Budúcnosť letectva sú vzducholode. Nad Španielskom budú lietať už čoskoro

  • Vzducholode Airlander 10 vyvinula britská spoločnosť Hybrid Air Vehycles
  • Mali by znížiť emisie z letov až o 90 %
nad španielskom budú lietať vzducholode naplnené héliom
Hybrid Air Vehycles
  • Vzducholode Airlander 10 vyvinula britská spoločnosť Hybrid Air Vehycles
  • Mali by znížiť emisie z letov až o 90 %

Snaha letectva chrániť životné prostredie sa podpíše aj na jeho budúcnosti. Portál Bloomberg píše, že po španielskej oblohe o pár rokov začnú lietať vzducholode naplnené héliom.

Letecká spoločnosť Air Nostrum, známa aj ako regionálny partnerský dopravca pre aerolinky Iberia, si rezervovala 10 100-miestnych vzducholodí Airlander 10. Do prevádzky by mali byť zaradené od roku 2026. 

Vyvinula ich britská spoločnosť Hybrid Air Vehicles na letisku Cardington v Bedfordshire, uvádza BBC. Uviedla, že ide o jej prvú komerčnú objednávku od leteckej skupiny. Už v tomto roku má v pláne zahájiť výrobu v South Yorkshire, v dôsledku čoho vznikne 1 800 pracovných miest. 

Vzducholode zostávajú vo vzduchu pomocou hélia a elektriny. Podľa webovej stránky Hybrid Air Vehicles lietajú vďaka kombinácii aerodynamického vztlaku, zdvíhacích plynov a vektorového ťahu. Podľa portálu Czechcrunch dokážu doletieť na vzdialenosť až 400 kilometrov, pričom ich maximálna rýchlosť je približne 129 kilometrov za hodinu. 

Spoločnosť pracuje aj na elektrickom modeli, ktorý by mohol byť v prevádzke do roku 2030, píše Bloomberg.

Benefit pre životné prostredie

Portál History uviedol, že v roku 1937 nemecká vzducholoď Hindenburg po dotknutí kotviaceho stožiara spôsobila katastrofu, ktorá si vyžiadala 36 obetí.

Po tomto incidente sa vzducholode v komerčnom letectve môžu vrátiť ako súčasť hľadania čistejšieho spôsobu na dlhé vzdialenosti ako konvenčné lietadlá, píše Bloomberg.

„Skúmame každý možný spôsob, ako znížiť našu uhlíkovú stopu. Airlander 10 drasticky zníži emisie a z tohto dôvodu sme uzavreli túto dohodu s Hybrid Air Vehicles. Udržateľnosť, ktorá je dobrou správou pre každého, je už dnes nesporným faktom v každodennej prevádzke komerčného letectva,“ povedal prezident Air Nostrum Carlos Bertomeu pre BBC.

Vzducholode by mali pomôcť jeho spoločnosti znížiť emisie do roku 2030 aspoň o 55 %. 

CNN píše, že podľa spoločnosti Hybrid Air Vehicles by Airlander 10 mal znížiť emisie z letov až o 90 %, medzi ďalšie pozitíva priestornejšie zázemie pre pasažierov a lepšiu manipuláciu s konfiguráciou sedadiel, ktorá umožňuje, že ľudia môžu sedieť aj oproti sebe. Účastníci letu si budú môcť pozrieť výhľad na krajinu cez veľké priehľadné steny. Maximálna výška letu bude 20 000 stôp. 

„Hybridné lietadlá by mohli zohrávať dôležitú úlohu pri prechode na čistejšie formy letectva a je úžasné vidieť Spojené kráľovstvo priamo v čele vývoja technológie,“ vyjadril sa štátny tajomník pre obchodnú, energetickú a priemyselnú stratégiu Kwasi Kwarteng pre BBC.

Budúcnosť letectva

Hlavným cieľom vzducholode bude obstarávanie vnútroštátnych letov nad Španielskom, uvádza Czechcrunch. Spoločnosť Hybrid Air Vehicles tvrdí, že by nebol problém lietať aj medzi mestami ako Liverpool a Belfast, Seattle a Vancouver či Oslo a Stockholm. 

Airlander 10 môže vykonávať lety z bodu A do bodu B, nakoľko na pristátie nepotrebuje letiskovú pristávaciu dráhu.

Jeho testovacie lety prebiehali už v minulosti, avšak v roku 2017 sa kvôli technickým problémom zrútil k zemi. Dnes by už mali byť všetky nedostatky odstránené a po druhýkrát môže skúsiť šťastie vo svete letectva. 

Zdroje: CZECHCRUNCH, BBC, Bloomberg, CNN travel, History

Najnovšie videá

Trendové videá