Prosím si jeden lístok na vlak“. Z času na čas sa však stane, že dostaneš za úlohu vytvoriť vetu, ktorá znie naozaj zvláštne alebo nedáva absolútne zmysel. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa aplikácia stála virálnou a vtipnou.
„Jedna veta, ktorá sa mi vryla do pamäte, bola, myslím, že z kurzu dánčiny. Veta znela: ,Tam za posteľou leží telo jej manžela.‘ A ja som iba rozmýšľal, že čo to je za vetu,“ spomína si Von Ahn.
Aplikácia Duolingo v blízkej budúcnosti rozhodne nemôže nahradiť školy a všeobecné vzdelanie. Tie plnia aj iné účely, než len striktné vzdelávanie. Sú miestom pre socializáciu, nadväzovanie vzťahov a výchovu. To je niečo, čo akákoľvek technológia nedokáže poskytnúť.
Môže však dopomôcť ľudom, ktorí majú záujem o to vylepšiť si svoje doterajšie zručnosti alebo sa od základov naučiť jazyk, na ktorý v škole nebol priestor. Práve pre nich tu bude vždy zelená sovička Duo, pripravená sprevádzať ich na ceste zábavného učenia.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: BBC, Duolingo, CNN, archív Startitup