Bratislava rozpredáva staré autobusy: Už za 3 000 eur môžeš mať vozidlo na nezaplatenie
- Dopravný podnik Bratislava (DPB) opäť ponúka autobusy na predaj
- Ide celkovo o sedem autobusov, ktoré majú platnú technickú a emisnú kontrolu
- Dopravný podnik Bratislava (DPB) opäť ponúka autobusy na predaj
- Ide celkovo o sedem autobusov, ktoré majú platnú technickú a emisnú kontrolu
Dopravný podnik Bratislava (DPB) ponúka na predaj viacero starších autobusov, medzi ktoré patria modely ako MAN, Irisbus Crossway LE 12M či zájazdový SOR. Hoci už nie sú vhodné na bežnú prevádzku, stále sú schopné jazdiť.
Ako informujú na stránke imhd.sk, spolu je k dispozícii sedem vozidiel, pričom všetky majú platné technické a emisné kontroly. Po rokoch služby v bratislavskej MHD však nesú rôzne technické chyby. Cena za tieto autobusy sa pohybuje medzi 3 000 a 10 000 eur.
Elektronická aukcia
Záujemcovia, ktorí by radi získali niektorý z ponúkaných autobusov, majú čas do 8. októbra 2024 na predloženie svojich ponúk. Kompletné informácie o podmienkach predaja, vrátane možnosti zúčastniť sa obhliadky vozidiel, sú dostupné v súťažných podkladoch, ktoré poskytuje DPB. V podkladoch sú uvedené všetky detaily týkajúce sa stavu jednotlivých vozidiel a pravidiel aukcie.
Väčšina ponúkaných autobusov sa nachádza v Bratislave, s výnimkou jedného – autobusu s označením #3420. Tento konkrétny kus je v Prešove, kde dlhé roky slúžil miestnemu dopravnému podniku, no teraz ho DPB zahŕňa do svojho predaja.
Záujemcovia o tieto vozidlá sa zúčastnia elektronickej aukcie, v ktorej sa rozhodne, kto sa stane novým majiteľom konkrétnych autobusov.
Aká je cena?
Cena začína na 10 000 eurách pre dva zájazdové autobusy SOR C 10.5 a pre model Irisbus Crossway LE 12M, čo sú najdrahšie vozidlá z ponuky. Za dva autobusy MAN NG 313 a jeden Solaris Urbino 18 si DPB stanovilo minimálnu cenu 4 000 eur, zatiaľ čo za autobus SOR BN 10.5 žiada aspoň 3 000 eur.
Hoci tieto vozidlá už roky slúžili na bratislavských cestách, stále môžu poslúžiť v novom prostredí, prípadne ako náhradné diely. Detailné informácie o technickom stave jednotlivých autobusov, ako aj ich históriu, možno nájsť priamo v dokumentoch k verejnej súťaži.
Zaujímavosťou je, že DPB už v lete tohto roku ponúkol na predaj väčší počet autobusov – až 31 kusov. Avšak podarilo sa predať iba dva, a to nepojazdné vozidlá: Iveco Daily s číslom #1907 a Solaris Urbino 15 CNG s číslom #1222. Teraz prichádza s druhou šancou pre záujemcov o tieto vozidlá.
Nová električková trať
Zatiaľ čo Dopravný podnik Bratislava sa sústredí na predaj starších autobusov, hlavné mesto pokračuje v modernizácii verejnej dopravy inými smermi. Bratislava sa intenzívne snaží dokončiť výstavbu novej električkovej trate v Petržalke, v úseku Jungmannova – Janíkov dvor. Primátor Matúš Vallo potvrdil, že mesto robí všetko pre to, aby sa obyvatelia mohli začať električkou voziť už v prvom alebo druhom kvartáli 2025.
„Robíme všetko pre to, aby bola električka čo najskôr hotová,“ skonštatoval Vallo zopakujúc, že v súčasnosti to má v rukách španielsko-čínska spoločnosť. Rokovania s ňou sú podľa neho intenzívne, od mája sa zároveň podarilo stavebné práce urýchliť.
Pripomenul, že v poslednom dodatku sa zhotoviteľ zaviazal do 15. decembra odovzdať hlavnému mestu dokumenty, ktoré by mu dovolili začať s kolaudáciou, respektíve by sa mohlo na kolaudáciu začať pripravovať. Hotová má byť koľaj a trakcia, aby mohla električka absolvovať aj bezpečnostno-technické skúšky. Verí, že obyvatelia mestskej časti i hlavného mesta začnú električkou jazdiť v prvom polroku 2025.
„Všetci chceme, aby sa dokončila čo najskôr,“ poznamenal Vallo. Zároveň zopakoval, že je rád, že zhotoviteľ zo stavby neodišiel, čo v minulosti hrozilo. Ak by sa tak stalo, hlavné mesto by električku jazdiacu až na koniec Petržalky ešte dlho nemalo. „Snažíme sa, aby zhotoviteľ zostal na stavbe a robíme všetko pre to, aby električku dokončil,“ dodal.
Mesto Bratislava koncom marca oznámilo, že po rokovaniach sa zhotoviteľ stavby zaviazal odovzdať novú električkovú trať do 15. decembra 2024. Do tohto dátumu má dodať aj všetku dokumentáciu potrebnú na schválenie predbežného užívania trate.
Zdroje: imhd.sk, TASR