Čakala 30 rokov, aby získala výnimočný majetok. Teraz ním vzdáva hold otcovi, ktorý bojoval za slobodu Československa
- Josef Mašín bol československý legionár, dôstojník prvorepublikovej armády a významný bojovník proti nacistom
- Preslávil sa najmä svojou odvahou a odhodlaním
- Josef Mašín bol československý legionár, dôstojník prvorepublikovej armády a významný bojovník proti nacistom
- Preslávil sa najmä svojou odvahou a odhodlaním
Po desaťročiach od pádu komunistického režimu, konkrétne v roku 2017, sa rodinné dedičstvo v podobe rodného statku generálmajora Josefa Mašína v Lošanoch vrátilo do rúk jeho dcéry Zdeny Mašínovej.
V rovnakom roku bola založená iniciatíva, ktorá mala za cieľ vytvoriť z tohto miesta Pamätník troch odbojov. Ten má ambíciu stať sa živým svedectvom o Josefovi Mašínovi a jeho rodine, ktorí v 20. storočí priniesli obrovské obete v mene boja za vlasť, slobodu a demokraciu.
Toto miesto je symbolom odboja proti nacistickému a komunistickému režimu. V roku 1942 tu nacisti zavraždili troch bratov Mašínovcov (Josefa, Ctirada a Václava) a ich matku Miloslavu. Počas komunizmu bol statok konfiškovaný a chátral.
Josef Mašín (1896 – 1942) bol dôstojník prvorepublikovej Česko-slovenskej armády a v poslednom období života aj člen protinacistickej odbojovej organizácie Traja králi.
Cez osudy jeho rodiny a jej súputníkov sa otvára unikátne okno do moderných dejín Československa a neskôr Českej republiky, kde sa prelínajú osobné príbehy s veľkými historickými udalosťami.
Pamätník v Lošanoch je viac než len statickou expozíciou, je to miesto, ktoré ponúka možnosť hlbokého zamyslenia.
„Pôvodný rodný dom Josefa Mašína stratil mnohými prestavbami svoj charakter. Stopu autenticity tak nesie predovšetkým murivo a klenuté miestnosti na prízemí, ktoré je zachované a ukryté pod škrupinu striekaného betónu. Ten plní ochrannú a stabilizačnú funkciu,“ uvádzajú architekti z ateliéru IXA, ktorí sa na tomto projekte podieľali.
„Ostatné mäkké časti objektu ako nepôvodné okná a dvere, krov a trámový strop boli odstránené. S odkazom na umelkyňu Rachel Whiteread možno povedať, že ide o mumifikáciu základnej štruktúry, do ktorej útrob je možné vstupovať a prechádzať cez ne.“
Vo vstupnej miestnosti je v dvoch protiľahlých nikách inštalovaný text listu Josefa Mašína, ktorým sa lúči so svojou ženou a deťmi. Zachytenie okamihu plného lásky, no aj žiaľu a odhodlania, s vedomím prichádzajúcej smrti, sprítomňuje muža, ktorý prežil dva odboje a jeho odkaz zrodil ďalšie.
V druhej miestnosti je v klenbe umiestnená trojica svetlovodov, symbolizujúca tri odboje. Posledný priestor bez strechy je miestom na nadýchnutie. Miestom, kde rastie moruša ako symbol rodu Mašínov, symbol slobody a nádeje postupne prerastajúci horizont pamätníka.
Rozľahlý hospodársky dvor pôvodného statku zostáva prázdny, pripravený prijať väčšie skupiny návštevníkov či slúžiť ako zázemie pri slávnostných a spoločenských akciách s prezentáciou histórie odbojovej činnosti.
Hospodárska budova, upravená naposledy v roku 1904 ako koniareň a neskôr využívaná ako traktorová stanica miestneho kolchozu, je v časti bývalej vozovej kôlne využitá na expozíciu venovanú histórii statku.
Konkrétne histórii rodu Mašínov a troch československých odbojov.
Kolchozy boli kolektívne hospodárstva, ktoré boli bežné v Sovietskom zväze a v iných komunistických krajinách. Vznikli v 30. rokoch 20. storočia v rámci Stalinovej politiky kolektivizácie poľnohospodárstva.
Pod pôvodným trámovým stropom je na začistených stenách inštalovaný kontrastný súbor exponátov. Autentický priestor sýpky na poschodí je sprístupnený iba vo výnimočných prípadoch a rovnako ako koniareň a senník v ďalšej časti objektu bude predmetom poslednej etapy rekonštrukcie.
Profil autorov: Ateliér IXA bol založený v Prahe architektmi Tomášom Hradečným a Benediktom Markelom po ich dlhodobej spolupráci. Atelier tvorí šesťčlenný tím, ktorého práca zahŕňa širokú škálu meradiel a typológií spracovaných od koncepčných návrhov až po realizáciu stavieb. Ateliér sa aktívne zapája do riešenia verejných priestranstiev a budov v zložitom pamiatkovom a kultúrnom kontexte.