Celoročné pneumatiky: Marketingový ťah alebo dobrý nákup? Pre týchto vodičov majú zmysel
- Slováci vo veľkom prezúvajú: Až 40 % Slovákov vážne uvažuje, či by nemali prejsť na celoročné pneumatiky
- Do akých terénov sa hodia? Obstoja celoročky na zasneženej diaľnici, v horách či tvrdej zime?
- Vodiči sa boja, že celoročné pneumatiky sú akýmsi kompromisom – ani zimné, ani letné. Pravda je však inde
- Slováci vo veľkom prezúvajú: Až 40 % Slovákov vážne uvažuje, či by nemali prejsť na celoročné pneumatiky
- Do akých terénov sa hodia? Obstoja celoročky na zasneženej diaľnici, v horách či tvrdej zime?
- Vodiči sa boja, že celoročné pneumatiky sú akýmsi kompromisom – ani zimné, ani letné. Pravda je však inde
Obdobie, keď treba zimné pneumatiky vymeniť za letné, sa nezadržateľne blíži – v apríli ešte mnohí vodiči opatrne vyčkávajú. Slováci však čoraz viac diskutujú o celoročných pneumatikách, ktoré dokážu nahradiť štandardnú dvojicu sád letných a zimných pneumatík.
Viac ako 40 % Slovákov uviedlo, že o plášťoch, ktoré je možné používať po celý rok, už uvažovali. Ich hlavnú výhodu vidia vodiči predovšetkým v ich praktickosti a časovej úspore pri prezúvaní. Zvyšných 60 % Slovákov síce o celoročných pneumatikách už počulo, no neuvažuje o nich – domnievajú sa, že tento typ nie je vhodný ani na zimu, ani na leto, a je to skôr kompromis, uvádza prieskum spoločnosti Continental.
Ktorá časť Slovenska sa mýli a ako je to s celoročnými pneumatikami naozaj? Roky skúseností ukazujú, že celoročné pneumatiky by nemali chýbať ani v slovenských garážach.
Veľký pozor na ľad
Celoročné pneumatiky sprevádza množstvo mýtov – tým najväčším je, že sú vhodné do takmer každého terénu. Pravda je taká, že extrémne zimné podmienky môžu byť pre celoročné pneumatiky problém. Vhodnejšie sú do miernejších oblastí.
Ideálnym rajónom pre celoročné pneumatiky je juh Slovenska (Bratislava, Trnava, Nitra, Košice), kde sa extrémne zimné podmienky nevyskytujú.
Výzvou však už môže byť zimný terén horských ciest či kľukatých serpentín, kde predsa len zafungujú lepšie sezónne zimné pneumatiky. Rizikovejšie sú chladnejšie regióny ako Kysuce, Orava, Liptov či Spiš, ktoré stále zažívajú tvrdú zimu. Podceniť však netreba žiadnu náročnú oblasť – napríklad ani bratislavskú Kolibu, Dúbravku či Dlhé diely.
Iný mýtus, ktorý sa neraz pri celoročných pneumatikách spomína, je zvýšená spotreba. Štatistiky hovoria, že vhodne vybrané pneumatiky ušetria až 20 % paliva. Iné, naopak, tvrdia, že ide maximálne o 0,1 l na 100 km. V skutočnosti má však na spotrebu najväčší vplyv štýl jazdy a tlak v pneumatikách, než samotný výber pneumatík.
Ako „celoročky“ fungujú?
Celoročné pneumatiky históriou siahajú až do roku 1977, keď ako úplne prvé na trhu začali sľubovať vtedy nevídané – priľnavosť a dobré jazdné vlastnosti v každom ročnom období. Ako je to však možné?
Rozdiel medzi sezónnymi a celoročnými pneumatikami je najmä v dezéne a použitej zmesi.
- Letné pneumatiky využívajú tvrdšiu zmes a majú menej štruktúrovaný dezén behúňa, aby zabezpečovali spoľahlivú priľnavosť vo vysokých teplotách a nevytvárali zbytočný odpor.
- Dezén zimných pneumatík je vyrobený z mäkšej zmesi. Obsahuje množstvo lamiel, ktoré sa navzájom uzamykajú, a tým zabezpečujú potrebnú trakciu a brzdný výkon na snehu a ľade.
Celoročné pneumatiky tvoria kombináciu kľúčových prvkov zimných aj letných pneumatík. Vďaka tomu ponúkajú spoľahlivé vlastnosti počas celého roka.
Ako si vybrať celoročné pneumatiky?
Najobjektívnejším spôsobom výberu pneumatík je riadenie sa podľa výsledkov nezávislých testov – firma Continental, ktorá patrí medzi najväčších výrobcov pneumatík v EÚ, odporúča, aby sa slovenskí motoristi pri voľbe celoročných pneumatík poobzerali najmä po renomovaných značkách s lepšími výsledkami v testoch.
