Bratislava kreslí novú železničnú stanicu. Má byť konečne hodná 21. storočia
- Bratislavská hlavná stanica by mala byť po rekonštrukcii zelená a udržateľná
- Chce sa vyrovnať európskemu štandardu
- Udiať sa môže až o niekoľko rokov
- Bratislavská hlavná stanica by mala byť po rekonštrukcii zelená a udržateľná
- Chce sa vyrovnať európskemu štandardu
- Udiať sa môže až o niekoľko rokov
Budúca hlavná železničná stanica v Bratislave by mala byť zelenšia, udržateľnejšia a s čo najkratšími prestupovými a dochádzkovými vzdialenosťami. Vyplýva to z dokumentu mestského Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB), ktorý slúži ako zadanie pre urbanisticko-ekonomicko-dopravnú štúdiu. Pred vyhlásením súťaže na štúdiu aktuálne inštitút realizuje prípravné trhové konzultácie.
Hodná 21. storočia
„Zámerom je vybudovať hlavnú stanicu na vysokej kvalitatívnej úrovni, vyrovnávajúcej sa hlavným staniciam v iných významných európskych mestách, ktoré boli postavené v 21. storočí,“ uviedol MIB v dokumente.
Zároveň by mala stanica predstavovať moderný dopravný uzol spájajúci celoeurópsku a celoštátnu železničnú sieť a všetky formy mestskej mobility.
Hlavná stanica by po revitalizácii mala byť taktiež napríklad bezpečnejšia. S jednoduchým orientačným systémom a s čo najmenšími výškovými rozdielmi z vlakových nástupíšť k priľahlým zastávkam MHD, parkoviskám, cyklotrasám či peším ťahom.
MIB v dokumente podotkol, že sa očakáva nárast počtu cestujúcich prechádzajúcich stanicou približne zo 70 000 v súčasnosti približne na 160 000 v roku 2040.
Aktuálnymi predbežnými trhovými konzultáciami chce inštitút overiť reálnosť, objektívnosť a primeranosť požiadaviek.
„Aby následné verejné obstarávanie podporovalo otvorenú hospodársku súťaž,“ uviedol vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie. Zároveň chce prostredníctvom nich určiť predpokladanú hodnotu zákazky a obdobie potrebné na realizáciu diela.
Peniaze na rekonštrukciu nie sú ani neboli
Minulý rok minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina), primátor Bratislavy Matúš Vallo a generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Miloslav Havrila spoločne podpísali memorandum, ktoré sa týka obnovy hlavnej železničnej stanice v Bratislave. Ide o dlhodobý zámer, ktorý počíta s komplexnou obnovou budovy stanice a priľahlého okolia.
O plánoch na rekonštrukciu sme ťa informovali prostredníctvom článku ešte minulý rok. Minister dopravy vtedy ohlásil, že pôjde o dlhodobý zámer, ktorý počíta s komplexnou obnovou nielen budovy stanice, ale aj priľahlého okolia.
To, v akom stave je stanica aktuálne, je podľa neho dôsledkom, že štát nemal a nikdy ani mať nebude peniaze na takú komplexnú rekonštrukciu. „Sme odsúdení na spoluprácu medzi ŽSR, mestom, ministerstvom dopravy a súkromným investorom,“ podotkol.
Potrvá to roky
Presný termín modernizácie hlavnej stanice je však zatiaľ neznámy.
„Historická časť budovy by mala ostať, ale všetko ostatné je na riešenie a návrh samotnej štúdie a architektov. Musí to však dávať aj biznisový zmysel,“ priblížil šéf rezortu dopravy. Presný termín, kedy k premene dôjde, nevedel povedať.
„Od odborníkov budeme chcieť, aby sa na územie pozreli aj zo širšej perspektívy, bude to územie ohraničené Pražskou, Šancovou a Žabotovou ulicou. Cieľom je poznať najlepšie riešenie z hľadiska architektúry i dopravy,“ povedal primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Ten zároveň priznal, že do realizácie víťazného návrhu ubehnú roky. Hlavné mesto je však pripravené zveľadiť priestor pred stanicou už teraz. V pláne má niekoľko vylepšení, ktoré rátajú s doplnením zelene, obnovou osvetlenia či so skultúrnením mobiliáru.
Čítajte viac z kategórie: Architektúra
Zdroje: TASR, SIU