Bratislavský hrad dostane unikátny výťah. „Magnet na turistov“ spojí dve frekventované lokality
- Moderný výťah ťa vyvezie na Bratislavský hrad
- Ide o súčasť projektu Vydrica
- Moderný výťah ťa vyvezie na Bratislavský hrad
- Ide o súčasť projektu Vydrica
Už niekoľko mesiacov prebiehajú stavebné práce v podhradí. V blízkej budúcnosti tam vyrastie nová mestská štvrť Vydrica, ktorá prinesie nový impulz do tejto oblasti, kedysi jednej z najnavštevovanejších v Bratislave.
Jednou z hlavných a najzaujímavejších noviniek bude bezpochyby spojenie podhradia s nábrežím Dunaja a Bratislavským hradom prostredníctvom moderného výťahu.
Ako uvádza portál Mediaklik, hradná spojka by predstavovala novú dopravnú možnosť medzi dvoma populárnymi časťami mesta. Táto atrakcia by určite vzbudila záujem nielen u turistov, ale aj u obyvateľov Bratislavy.
Jasná vízia
Ako by mal výťah vyzerať, prezradil Pavel Baslík z developerskej spoločnosti Lucron.
„Podoba výťahu je zatiaľ našou víziou, ktorá pracuje s technológiou šikmého výťahu, kde kabína jazdí po koľajnici, a o pohon sa stará motor umiestnený v hornej alebo dolnej stanici v závislosti od konkrétneho výrobcu,“ informoval Baslík.
Spoločnosť Vydrica Development má v pláne spolu so samosprávou niekoľko ďalších úprav pre oblasť Vydrica.
Ako ďalej uvádza portál Yimba, v rámci rekonštrukcie je plánovaná aj úprava tzv. Podchodu pamäte, čo je prepojenie medzi Panskou ulicou a oblasťou Vydrica.
Táto neestetická a neupravená plocha by mala prejsť transformáciou a stať sa atraktívnou vstupnou bránou do projektu.
Podľa spomínaného webu je plánovaná aj výstavba novej električkovej zastávky, ktorá bude umiestnená takmer naproti Vodnej veži.
Pôvodný plán stroskotal
Je potrebné spomenúť, že nápad na výťah na Bratislavský hrad už existoval. V roku 2005 plánovalo mesto Bratislava výstavbu lanovky s kapacitou pre 16 osôb.
Podľa vtedajšieho župana Ľuba Romana sa predpokladalo, že náklady na výstavbu by sa pohybovali okolo 500-tisíc eur a lanovka by bola spustená do prevádzky koncom roku 2006.
Momentálne sa o výťahu stále uvažuje a developer pracuje na riešení technických aspektov projektu.
Plánuje sa výstavba zastávok pre mestskú hromadnú dopravu a priestoru pre turistické autobusy. Horná stanica by mala byť umiestnená pod reštauráciou Parlament.
Otázkou ostáva, kedy sa výťah stane realitou. Zatiaľ nebol stanovený žiadny konkrétny termín, ale výstavba Vydrice sa začala v roku 2022.
Prvá fáza projektu by mala byť dokončená v druhej polovici roku 2024 a celkové dokončenie výstavby sa očakáva v roku 2028. Je pravdepodobné, že realizácia výťahu sa posunie smerom k tomuto termínu.
Zázemie pre turistov a cyklistov
Čo sa týka noviniek v hlavnom meste, v mestských lesoch na Peknej ceste otvorili obnovenú hájovňu. Fungovať bude ako pavilón s grilom a ohniskami či ako zázemie pre turistov a cyklistov. Ide o projekt z programu Živé miesta. TASR o tom informovali z Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB), ktorý za projektom spoločne s hlavným mestom a Mestskými lesmi v Bratislave stojí.
„Teším sa, že Bratislavčania a Bratislavčanky môžu od stredy využívať krásnu čerstvo zrekonštruovanú hájovňu spolu s upraveným okolím, kde pribudli viaceré herné a športové plochy. Verím, že už čoskoro sa uvidíme pri otváraní ďalších podobne pekných verejných priestorov,“ uviedol primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Pôvodná hájovňa je z prelomu 19. a 20. storočia, neskôr fungovala aj ako muničný sklad, ktorý bol verejnosti dlhé roky neprístupný.
„Pri aktuálnej obnove architekti zachovali pôvodné priestory polozapustenej pivnice hájovne, ktorá tvorí podnož pre centrálne umiestnený altánok. Prekrytie pôvodného priestoru sedlovou strechou odkazuje na dobový vzhľad budovy. Históriu miesta sa podarilo podčiarknuť aj použitím pôvodných materiálov,“ ozrejmil MIB.
Obnovené sú aj prírodné plochy okolo hájovne, tvoria ich ovocné stromy, stará vŕba či potok so studničkou. Na mieste vznikli 2 ihriská: petangové a ihrisko pre deti.
Pred hájovňou je tiež predpolie z priepustného mlatového povrchu, ktorý je vhodný aj na organizovanie menších podujatí. K vonkajším ohniskám sa dobudovali chodníčky, aby sa k nim ľudia jednoduchšie dostali.
Čítajte viac z kategórie: Architektúra
Zdroje: Mediaklik, Yimba, TASR