Bratislava je príkladom pre celé Slovensko. Jej MHD patrí k európskej špičke

  • Podľa analýzy Greenpeace Slovensko patrí Bratislava k mestám s modernou verejnou dopravou
  • Bratislava má druhý najlacnejší lístok na MHD z tridsiatich krajín rebríčka
bratislavský hrad a autobusy
MHD v Bratislave je na svetovej úrovni Unsplash/Martin Katler, Chuttersnap
  • Podľa analýzy Greenpeace Slovensko patrí Bratislava k mestám s modernou verejnou dopravou
  • Bratislava má druhý najlacnejší lístok na MHD z tridsiatich krajín rebríčka

Organizácia Greenpeace Slovensko vypracovala analýzu dostupnosti a jednoduchosti verejnej dopravy v 30 európskych krajinách a ich hlavných mestách, zohľadňujúc kritériá ako jednoduchosť predaja cestovných lístkov, cenu dlhodobých cestovných lístkov, zľavy pre sociálne znevýhodnené skupiny a sadzbu DPH.

Bratislava je na vedúcich priečkach

Bratislava sa umiestnila na 5. mieste v rebríčku s 91 bodmi zo 100. Mesto ponúka druhý najlacnejší lístok z 30 analyzovaných miest, ktoré nemajú bezplatnú verejnú dopravu. Cestovné lístky na verejnú dopravu v Európskej únii sú v priemere zdaňované 11 % DPH, čo je stále viac ako mnohé iné základné služby a potreby.

Sedem krajín Európskej únie zdaňuje verejnú dopravu rovnako ako luxusné predmety, vrátane Slovenska so svojou 20 % DPH. Bratislavský Dopravný podnik Bratislava zlepšuje verejnú dopravu a urobil už kroky, ako napríklad zvýhodnenie ceny ročnej električenky.

Dopravný podnik Bratislava sa snaží, aby bratislavská verejná doprava bola moderná, rýchla a bezpečná, pretože kvalita verejnej dopravy má významný vplyv na každodenný zážitok z mesta. Jednotlivé opatrenia už teraz vylepšili súčasný stav verejnej dopravy – do prevádzky podnik zaradil 150 nových autobusov s nízkopodlahovým nástupom a vybavil staršie vozidlá klimatizáciou a bezpečnostnými kamerami.

Navyše, tento rok prinesie podnik do bratislavských ulíc nové električky a hybridné trolejbusy a dáva si záležať na kvalitnej údržbe a čistote vozidiel. Postupne budú osádzať v meste Bratislava aj dvesto nových prístreškov a zmodernizovali Dúbravsko-Karloveskú radiálu a nástupiská na Račianskej radiále.

Momentálne budujú novú trať v Petržalke, skrátili intervaly medzi spojmi na viacerých nosných linkách a minimalizovali aj čakanie pri prestupoch medzi jednotlivými spojmi.

Slovensko skončilo na chvoste rebríčka

V rebríčku sa Slovensko umiestnilo na siedmom mieste od konca a neponúka žiadne progresívne riešenia. Zároveň má Slovensko jednu z najvyšších sadzieb DPH, čo zvyšuje cenu verejnej dopravy.

Podľa riaditeľky Greenpeace Slovensko je prístupnosť verejnej dopravy dôležitá v boji proti klimatickej kríze, pretože cenovo dostupné dlhodobé lístky môžu ľudí presvedčiť, aby prešli od súkromných áut k ekologickejším formám mobility.

Napriek tomu, že dokonalý klimatický lístok podľa analýzy v Európe zatiaľ neexistuje, inšpirácia možno hľadať v iných krajinách, ako sú Rakúsko, Nemecko, Luxembursko, Malta či Španielsko.

Plánované rekonštrukcie

Dopravný podnik Bratislava plánuje rekonštrukciu časti Vajnorskej električkovej radiály medzi Tomášikovou a Jurajovým dvorom a medzi Jurajovým dvorom a Zlatými pieskami v bratislavskom Novom Meste. Na tento projekt vyhlásil dopravca dva tendre, celková hodnota ktorých sa odhaduje na takmer 20 miliónov eur bez DPH.

Cenový odhad na obnovu trate medzi Jurajovým dvorom a Zlatými pieskami je 9,2 milióna eur bez DPH a pre úsek medzi Tomášikovou a Jurajovým dvorom ide o 10,5 milióna eur bez DPH. Projekt by mal byť financovaný aj z eurofondov. Lehota na predkladanie ponúk do oboch tendrov je do 29. mája.

Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Greenpeace, DPB, DPB, Facebook/Bratislava – hlavné mesto SR

Najnovšie videá

Trendové videá