„Vodičom jazdiacim na lacnejších značkách letných a zimných pneumatík by som odporučil voľbu celoročných pneumatík z prémiového segmentu, ktoré majú síce drahšie zmesi, ale tieto budú fungovať minimálne na úrovni lacnejších zmesí letných a zimných pneumatík. Pri takejto voľbe budú s celoročnými pneumatikami určite spokojní,“ vysvetľuje vedúci Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental.
Napríklad v medzinárodnom teste All Season Tire Test 2019 zvíťazil model AllSeasonContact od spoločnosti Continental, ktorý v sebe spája prvky prémiových letných a zimných pneumatík. Pneumatika tiež získala „vzorové“ hodnotenie v teste celoročných pneumatík, ktorý uskutočnil magazín AutoBild, 24. septembra 2020, za svoje všestranné schopnosti a dobrý pomer ceny a výkonu.
Výber celoročných pneumatík je dnes plný možností a mala by mu predchádzať edukácia – napríklad Continental celoročnú pneumatiku AllSeasonContact vyrába až v 142 verziách, so šírkou v rozmedzí 155 až 275 milimetrov, s priemerom 14 až 20 palcov.
Čo by mali robiť majitelia elektromobilov?
Celoročné pneumatiky sa vyrábajú aj pre elektromobily – treba si však dať pozor na ich maximálnu nosnosť, keďže elektrické vozidlá sú spravidla ťažšie.
Napríklad spomínaný model AllSeasonContact, ktorý Continental prvýkrát uviedol na trh, má aj 4 rozmery, ktoré sú určené práve na prevážanie ťažších nákladov a navrhnuté tak, aby predlžovali dojazd – majú totiž nižší valivý odpor, zaradený v triede A, a na pohyb tak elektromobil potrebuje menej energie.
Takéto „celoročky“ sa tak môžu hodiť na bežné elektrické modely ako Hyundai Kona Electro, Kia e-Niro, Peugeot e-2008 či Opel Mokka-e, ktoré sú vo veľkom populárne aj na Slovensku.
AllSeasonContact s mimoriadne nízkym valivým odporom je teraz dostupná aj v rozmeroch pre modely VW Passat (Elegance, GTE) a Škoda Superb (STYLE, Premium Edition).
Vývojári dokázali v prípade tejto verzie pneumatiky AllSeasonContact znížiť množstvo materiálu a dosiahnuť ďalšiu optimalizáciu valivého odporu gumovej zmesi. Vďaka týmto opatreniam sa znížila aj deformácia pneumatiky na jej kontaktnej ploche. Pneumatika AllSeasonContact stráca vzhľadom na vozovku menej energie – čo je hlavnou príčinou práve neželaného valivého odporu.
Zisti viac o nových celoročných pneumatikách od Continental →
Pneumatiky s nízkym valivým odporom majú pozitívny vplyv aj na vozidlá so spaľovacím motorom. Keďže vozidlo vyvíja menej energie na pohyb, znižujú nielen spotrebu, ale aj emisie CO2 a šetria palivo.
Platné legislatívne normy zároveň tvrdia, že ak je na vozovke súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza – vodič potrebuje pneumatiky s hĺbkou dezénu aspoň 3 milimetre (čo však spĺňajú nielen zimné, ale aj celoročné pneumatiky).
Porušením zákona hrozí priestupková pokuta v hodnote 60 eur. Na Slovensku sú však zákony benevolentné, napríklad v Rakúsku sú prísnejší a za letné pneumatiky v zime si môžu v extrémnych prípadoch vypýtať až do 5 000 eur.
História pneumatík na Slovensku
Každá tretia pneumatika v Európe je hlboko spätá aj so Slovenskom. Na Považí už niekoľko rokov sídli závod nemeckej firmy Continental, ktorá sa radí medzi piatich najväčších producentov pneumatík v Európskej únii. Z púchovského závodu prúdi do sveta až 15 miliónov kusov ročne.
S inováciami v Púchove neprestáva slovenský líder Continental, ktorý má pod sebou aj ikonickú značku Matador, ani dnes. Firma vyvíja prelomové technológie a služby v oblasti trvalo udržateľnej mobility ľudí a tovaru, pričom sa špecializuje na bezpečné, efektívne, inteligentné a cenovo dostupné riešenia pre vozidlá, strojné zariadenia, dopravu a prepravu.
V roku 2020 dosiahla spoločnosť Continental obrat 37,7 miliardy eur a v súčasnosti zamestnáva viac ako 235 000 zamestnancov v 58 krajinách sveta, z toho viac než 4 600 na Slovensku.