Bratislava je príkladom pre celé Slovensko. Jej MHD patrí k európskej špičke
- Podľa analýzy Greenpeace Slovensko patrí Bratislava k mestám s modernou verejnou dopravou
- Bratislava má druhý najlacnejší lístok na MHD z tridsiatich krajín rebríčka
- Podľa analýzy Greenpeace Slovensko patrí Bratislava k mestám s modernou verejnou dopravou
- Bratislava má druhý najlacnejší lístok na MHD z tridsiatich krajín rebríčka
Organizácia Greenpeace Slovensko vypracovala analýzu dostupnosti a jednoduchosti verejnej dopravy v 30 európskych krajinách a ich hlavných mestách, zohľadňujúc kritériá ako jednoduchosť predaja cestovných lístkov, cenu dlhodobých cestovných lístkov, zľavy pre sociálne znevýhodnené skupiny a sadzbu DPH.
Bratislava je na vedúcich priečkach
Bratislava sa umiestnila na 5. mieste v rebríčku s 91 bodmi zo 100. Mesto ponúka druhý najlacnejší lístok z 30 analyzovaných miest, ktoré nemajú bezplatnú verejnú dopravu. Cestovné lístky na verejnú dopravu v Európskej únii sú v priemere zdaňované 11 % DPH, čo je stále viac ako mnohé iné základné služby a potreby.
Sedem krajín Európskej únie zdaňuje verejnú dopravu rovnako ako luxusné predmety, vrátane Slovenska so svojou 20 % DPH. Bratislavský Dopravný podnik Bratislava zlepšuje verejnú dopravu a urobil už kroky, ako napríklad zvýhodnenie ceny ročnej električenky.
Dopravný podnik Bratislava sa snaží, aby bratislavská verejná doprava bola moderná, rýchla a bezpečná, pretože kvalita verejnej dopravy má významný vplyv na každodenný zážitok z mesta. Jednotlivé opatrenia už teraz vylepšili súčasný stav verejnej dopravy – do prevádzky podnik zaradil 150 nových autobusov s nízkopodlahovým nástupom a vybavil staršie vozidlá klimatizáciou a bezpečnostnými kamerami.
Navyše, tento rok prinesie podnik do bratislavských ulíc nové električky a hybridné trolejbusy a dáva si záležať na kvalitnej údržbe a čistote vozidiel. Postupne budú osádzať v meste Bratislava aj dvesto nových prístreškov a zmodernizovali Dúbravsko-Karloveskú radiálu a nástupiská na Račianskej radiále.
Momentálne budujú novú trať v Petržalke, skrátili intervaly medzi spojmi na viacerých nosných linkách a minimalizovali aj čakanie pri prestupoch medzi jednotlivými spojmi.
Slovensko skončilo na chvoste rebríčka
V rebríčku sa Slovensko umiestnilo na siedmom mieste od konca a neponúka žiadne progresívne riešenia. Zároveň má Slovensko jednu z najvyšších sadzieb DPH, čo zvyšuje cenu verejnej dopravy.
Podľa riaditeľky Greenpeace Slovensko je prístupnosť verejnej dopravy dôležitá v boji proti klimatickej kríze, pretože cenovo dostupné dlhodobé lístky môžu ľudí presvedčiť, aby prešli od súkromných áut k ekologickejším formám mobility.
Napriek tomu, že dokonalý klimatický lístok podľa analýzy v Európe zatiaľ neexistuje, inšpirácia možno hľadať v iných krajinách, ako sú Rakúsko, Nemecko, Luxembursko, Malta či Španielsko.
Plánované rekonštrukcie
Dopravný podnik Bratislava plánuje rekonštrukciu časti Vajnorskej električkovej radiály medzi Tomášikovou a Jurajovým dvorom a medzi Jurajovým dvorom a Zlatými pieskami v bratislavskom Novom Meste. Na tento projekt vyhlásil dopravca dva tendre, celková hodnota ktorých sa odhaduje na takmer 20 miliónov eur bez DPH.
Cenový odhad na obnovu trate medzi Jurajovým dvorom a Zlatými pieskami je 9,2 milióna eur bez DPH a pre úsek medzi Tomášikovou a Jurajovým dvorom ide o 10,5 milióna eur bez DPH. Projekt by mal byť financovaný aj z eurofondov. Lehota na predkladanie ponúk do oboch tendrov je do 29. mája.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Greenpeace, DPB, DPB, Facebook/Bratislava – hlavné mesto SR