Biznisové prekvapenie roka: RegioJet hľadá nového majiteľa. Žlté vlaky a autobusy čaká zásadná zmena

  • RegioJet používa množstvo Slovákov na prepravu
  • V súčasnosti už firma zbiera ponuky od investorov
  • Zo spoločnosti chce jej majiteľ odísť v najlepšom
regiojet
Ilustračná fotografia TASR/Dano Veselský
  • RegioJet používa množstvo Slovákov na prepravu
  • V súčasnosti už firma zbiera ponuky od investorov
  • Zo spoločnosti chce jej majiteľ odísť v najlepšom

Podnikateľ Radim Jančura, majiteľ dopravnej spoločnosti RegioJet, ktorá prevádzkuje žlté vlaky a autobusy, sa chystá firmu predať. V súčasnosti už zbiera ponuky od investorov, no s predajom údajne neponáhľa. Informuje o tom ekonomický denník E15

O svojich plánoch porozprával po prvýkrát 

Vo veľkom rozhovore pre ekonomický denník hovoril podnikateľ Radim Jančura o viacerých témach. Najviac však zarezonovalo rozhodnutie o predaji spoločnosti RegioJet, ktorej je majiteľom. 

„Nedávno som sa definitívne rozhodol tak, že raz firmu predám. Mám 52 rokov, nebudem tu večne. Mám dcéru, neštuduje technické zameranie, takže je predaj prirodzenou voľbou. Ale určite RegioJet nepredám skôr ako za päť, skôr desať rokov. Ponuky teraz dostávam už ,len‘ od investorských domov, nie od dopravcov,“ hovorí Jančura. 

K plánu nepredať RegioJet hneď ho prinútili výhry vo veľkých tendroch na prevádzku dopravy, veľkým úspechom bola napríklad 15-ročná zákazka v Ústeckom kraji v Českej republike za viac ako jedenásť miliárd. 

Jančura: Chcem vybudovať najväčšieho dopravcu v Česku

Spoločnosť počas pandémie patrila medzi najviac postihnuté firmy. Pandémia ochromila prevádzku vlakov, autobusov aj leteckých spojov. V tom čase Jančura povolil zverejnenie informácií o firme potenciálnym investorom.

„Potom som sa ale rozhodol, že chcem odísť až v najlepšom, keď budeme mať ešte väčší podiel na trhu. Ten môže v nasledujúcich rokoch krásne rásť, pretože sa bude súťažiť celý trh. Všetko to je len o motivácii. A tou je pre mňa biznis. Chcem vybudovať najväčšieho dopravcu v Česku a prekonať České dráhy,“ vysvetľuje podnikateľ a dodáva, že stačí, ak každý rok získajú tri percentá trhu. 

„To je štyridsať percent za desať rokov, keď započítam desať percent, ktoré už ovládame. Firmu už však neriadim na dennodennej báze, som skôr taký kontrolór. Každá faktúra musí ísť cez mňa. Vytváram tým akýsi tlak na znižovanie nákladov. Mám 1 500 zamestnancov, poznám ich ale len asi dvadsať,“ hovorí. 

Redaktor ekonomického denníka sa podnikateľa pýtal aj na nedávnu tragickú nehodu v Pardubiciach.

„Bola to pre mňa obrovská životná rana. Dopravu robím štvrť storočia. V tomto odbore sa nevyhnete strachu, že sa niekedy niekde niečo stane. A tu sa stalo. Nehoda skončila tragicky, boli štyria mŕtvi. Hovorím si, že to musela byť posledná taká nehoda. Na druhú stranu si opakujem, že na seba nemôžem brať zodpovednosť za všetkých. Bola to chyba jedinca, ktorý išiel na červenú. Uvedomil si to a brzdil. V celom Česku dôjde k prejdeniu červenej 130-krát až 180-krát ročne. Nám sa to stáva nanajvýš raz ročne,“ povedal v rozhovore Radim Jančura.

Obľúbená spoločnosť Slovákov

RegioJet využívajú vo veľkom aj Slováci. Momentálne prevádzkuje vlaky a autobusy, ktoré spájajú napríklad hlavné mesto Bratislava s Brnom či Prahou. RegioJet je konkurenciou zavedeným štátnym vlakovým firmám, ktoré pri svojom príchode donútil k viacerým zmenám a vylepšeniam.

Niekoľko rokov prevádzkoval RegioJet aj vlaky na hlavnom spojení na Slovensku – medzi Bratislavou a Košicami. S tým prestal po zavedení študentských a dôchodcovských vlakov zadarmo, čo sa týkalo len oficiálnej štátnej spoločnosti ZSSK. RegioJet je totiž súkromník a nevedel jazdám zadarmo pre veľké skupiny ľudí na Slovensku konkurovať.

Tento rok ohlásil Regiojet napríklad zrušenie vlakov do Chorvátska, ktoré prevádzkoval počas leta a vyrážali z Prahy cez Bratislavu. Dôvodom zmeny bolo rozhodnutie spoločnosti, že uprednostní vypravovanie vlakov na Ukrajinu, ktoré využívali ľudia po začiatku vojny. Firma však do Chorvátska vypravuje moderné autobusy.

Zdroj: E15

Najnovšie videá

Trendové videá