Boj proti falošným správam je spoločná zodpovednosť. Meta v ňom zohráva svoju úlohu
Autor je Public Policy Manager spoločnosti Meta pre Slovensko.
Internet a najmä sociálne médiá sú v mnohých ohľadoch významnou demokratizačnou silou. Výrazne zlepšili prístup k informáciám a poskytli ľuďom platformu na voľné spojenie, diskusiu, zdieľanie a vzájomnú kritiku. Ponúkajú stovkám miliónov ľudí možnosť prejaviť sa a vyjadriť svoj názor bez akýchkoľvek prekážok okrem internetového pripojenia.
Hoci sloboda prejavu, ktorú internet umožňuje, je nepochybne pozitívnou silou, najmä počas kríz a veľkých globálnych udalostí, ako sú pandémie a vojny, môže tiež znamenať, že škodlivý obsah a dezinformácie sa môžu šíriť novými a problematickými spôsobmi.
Ide o zložitý spoločenský problém, ale v posledných rokoch spoločnosti sociálnych médií čelia kontrole, či robia dosť na riešenie tohto dôležitého problému. V spoločnosti Meta to berieme vážne. Máme jasný prístup k riešeniu dezinformácií, ktorého cieľom je zabrániť zneužívaniu našich platforiem a zároveň chrániť právo na slobodu prejavu.
Naša práca v boji proti dezinformáciám sa začína zásadami, ktoré uplatňujeme na Facebooku a Instagrame. Nemáme zásady, ktoré by odstraňovali obsah len preto, že sa niekomu nepáči. Nemáme ani pravidlá, ktoré by nám umožňovali odstrániť niečo len preto, že niekto tvrdí, že to nie je pravda – to by nebolo praktické ani správne.
Naše globálne zásady sú navrhnuté tak, aby riešili konkrétne typy škodlivého obsahu a správania. Patria sem najzávažnejšie formy dezinformácií, ako napríklad obsah, ktorý by mohol podnecovať k bezprostrednému násiliu, alebo pokusy o obmedzenie volebného práva. Pri určovaní toho, čo predstavuje dezinformáciu spadajúcu do týchto kategórií, spolupracujeme s nezávislými odborníkmi, ktorí majú znalosti a skúsenosti na posúdenie pravdivosti obsahu a toho, či môže priamo prispieť k riziku bezprostrednej ujmy.
Ale to nie je koniec nášho plánu. V prípade všetkých ostatných typov dezinformácií je naším prístupom spomaliť ich šírenie, aby ich videlo menej ľudí, a presmerovať ľudí na informácie z dôveryhodných zdrojov. Aby sme to dosiahli, spolupracujeme s 90 nezávislými organizáciami na overovanie faktov tretích strán na celom svete, čo je najväčší program overovania faktov na akejkoľvek platforme.
Len v strednej a východnej Európe spolupracujeme s viac ako 20 partnermi v oblasti overovania faktov vrátane AFP a Demagog.cz na Slovensku. Keď naši partneri v oblasti overovania faktov vyhodnotia obsah ako nepravdivý, zobrazíme ho v kanáloch Feeds výrazne nižšie, aby ho videlo menej ľudí; upozorníme ľudí, ktorí obsah zdieľajú, že informácia je nepravdivá; a použijeme varovný štítok s odkazom na článok overovateľa faktov, ktorý tvrdenie vyvracia.
Sme presvedčení, že poskytnúť ľuďom viac súvislostí môže mať väčší vplyv ako jednoducho odstrániť všetky nepravdivé tvrdenia. Aj keby sme to urobili, stále by boli dostupné inde na internete, v televízii alebo by sa o nich diskutovalo pri stole. Tým, že tento obsah ponecháme na mieste a zároveň ľudí navedieme a nasmerujeme na výskum, ktorý vykonali overovatelia faktov, im poskytneme kontext a pomôžeme im vytvoriť si vlastný názor, namiesto toho, aby sme vytvorili informačné vákuum.
Spolupráca a umožnenie ľuďom robiť vlastné rozhodnutia sú základnými aspektmi nášho prístupu. Preto na Slovensku spúšťame novú digitálnu kampaň s názvom Facts in Focus. Táto kampaň bude obsahovať kolekciu digitálnych umeleckých diel vytvorených slovenskými umelcami: @DokeTV, @barboraidesova, @bessaillustration @matej_ilcik_illustrations, @alicakucharovic a @david_sobon_illustration.
Ich umelecké diela majú pomôcť ľuďom rozpoznať dezinformácie a reagovať na ne. Budú nabádať ľudí, aby si overili dôkazy, preskúmali zdroj informácií a dávali si pozor na zjavné pravopisné alebo štylistické chyby.
Dezinformácie v spoločnosti nie sú novým fenoménom, ale nájsť spôsob, ako proti nim bojovať v online prostredí, je čoraz ťažšie. Neexistuje žiadne zázračné riešenie a spolupráca medzi politikmi, akademikmi, mimovládnymi organizáciami a technologickými spoločnosťami je nevyhnutná. Všetci musíme zohrávať úlohu pri riešení dezinformácií. Meta sa tejto úlohy na Slovensku plne zhostí.
Text nie je autorským článkom Startitup. Vyjadruje názory autora, ktoré nereprezentujú názory redakcie.
Čítajte viac z kategórie: Názory a komentáre