Boom elektromobilov na Slovensku je v nedohľadne. Zrušenie dotácií a korona pochovali všetky plány
- Ministerstvo hospodárstva ešte minulý rok spustilo projekt štátnych dotácií na kúpu buď nového elektromobilu, alebo plug-in hybridu
- Kvôli prebiehajúcej pandémii ochorenia COVID-19 boli tieto dotácie pozastavené
- Stopnuté bolo taktiež financovanie nových nabíjacích staníc
- Ministerstvo hospodárstva ešte minulý rok spustilo projekt štátnych dotácií na kúpu buď nového elektromobilu, alebo plug-in hybridu
- Kvôli prebiehajúcej pandémii ochorenia COVID-19 boli tieto dotácie pozastavené
- Stopnuté bolo taktiež financovanie nových nabíjacích staníc
Ešte začiatkom roka sa zdalo, že Slovensko sa stane krajinou, ktorá bude vo veľkom podporovať masívny rozvoj elektromobility. Ministerstvo hospodárstva spustilo koncom roka 2019 dotačný projekt na kúpu nového elektromobilu či plug-in hybridu. Štát týmto spôsobom chcel prispieť ku zvýšeniu počtu elektrických áut na našich cestách.
Na nákup čisto elektrického vozidla mohol každý žiadateľ získať príspevok až 8-tisíc eur a v prípade plug-in hybridu išlo o sumu 5-tisíc eur. Celkovo sa malo na tieto dotácie rozdať dohromady šesť miliónov eur.
Peniaze sa rezervovali v priebehu niekoľkých minút
Celých 6 miliónov, ktoré boli určené na podporu elektromobilov, sa rezervovali za menej ako štyri minúty. Celkovo o tieto dotácie prejavilo záujem približne 3 000 ľudí. Následne mala byť z týchto peňazí podporená kúpa 786 ekologických áut.
Podmienkou na získanie dotácie bola maximálna obstarávacia cena auta v hodnote 50 000 eur aj s DPH. Úspešní žiadatelia budú taktiež musieť vlastniť tento elektromobil minimálne dva roky a nebudú môcť využiť leasing. Fyzické osoby mohli získať finančnú podporu len na jedno auto, zatiaľ čo právnické osoby až na tri vozidlá.
Ministerstvo hospodárstva v rámci tohto projektu chcelo taktiež podporiť budovanie infraštruktúry pre elektromobily. Nedostatočné zázemie pre elektromobily však nie je problémom len Slovenska, ale celej Európy. Podľa šéfa organizácie & Charge Foundation, Dietricha Sümmermanna, je potrebné mať v Európe 15 násobok nabíjacích staníc, ako je tomu dnes.
Ministerstvo hospodárstva chcelo v rámci dotačného programu podporiť elektromobilitu aj v tomto smere. Na vybudovanie nových nabíjacích staníc pre tento typ auta bolo vyčlenených dokopy 1 miliónov eur.
Koronavírus všetko zmenil
Bohužiaľ, prebiehajúca pandémia nového koronavírusu urobila veľké zmeny aj v tomto segmente. Začiatkom apríla bolo Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky nútené tento dotačný program dočasne stopnúť.
Toto rozhodnutie vysvetlil štátny tajomník Ministerstva Karol Gálek, ktorý uviedol: „ Súčasná kríza zasiahla aj automobilový priemysel a časť podnikov pozastavila svoju výrobu, čo môže spôsobiť aj nedostatok elektrických áut na trhu. Rozhodnutie o pozastavení tohto projektu sme urobili v záujme kupujúcich. Nechceli sme totiž, aby im vypršala lehota, v ktorej si musia tento elektromobil zaobstarať.“
Jednou z podmienok na získanie dotácie bola totiž aj 12 mesačná lehota, do ktorej si musel žiadateľ o dotáciu kúpiť nový elektromobil, alebo plug-in hybrid. Dobrou správou však je, že dotačný projekt sa rušiť neplánuje a bol len dočasne pozastavený. Podľa štátneho tajomníka by totiž jeho zrušenie malo negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Malý krok dopredu nastal koncom apríla
V tomto období totiž Ministerstvo hospodárstva vyplatilo prvé finančné prostriedky pre prvých žiadateľov o dotáciu na kúpu elektromobilu, alebo plug-in hybridu. Konkrétne išlo o 13 vyplatených dotácií v celkovej hodnote 95 tisíc eur. Zaujímavosťou je, že až desať dotácií bolo vyplatených na kúpu čistého elektrického auta.
Podľa dostupných informácií by mali byť ďalšie dotácie v blízkej dobe postupne vyplácané.
Vo väčšine žiadostí o kúpu elektromobilu figurovali modely ako Škoda Citigo-eIV alebo Volkswagen e-Up.V prípade plug-in hybridov boli dotácie vyplatené zatiaľ na kúpu Škoda Superb iV a Mitsubishi Outlander PHEV.
Určite sa netreba diviť, že práve modely od Škodovky sú medzi najžiadanejšími čo sa elektromobilov a plug-in hybridov týka. Automobilka totiž už dávnejšie oznámila, že sa púšťa do plnej ofenzívy v tomto segmente a v priebehu pár rokov uvedie až 10 nových modelov.
Dotácie pre budovanie nabíjacích staníc boli zrušené úplne
Oveľa smutnejší príbeh je v prípade budovania nových nabíjacích staníc, na ktoré bola ešte vo februári tohto roka vyčlenená suma 650-tisíc eur. O tento príspevok mohli zažiadať mestá, obce či vyššie územné celky, ale aj právnické osoby.
„Chceme dostať na slovenské cesty čo najviac ekologických áut a uvedomujeme si, že postupné rozvíjanie nabíjacej siete je nevyhnutné. Rozšírenie okruhu oprávnených žiadateľov aj na podnikateľov vnímam preto pozitívne,“ vyjadril sa vtedy o tejto iniciatíve bývalý minister hospodárstva Peter Žiga
Prvé kolo tejto podpory, ktoré bolo vyhlásené minulý rok v júli, dopadlo celkom úspešne, kedy sa zmluvy o poskytnutie dotácie na vybudovanie takýchto nabíjacích staníc uzavreli so 71 mestami a obcami.
Druhé kolo výzvy, ktoré malo začať od 17. apríla 2020, však bolo úplne zrušené a doteraz nie je známe, či k jeho obnove ešte dôjde. Nedostatok nabíjacích staníc je pritom na Slovensku dlhodobo diskutovanou témou.
Naposledy sa na túto otázku pýtali fanúšikovia elektromobility na Salóne Elektromobilov 2020 v Bratislave. Na túto pomerne komplikovanú otázku odpovedali zástupcovia a odborníci spoločnosti ZSE Drive, ktorá ja najväčším prevádzkovateľom nabíjacích staníc na Slovensku.
Dnes už je však jasné, že hospodárska kríza spôsobená pandémiou ochorenia COVID-19 bude mať veľký dopad aj na počet elektromobilov na Slovensku a celkový rast infraštruktúry pre elektromobily.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: mhsr.sk, chcemelektromobil.sk, topspeed.sk, teslamagazin.sk, mojelektromobil.sk