Búrky spôsobujú obrovské škody na majetkoch Slovákov. Odborník varuje pred touto chybou v poistení
- Poisťovňa nemusí preplatiť všetky škody po búrke
- Odborník prezradil, na čo si pri poistení nehnuteľnosti dať pozor
- Poisťovňa nemusí preplatiť všetky škody po búrke
- Odborník prezradil, na čo si pri poistení nehnuteľnosti dať pozor
Búrky počas tohto roka na Slovensku napáchali už značné škody. Najviac spoločnosťou pravdepodobne otriasli udalosti na festivale Pohoda, na ktorom sa zrútil veľký stan a zranilo sa viacero ľudí. Festival museli predčasne ukončiť.
Jedny z najintenzívnejších búrok sme zažili aj v júni, keď počas jednej noci zasahovali hasiči iba v Trnavskom kraji 37-krát. Museli vtedy odčerpať vodu z rodinných a obytných domov a odstraňovali aj popadané stromy. Búrky dlhodobo páchajú na majetkoch Slovákov obrovské škody. Veľa ľudí však rieši obsah svojho poistenia a to, čo všetko môže poisťovňa preplatiť, neskoro. Riaditeľ pre neživotné poistenie spoločnosti FinGO.sk Jaroslav Krajňák upozornil, na čo si dávať pri poistení pozor a čo v kritických situáciách spôsobuje problémy.
Ako postupovať pri živelnej udalosti
Rýchla reakcia a správna komunikácia s poisťovňou sú kľúčové pri riešení škôd spôsobených letnými búrkami. Ak sa teda stanú akékoľvek škody po živelnej udalosti, odborník odporúča nahlásiť ich do poisťovne čo najskôr, a to telefonicky alebo cez online formuláre na webových stránkach poisťovní.
„Aby nahlásenie poistnej udalosti a vyplatenie poistného plnenia prebehlo rýchlo a bez problémov, dôležité je komunikovať s poisťovňou, riadiť sa jej pokynmi a dodať jej všetky vyžiadané a úplné podklady, aby nedošlo k spomaleniu likvidácie,“ uviedol Krajňák.
Pri škodových udalostiach sa poisťovne snažia pomôcť klientom a vyjsť im v ústrety. Vhodné je sa v takýchto situáciách preto opýtať na asistenčné služby. Poisťovňa môže byť nápomocná aj pri náhradnom ubytovaní či strážení poškodenej nehnuteľnosti.
„Môže takisto vyplatiť peniaze vopred formou tzv. preddavkového plnenia, aby klienti rýchlejšie začali s upratovacími prácami, opravou zničených vecí a podobne,“ dodáva Krajňák.
Toto sú najväčšie problémy pri poistení
Odborník sa vyjadril, že rodinné domy či bytovky majú zväčša poistenú len nehnuteľnosť, no nie samotnú domácnosť. V takom prípade poisťovňa uhradí škody na stavbe, ako sú poškodené múry či strechy, ale nie zničené vybavenie domácnosti, akým môžu byť šatstvo, nábytok, spotrebiče či iné zariadenie uskladnené vo vytopených pivniciach alebo garážach.
„Skúsenosti z posledných rokov nás presviedčajú o tom, že letným búrkam, krupobitiu, povodniam a záplavám môže byť vystavený prakticky ktokoľvek. Aj preto odporúčam čo najskôr skontrolovať svoju poistnú zmluvu k poisteniu majetku, aktualizovať si poistnú sumu a rozšíriť rozsah poistného krytia tak, aby krylo nehnuteľnosť, domácnosť aj zodpovednosť,“ hovorí odborník.
Problémom je aj to, že nielen Slováci, no aj bytové družstvá, firmy a obce uzavreli poistné zmluvy ešte pred 10 až 15 rokmi. Medzičasom ich však neaktualizovali, a tak nie sú dostatočne chránení.
„Škody na majetku sa v niektorých prípadoch šplhajú aj k desiatkam tisícom eur, no musia ich uhradiť z vlastných zdrojov, ktoré im chýbajú,“ priblížil Krajňák. Preto je dôležité pravidelne kontrolovať a aktualizovať poistné zmluvy.
Čítajte viac z kategórie: Architektúra
Zdroj: FinGO.sk